Beskatning ved salg af lejlighed.
Fra : Boesen

Dato : 09-04-05 18:05

Jeg har en ejerlejlighed som jeg lejer ud, skal fra 06 gå over til
virksomhedsskatteordningen. Jeg lejer så lejligheden ud de næste 3-5år, og
så selv flytter ind i den. Bor der i 1/2 til 1 år. Skal jeg så betale skat
af fortjeneten ved salg?

Mvh anders

Fra : Peder Porse

Dato : 09-04-05 18:29

Ikke, hvis du reelt har boet i lejligheden.
pp

Fra : alexbo

Dato : 09-04-05 19:55

"Boesen" <andersboesen@tiscali.dk> skrev

> [...]
> så selv flytter ind i den. Bor der i 1/2 til 1 år. Skal jeg så betale skat

Som grundregel betales ikke skat af fortjeneste på boligsalg, det vil sige
når man sælger sin egen bolig.

Men det gør du jo ikke, du starter nu et firma med udlejning af lejlighed,
firmaet ejer lejligheden og så længe det gør det, er fortjenesten firmaets
og skal beskattes, enten når de bliver trukket ud eller når firmaet ophører.

Spørgsmålet er hvad du vil gøre når du selv flytter ind, og hvilke
konsekvenser det har, det har jeg ikke noget bud på, men du bør overveje det
nu.
Du kan jo ikke bare lukke firmaet og beholde lejligheden personligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 09:29

"Boesen" <andersboesen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så selv flytter ind i den. Bor der i 1/2 til 1 år. Skal jeg så betale skat

Vær opmærksom på at du måske stadig har en lejer og så ikke selv kan flytte
ind i lejligheden.. med mindre du lejer den ud i en tidsbestemt periode -
der skal du lige tjekke lovgivningen, der er noget med hvor lang tid lejer
kan bo der inden denne får status som fast lejer..

Jeg undersøgte samme sag for nogen tid siden og min revisor mente grænsen er
7 måneder. Men sørg nu for også at bo der i peroden, eællers kan du komme
rigtig galt afsted. Min svigerfar som også har en udlejlingslejlighed mener
det er 2 år... Ring til din lokale toldskat, de ved det helt sikkert...

- og post så lige deres svar her, ik?
Mvh Tommy

Fra : Peder Porse

Dato : 10-04-05 12:08

Hils din svigerfar og fortæl, det findes ingen 2-årsgrænse.
Ejendomsavancebeskatningeloven § 8.
Man skal reelt have boet der. Det er kravet.
pp

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 14:17

"Peder Porse" <pp@FJERNESpederporse.dk> skrev i en meddelelse
> Hils din svigerfar og fortæl, det findes ingen 2-årsgrænse.
> Ejendomsavancebeskatningeloven § 8.
> Man skal reelt have boet der. Det er kravet.
> pp

Mon så ikke der er en praksis for hvor lang tid man skal have boet der?
Mvh Tommy

Fra : Peder Porse

Dato : 10-04-05 16:00

NEJ.
pp

Fra : Jesper

Dato : 10-04-05 14:23

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der skal du lige tjekke lovgivningen, der er noget med hvor lang tid lejer
> kan bo der inden denne får status som fast lejer..

Det er noget vrøvl. Begrebet "fast lejer" findes ikke. Enten er man lejer
eller også er man ikke lejer.

Jesper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-04-05 14:46

In article <425928b9$0$196$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Jesper wrote:

> flytte
>
> Det er noget vrøvl. Begrebet "fast lejer" findes ikke. Enten er man lejer
> eller også er man ikke lejer.

Man kan være fremlejer, altså lejer på en tidsbegrænset kontrakt.

Fra : Jesper

Dato : 10-04-05 15:27

> Man kan være fremlejer, altså lejer på en tidsbegrænset kontrakt.

Fremleje og leje på tidsbegrænset kontrakt har intet med hinanden at gøre.

Jesper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-04-05 15:53

In article <425937a8$0$284$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Jesper wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Fremleje og leje på tidsbegrænset kontrakt har intet med hinanden at gøre.

Udover at fremleje typisk sker for en tidsbestemt periode, da det vist
er ret svært at slippe af med en lejer (fremleje eller ej) såfremt
kontrakten ikke er tidsbegrænset.

Fra : Jesper

Dato : 10-04-05 17:15

> Udover at fremleje typisk sker for en tidsbestemt periode, da det vist
> er ret svært at slippe af med en lejer (fremleje eller ej) såfremt
> kontrakten ikke er tidsbegrænset.

Reglerne for fremleje er anført i lejeloven - her gælder en periode på max 2
år. Og ja, en lejer med hvilken der er indgået en ikke tidsbegrænset
kontrakt kan være svær at slippe af med. Men man bliver ikke fremlejer af at
leje på en tidsbegrænset lejekontrakt....

Jesper

Fra : per christoffersen

Dato : 10-04-05 14:58

"Jesper" <Invalid@mail.dk> skrev i en meddelelse

> flytte
>
> Det er noget vrøvl. Begrebet "fast lejer" findes ikke. Enten er man lejer
> eller også er man ikke lejer.

Men der er dog mulighed for, at et tidsbegrænset lejemål man tilsidesættes,
så det overgår til almindeligt tidsubegrænset.
Det kan finde sted i tilfælde hvor tidsbegrænsningen ikke findes berettiget
i udlejers forhold.

/Per

Fra : Jesper

Dato : 10-04-05 15:28

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så det overgår til almindeligt tidsubegrænset.
> Det kan finde sted i tilfælde hvor tidsbegrænsningen ikke findes

Fuldstændig enig, men det er ikke det, der bliver sagt her...

Jesper

Fra : per christoffersen

Dato : 10-04-05 16:52

> tilsidesættes,
> berettiget
>
> Fuldstændig enig, men det er ikke det, der bliver sagt her...

Men det er jo nok det der menes.

/Per

Fra : Jesper

Dato : 10-04-05 17:12

> Men det er jo nok det der menes.

Muligvis, jeg forholder mig dog til hvad der bliver skrevet...

Jesper

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-04-05 00:13

Scripsit "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>

> [...]
> så det overgår til almindeligt tidsubegrænset.
> Det kan finde sted i tilfælde hvor tidsbegrænsningen ikke findes berettiget

Og det sker i øvrigt også af sig selv hvis lejer bliver boende efter
den oprindelige aftales udløb og udlejer ikke brokker sig i tide.

Det må være det der har givet anledning til myten om at tidsbegrænsede
lejeforhold skulle miste tidsbegrænsningen et vist stykke tid efter
indflytningen.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"