Erstatning for svig og smerte ... Ulykkesf~
Fra : Lantino

Dato : 04-04-05 20:29

Hej NG,

Først tak for alle de spændende emner og besvarelser ...

Da jeg er blevet påkørt af en billist i vores (Jeg og min kæreste) egen bil,
har jeg desværre fået nogle mén ... Jeg har selvfølgelig kontaktet min
ulykkeforsikring og været på hospitalet for blevet checket ...

Nu ligger det sådan at min kæreste var med i bilen, men hun har ikke nogen
personlig ulykkesforsikring ... Og har desværre også fået nogle problemer
med ryggen ...

Spørgsmålet er så om hun gå ind under min ulykkesforsikring eller kan hun
ligge erstatningskrav for svig og smerte overfor billisten som påkørte os
.... ???

Hvis hun kan få erstatning fra billistens ansvarsforsikring, hvad skal hun
gøre ????

Håber der er nogen som kan hjælpe ???

MVH

/Karsten

Fra : Per Christoffersen

Dato : 05-04-05 10:50

"Lantino" <pistolfingeren@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis hun kan få erstatning fra billistens ansvarsforsikring, hvad skal hun
> gøre ????

Forsikringsoplysningen (www.forsikringsoplysningen.dk) giver følgende
regler:

Ansvarsregler
Når et motorkøretøj er impliceret i et færdselsuheld, er det altid
motorkøretøjets ansvarsforsikring, der skal betale erstatning for den
personskade, der er sket.
Det gælder også, selv om føreren af motorkøretøjet var uden skyld i
færdselsuheldet.

Fører af motorkøretøjet
Som fører får du erstatning, hvis modparten er et motorkøretøj. Det er
modpartens motoransvarsforsikring, der skal betale. Erstatningen kan blive
nedsat, hvis du har været meget uagtsom. Er der tale om eneuheld, har du som
fører kun mulighed for erstatning fra dine egne forsikringer, se Egne
forsikringer.

Var du passager?
Som passager får du altid erstatning fra det køretøjs
motoransvarsforsikring, hvor du er passager. Det gælder også, hvis du er i
familie med bilens fører. Har du selv handlet meget uagtsomt ved f.eks. at
køre med en fører, som var påvirket af spiritus, kan din erstatning blive
nedsat.

---

Din kærestes skade skal altså anmeldes til din bil-ansvarsforsikring.
Din egen skade skal anmeldes til modpartens ansvarsforsikring.
Din egen ulykkesforsikring kan muligvis dække yderligere (dobbeltdækning),
men det er jeg ikke klar over.

/Per