Tinglysning af ægtepagt
Fra : JJ

Dato : 10-04-05 21:53

Hvis man vil have tinglyst en ægtepagt om f.eks. kombinationssæreje eller
lign., skal det så ske før vielsen eller kan det også aftales/tilglyses
efterfølgende?

På forhånd tak.

JJ.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-04-05 22:05

"JJ" <h@h.dk> skrev:

> Hvis man vil have tinglyst en ægtepagt om f.eks. kombinationssæreje eller
> lign., skal det så ske før vielsen eller kan det også aftales/tilglyses
> efterfølgende?

Det kan ske når som helst. Dog kræver *oprettelse* (ikke tinglysning) af en
ægtepagt naturligvis indbyrdes enighed. Hvis man har oprettet ægtepagten
uden at tinglyse den, skal den tinglyses på forlangende af blot en af
ægtefællerne, jf. retsvirkningslovens § 49.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 23:48

> [...]
> uden at tinglyse den, skal den tinglyses på forlangende af blot en af
> ægtefællerne, jf. retsvirkningslovens § 49.

Men det bedste er helt klart at få den tinglyst - bare for at undgå det bøvl
det kan give såfremt den ikke er tinglyst - det sker ved Retten i Århus og
koster en retsafgift, men det er ikke så meget - husk at skrive anmelder på
og så skal den skrives på justitsministeriets genpartspapir - det kan købes
hos boghandleren. Jeg har paradigma til det, som jeg kan maile eller poste
såfremt det skulle have interesse.

PN

Fra : JJ

Dato : 11-04-05 06:49

<pni> skrev i en meddelelse

> hos boghandleren. Jeg har paradigma til det, som jeg kan maile eller poste
> såfremt det skulle have interesse.
>
> PN

Hvis du vil være venlig at poste den her, så vil vi blive meget glade

På forhånd tak.

/Jane

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-05 13:26

> Hvis du vil være venlig at poste den her, så vil vi blive meget glade

Hermed et eksempel på en sådan.

(For alle ægtepagter gælder det at den underskrevne ægtepagtskal kopieres
over på Justitsministeriets genpartspapir.)

Anmelder
Adresse

Postnummer og By

Undertegnede Navn og Efternavn, cpr. nr.: 12345678-1234, og medundertegnede
Navn og Efternavn, cpr. nr.: 12345678-1234, begge boende adresse og
postnummer og by, der begge er myndige, opretter herved følgende

Æ G T E P A G T

§ 1

Alt hvad vi hver især ejer ved ægteskabets indgåelse, samt alt, hvad vi hver
især erhverver i fremtiden, skal tilhøre den pågældende som skilsmissesæreje
og derfor ikke deles i tilfælde af separation eller skilsmisse.

Indtægterne af særejet samt hvad der træder i stedet for særejet, skal også
være skilsmissesæreje.

Vor aftale om rent skilsmissesæreje er ikke til hinder for, at vi under
ægteskabet køber ejendele i sameje, således at vore respektive andele skal
tilhøre hver af os som skilsmissesæreje.

§ 2

Når en af os dør, skal de ejendele, der tilhører den afdøde som
skilsmissesæreje i henhold til § 1, være fælleseje, således at den
længstlevende af os har krav på boslod heraf, ligesom den længstlevende
eventuelt kan sidde i uskiftet bo.

De ejendele, som tilhører den længstlevende af os som skilsmissesæreje i
henhold til § 1, skal dog være fuldstændigt særeje og derfor ikke indgå i
dødsboskiftet eller i et eventuelt uskiftet bo.

Indtægterne af længstlevendes særeje, samt hvad der træder i stedet for
særejet, skal også være fuldstændigt særeje for længstlevende.

Livs- og ulykkesforsikringssummer samt kapital- og ratepensionskonti, som
tilfalder den længstlevende af os i anledning af den andens død, skal dog
tilhøre den længstlevende af os som fælleseje, således at disse beløb indgår
i et eventuelt uskiftet bo.

§ 3

Hvis vi dør samtidigt, skal de ejendele, som tilhører os som
skilsmissesæreje i henhold til § 1, være fuldstændigt særeje.

§ 4

Hvis blot en af os ønsker det, opretter vi en særskilt fortegnelse over de
vigtigste af de ejendele, som vi hver især ejer på nuværende tidspunkt, dog
nævnes at bopælen med angivelse af adresse., er anskaffet af navnet på
parten.

Hvis blot en af os ønsker det, opretter vi hvert år senest seks måneder
efter udgangen af et indkomstår tillige en ajourført fortegnelse - eventuelt
i form af et tillæg - over de ejendele, som var særeje for hver af os ved
udgangen af indkomståret.

Ovennævnte fortegnelser opretter, daterer og underskriver vi i to enslydende
eksemplarer, og vi opbevarer hver for sig et eksemplar af fortegnelserne på
hensigtsmæssig måde, da vi er bekendt med, at fortegnelserne kan få
bevismæssig betydning for afgrænsningen af vore respektive særejer.

§ 5

Denne ægtepagt skal for at blive gyldig underskrives af os personligt og
tinglyses i Personbogen, som føres på EDB ved Retten i Århus, Søndergade 44,
8000 Århus C.

Denne ægtepagt skal stemples med kr. 1400,- i afgift.

Navn Navn

Fra : JJ

Dato : 13-04-05 21:42

<pni> skrev i en meddelelse