Ret til ferie/kontanthjælp
Fra : Alsøe

Dato : 11-04-05 16:24

Hej NG

Jeg har i 3 år ikke haft ferie og er faktisk blevet syg (målte værdier i
blodet hos lægen viser dette) grundet manglende sol og afslapning. Mit
spørgsmål lyder så om det virkelig kan være rigtigt at når min læge
anbefaler at jeg får minimum 2 ugers afslapning hjemmefra med sikker sol, om
det kan være rigtigt jeg ikke må dette pga jeg modtager kontanthjælp.

Grunden til at jeg modtager kontanthjælp er at jeg har været igennem et
revalideringsforløb og ikke har kunnet få job indenfor det begrænsede område
endnu. Jeg er ikke arbejdsmarkedsparat endnu og er derfor ikke sendt i
aktivering.

Emnet kom idag op da jeg fik en seddel i mine børns institution, hvor de
skriver at børn har brug for ferie og at de skal have besked snarest hvornår
vi holder det. Jeg tænker at nu har mine børn heller ikke holdt nogen form
for ferie i 3 år så der må da være en eller anden mulighed. Jeg har hørt at
man kan holde ferie uden man så får kontanthjælp, men det er der ikke råd
til som enlig forsørger.

Er der nogen der kan hjælpe med ideer/paragraffer osv?

På forhånd tak.

/GA

Fra : Alsøe

Dato : 11-04-05 16:47

> [...]
> til som enlig forsørger.
>
> Er der nogen der kan hjælpe med ideer/paragraffer osv?

Et tillægsspærgsmål: Kan det også passe at jeg ikke må besøge mine venner
som bor i Malmø (det gør alle vennerne undtagen 1) i weekender, hvor jeg
alligevel af gode grunde ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet, da
mine børns institution er lukket??

/GA

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-04-05 18:09

Alsøe wrote:

-snip-

> [...]
> alligevel af gode grunde ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet, da

Hvem forbyder dig at besøge dine venner i Malmø?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Alsøe

Dato : 11-04-05 20:17

> Hvem forbyder dig at besøge dine venner i Malmø?

Det gør kommunen ligeledes - det er udlandet. Og jeg står ikke til rådighed
for arbejdsmarkedet i den weekend jeg besøger min veninde i udlandet/Malmø!
Sjovt nok er kommunen ikke interesseret i at tilbyde weekendbørnehave og
vuggestue.

Fra : Nette

Dato : 11-04-05 17:30

"Alsøe" skrev

> Er der nogen der kan hjælpe med ideer/paragraffer osv?

Citat fra : http://home7.inet.tele.dk/erikjapp/info/kontant/kon-grund.htm

"Vedrørende ferie
Der er ingen regler i loven om, at du som modtager af løbende kontanthjælp
har ret til at holde ferie, men der er dog regler om aktiveringsfri perioder
(1 måned om året). Kommunen kan godt tillade, at du har ophold andet sted
end på din bopæl, men det er afgørende, at kommunen er orienteret om, hvor
du opholder dig, hvordan du kan træffes, samt hvor længe fraværet vil vare.
Undlader du at give kommunen meddelelse herom, kan hjælpen eventuelt kræves
tilbagebetalt. Hvis du modtager kontanthjælp, og du har optjent ret til
ferie i forbindelse med tidligere arbejde eller under jobtræning, kan du
holde ferie i overensstemmelse med reglerne i ferieloven."

Dette er en privat hjemmeside, men du kan vel gå ind på kommunens side og
finde tilsvarende. Ellers ved din sagsbehandler vel besked.

Selvfølgelig kan du tage på weekend ligesom alle andre. Du bliver ikke
kontaktet af AF mellem deres lukketid fredag og deres åbningstid igen
mandag.

Nette

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-04-05 18:08

Alsøe wrote:
> Hej NG
>
> Jeg har i 3 år ikke haft ferie og er faktisk blevet syg (målte værdier i
> blodet hos lægen viser dette) grundet manglende sol og afslapning. Mit

Hvad har han målt og hvilken sygdom?

> spørgsmål lyder så om det virkelig kan være rigtigt at når min læge
> anbefaler at jeg får minimum 2 ugers afslapning hjemmefra med sikker sol, om
> det kan være rigtigt jeg ikke må dette pga jeg modtager kontanthjælp.

Det må du da sikkert gerne. Men du skal selv betale, ligesom alle andre.

> [...]
> for ferie i 3 år så der må da være en eller anden mulighed. Jeg har hørt at

Klap lige hesten. De fleste børn har sommerferie hvert år som minimum.

> man kan holde ferie uden man så får kontanthjælp, men det er der ikke råd
> til som enlig forsørger.

Du kan holde ferie i Danmark, ligesom mange andre også gør det.

> Er der nogen der kan hjælpe med ideer/paragraffer osv?

Ideer og paragraffer til hvad? Socialt snyd?

> På forhånd tak.
>
> /GA

Jeg forstår ikke hvad du gerne vil vide. Hvem forbyder dig at holde ferie?

Fra : Holst

Dato : 11-04-05 18:30

Martin Jørgensen wrote:

> Klap lige hesten. De fleste børn har sommerferie hvert år som minimum.

Forskolebørn har som sådan ikke sommerferie, og der kan jo i dette
tilfælde godt være tale om små børn. Her er det vist ikke unormalt, at
daginstitutionerne gerne vil vide, hvornår børnene holder ferie fra
institutionen, så institutionen selv kan tilrettelægge arbejdet i
sommerperioden.

Fra : Alsøe

Dato : 11-04-05 20:24

> [...]
> daginstitutionerne gerne vil vide, hvornår børnene holder ferie fra
> institutionen, så institutionen selv kan tilrettelægge arbejdet i

Nemlig! De skal planlægge deres vagtplan for sommeren og godkende
personalets ferieønsker.

Men da min ene søn har haft store vanskeligheder og de derfor de sidste 18
mdr har rådet til ferie og jeg har spurgt og spurgt på kommunen er jeg nu
ude i at undersøge sagen selv - om der er mulighed for dispensation.
Børnehaven kan ikke nægte at modtage dem, men de kan jo påpege at der er et
behov hos et barn som ikke har haft ferie i 3 år! Og det ville enhver af jer
andre jo nok også have!

Så hold venligst jeres spydige bemærkninger for jer selv - jeg præver på
ingen måde at snyde nogen, men blot finde hovede og hale i et ret ulykkelig
situation.

Ikke direkte møntet på Holst!

/GA

Fra : Alsøe

Dato : 11-04-05 20:14

> Hvad har han målt og hvilken sygdom?

Han har målt alle vitaminværdier, mineraler og alle andre værdier der KAN
måles. Mit niveau af D-vitamin er så lavt at ikke den dobbeltdosis jeg har
taget de sidste 2 år gør en forskel. Derfor skal der mere sol til at få
værdien derop hvor jeg ikke konstant bliver syg. Der er som sådan ikke noget
navn på dette andet end kritisk for lav værdi af d-vitamin. Jeg optager ikke
vitaminet ordentligt fra en pille og solen i danmark har været for sparsom
de senere år.

> Det må du da sikkert gerne. Men du skal selv betale, ligesom alle andre.

Hvad betaler alle andre? Jeg har jo ikke kunnet optjene feriepenge pga
sygdom de sidste år... Og som skrevet har en enlig forsørger IKKE råd til at
undvære de overlevelsespenge man får om md på kontanthjælp.

> Klap lige hesten. De fleste børn har sommerferie hvert år som minimum.

NEJ det har de IKKE når forældrene IKKE har ret OG råd til ferie!!! Mine
børn går IKKE i skole.

> Du kan holde ferie i Danmark, ligesom mange andre også gør det.

Ikke uden at selv skulle betale det - og så er lægens anvisning jo også
ligesom glemt!

> Ideer og paragraffer til hvad? Socialt snyd?

Love og paragraffer for hvilke love jeg kommer ind under og om jeg kan søge
dispensation grundet mit helbred for eksempel! Socialt snyd overlader jeg
til dem der beskylder andre for det.

> Jeg forstår ikke hvad du gerne vil vide. Hvem forbyder dig at holde ferie?

Kommunen forbyder det - det var meldingen jeg fik. Hvis jeg skal holde ferie
(som jeg selvfølgelig på en eller anden vis skal finansiere - selve rejsen)
så har jeg ikke også råd til at undvære de penge jeg får til husleje...
Meget enkelt...

/GA

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-04-05 18:21

> [...]
> at
> man kan holde ferie uden man så får kontanthjælp, men det er der ikke råd

Du kan godt holde ferie med dine børn, således at de ikke møder i
institutionen i 3 uger. Der er jo intet krav om at ferien skal foregå uden
for hjemmet.
Som kontanthjælpsmodtager er du ikke omfattet af ferieloven.

Mvh Maria

Fra : Alsøe

Dato : 11-04-05 20:19

> [...]
> for hjemmet.
> Som kontanthjælpsmodtager er du ikke omfattet af ferieloven.

Hej Maria

Det kan jeg jo ikke - så står jeg ikke til rådighed for arbejdsmarkedet og
bliver derfor trukket i den ydelse som kun lige dækker det allermest
nødvendige.

At ferien skulle foregå et sted med sikker sol er min læges anvisning så jeg
kan få en chance for at blive raskere.

Tak for svar.

GA

Fra : ronnie gasseholm

Dato : 12-04-05 15:29

Dit problem er altså for lidt sol, hvis forstået rigtigt.

Dette er ikke et juridisk svar men håber det er okay at det komme
alligevel.

For 1-2 år siden var der i Tvavisen et indlæg om folk der led af for
lidt sol, især i vinterperioden og derfor fik depressioner af det
(ikke af du har det)

De kunne låne et apperat inde på rigshospitalet som de skulle side
foran hver dag 30 minutter og de fleste fik det bedre efter 1 til 2
uger.

Var det ikke en ide at snakke med kommunen om de kunne skaffe sådan et
apperat til dig.
Finten er jo at hvis du får dette og det hjælper dig, så ender du vel
med at kunne tage et arbejde, og derved begynde at betale skat, så
kommunen bør kunne se ideen i det.

Fra : Alsøe

Dato : 13-04-05 12:46

> [...]
>
> For 1-2 år siden var der i Tvavisen et indlæg om folk der led af for
> lidt sol, især i vinterperioden og derfor fik depressioner af det

Nej det har jeg ikke...

> De kunne låne et apperat inde på rigshospitalet som de skulle side
> foran hver dag 30 minutter og de fleste fik det bedre efter 1 til 2
> uger.

Så vidt jeg ved - min læge undersøger det - så giver sådan et apparat ikke
d-vitamin som er det vitamin jeg mangler og ikke kan optage gennem en pille.
Jeg blev engang også rådet til solarie - men det er altså heller ikke en
mulighed. Som sagt er jeg ikke sikker på om lysapparatet giver d-vitamin -
men tror desværre ikke man kan få vitaminer gennem et sådant apparat. Men
jeg afventer svar.

> [...]
> Finten er jo at hvis du får dette og det hjælper dig, så ender du vel
> med at kunne tage et arbejde, og derved begynde at betale skat, så

Grunden til at jeg ikke arbejder er ikke at jeg mangler d-vitamin - men pga
en helt anden ting som jeg er blevet revalideret på grund af. (Betændelse i
armene, som gør det svært at bestride mange typer job. Manglen på d-vitamin
hjælper dog ikke på betændelsestilstanden, men er ikke årsag til den.

Tak for dit svar... Og i øvrigt så betaler jeg skat...

Fra : KNT

Dato : 13-04-05 21:40

"Alsøe" <gabriella@netbruger.dk> skrev i en meddelelse

> At ferien skulle foregå et sted med sikker sol er min læges anvisning så
jeg
> kan få en chance for at blive raskere.

Det vil ikke hjælpe dig at komme på et par ugers ferie (med sol) - Din krop
kan slet ikke optrænes til at tage mod D-vitamin på så kort en periode.
Sørg i stedet for for at opholde dig mest muligt udendørs med så lidt tøj
som muligt fremover - det er det eneste som virker.

Min læge kalder dit (og i øvrigt også mit) problem for 'muslimsk
kvindesyndrom', da det er meget hyppigt forekommende hos netop de kvinder
som går rundt i alt for meget tøj, således at solen så godt som aldrig
kommer på deres hud.

Knud