Udlån af film - acceptabelt eller ej?
Fra : Morten

Dato : 12-04-05 19:17

Hej

Det var oppe for lidt tid siden i tråden at det ikke var tilladt at udlåne
DVD film, alligevel er der en del firmaer der har filmklubber hvor
medarbejderne betaler et beløb hver måned og så kan låne film af klubben

Hvordan kan det lade sig gøre hvis det er ulovligt ?.... er det
almindeligt
accepteret at man låner film ud hvos man har købt og betalt den, eller
risikere disse klubber til hver en tid at få et kæmpe erstatningskrav?

/Morten

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 13-04-05 00:35

> Det var oppe for lidt tid siden i tråden at det ikke var tilladt at udlåne
> DVD film, alligevel er der en del firmaer der har filmklubber hvor
> medarbejderne betaler et beløb hver måned og så kan låne film af klubben

"låne" er ikke det mest korrekte ord her. De betaler et vederlag for at få
adgang til DVD'er i en begrænset periode. Det må afgjort være kommerciel
udlejning.

> Hvordan kan det lade sig gøre hvis det er ulovligt ?

Der er så meget, der kan lade sig gøre, selvom det er ulovligt. Men
hvis det er film, der er anskaffet til udlejning (på samme måde som
Blockbuster køber film), er det jo heller ikke ulovligt. Så er det lige, om
de er det...

> .... er det almindeligt accepteret, at man låner film ud hvis man har købt
> og betalt den, eller risikere disse klubber til hver en tid at få et kæmpe
> erstatningskrav?

Jeg vil mene det sidste. Som du selv nævner, er det ikke tilladt at udlåne
film som man lyster.

Jeg er på nært hold bekendt med en forening, der optog medlemmer blandt en
nærmere defineret gruppe (en uddannelsesinstitution). Som en service til
sine medlemmer købte foreningen DVD'er og lånte dem ud til medlemmerne. De
var meget bevidste om ikke at tage penge for det, da det ville være
ulovligt. De var ikke klar over, at udlån ikke var tilladt og derfor heller
ikke klar over, at det var en skidt idé at gøre medlemmerne opmærksomme på
tilbudet på foreningens hjemmeside.

I hvert fald opdagede Foreningen af Danske Videogramdistributører (FDV)
hjemmesiden og rejste via deres advokat et ganske stort erstatningskrav mod
foreningen, da det ikke er lovligt at udlåne til almenheden.

En advokat på foreningens side var enig i, at foreningen næppe kunne vinde
en sag, så de forhandlede i stedet. Det virkede bestemt ikke til, at FDV/
FDV's advokat havde intention om at "slagte" foreningen, så kravet blev
reduceret kraftigt.

De klubber, du omtaler, virker langt mere kommercielle, organiserede og åbne
for offentligheden. Så hvis ikke der er tale om film indkøbt og betalt som
udlejningsfilm, så tror jeg, at det kun er fordi, FDV ikke har opdaget
forholdet endnu, de ikke er blevet præsenteret for et erstatningskrav.

- M