kan man det ???
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 13-04-05 02:18

jeg sider med en gammel veninde i røret som jeg ikke har talt med
længe hun har boet sammen med en som :
som hun siger : "alkoholiker - VOLDELIG alkoholiker..
har både slået og sparket mig, smadret møbler, døre, osv - smidt med
mad, porcelæn - slået min fætter i gulvet, truet min mor med tæsk
osv.. "

det er selvføligt trist ; men han har også uden hendes viden og
samtygge brugt 120 000 kr på hendes forkselige kredit kort
og for en go orden skyld så har han modtagte og fjernet hendes post
vedgørende dette imens hun var på jop .

er der noget hun kan gøre ?
--

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-04-05 06:09

In article <6tro5117eg39cq6v4bdpusn2sdrskb47mk@4ax.com>, Bo M Mogensen wrote:
> [...]
> samtygge brugt 120 000 kr på hendes forkselige kredit kort
> og for en go orden skyld så har han modtagte og fjernet hendes post

Punkt 1 flytte,
punkt 2 politianmelde forholdene.
Og endelig punkt 3
så skal hun med det samme gå i banken og nægte at hun har brugt de 120.000 kr.
Hun mår ikke udsætte dette med at gå i banken, da hun så selv hænger
på ihvertfald den udvidede dækning, muligvis det hele.

Alkoholikeren får nok aldrig penge, så hun skal bruge lov om visse
betalingsmidler. Så er spørgsmålet om hvor stor man sætter hendes selvrisiko.
Om det er 1200 eller 8000 kr pr kort. Eller om det er ubegrænset, da
hun ikke har handlet rettidigt. Hu må have set der er blevet købt ting
af hendes ubemidlede samlever, og da kreditkort har en købsgrænse på
15.000 kr pr måned, så er der tale om 8 mdr, eller 2 kort x4 mdr.

Men det eneste rigtige er at flytte, eller skifte låsen, politianmelde,
og gå i banken og meld misbruget af kortene. Og gør det i dag.

Fra : Mark Beaumont

Dato : 13-04-05 13:28

Povl H. Pedersen skrev:

> da kreditkort har en købsgrænse på 15.000 kr pr måned

Hvordan når du frem til den konklusion?

Vh Mark

Fra : Henning

Dato : 13-04-05 14:27

On Wed, 13 Apr 2005 14:27:41 +0200, "Mark Beaumont" <no@email.invalid>
wrote:

>Hvordan når du frem til den konklusion?

Det gælder kun Visa-delen. Overskrider du 15.000,- pr. påbegyndt 30
dage spærres kortet automatisk. Det åbnes dog hurtigt igen ved et
opkald til banken (bare surt når man opdager det i Hong Kong midt om
natten dansk tid...)

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Mark Beaumont

Dato : 13-04-05 16:24

Henning skrev:
> Det gælder kun Visa-delen. Overskrider du 15.000,- pr. påbegyndt 30
> dage spærres kortet automatisk.

Nu blev Visa/Dankort ikke nævnt specifikt, så jeg går ud fra at der er
tale om kreditkort generelt.

Forbrugsgrænsen for Visa delen på et Visa/Dankort er normalt 20.000 kr.,
og for andre kort, kan den være et vilkårligt beløb. Derfor undrede det
mig at Poul konkluderede, at kreditkort har en forbrugsgrænse på 15.000 kr.

Reelt set så er Visa/Dankort ikke et et kreditkort, det er et debetkort,
men lad os se bort fra dette, så vi ikke ender i en diskussion om ord.

Vh Mark

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 13-04-05 19:07

On Wed, 13 Apr 2005 17:24:15 +0200, "Mark Beaumont" <no@email.invalid>
wrote:

>Nu blev Visa/Dankort ikke nævnt specifikt, så jeg går ud fra at der er
>tale om kreditkort generelt.

nej der var tale om en række af forskelige kredit kort jeg er ikke en
gang sikker på visa kort var i mellem

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-04-05 21:40

In article <ftnq51pugj6tmkbg09ir9jkfst23gfn5dp@4ax.com>, Bo M Mogensen wrote:

> nej der var tale om en række af forskelige kredit kort jeg er ikke en
> gang sikker på visa kort var i mellem

Kreditkort er vel VISA (hvis ikke kombineret med Dankort Debit kort),
Mastercard, American Express, Diners Club etc.

AcceptCard er et købekort - da det giver en løbende kredit. Et kreditkort
giver typisk en kortvarig kredit. Dog kan visse af dem kombineres med en
kredt.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 13-04-05 19:17

On 13 Apr 2005 05:09:07 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
>
>Men det eneste rigtige er at flytte, eller skifte låsen, politianmelde,
>og gå i banken og meld misbruget af kortene. Og gør det i dag.

takker jeg har sendt det du har skrevet til hende .... problemet er
lidt hun vil heller betale også være fri for ham da han er 2 meter høj
har det sorte bælte i karate og er HA reletaeret .... så det er jo en
grim "fætter " at sætte i ondt lune.

men derfor mener jeg jo stadigt ikke man bare skal give op - selv om
jeg godt forstår hendes angst ... !