Erstatning for prototype, fra svindel firm~
Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 31-03-05 11:47

Hej
jeg har sidste år i januar henvendt mig til en firma (engros handelsfirma)
om at få et produkt i handel. Og har afleveret og lånt en prototype til dem,
som de har videre sendt til Kina via deres agent, for at få den fremstillet
i plastik, og få en serieproduktion igang, og så solgt i handlen. Og har
løbende skrevet og spurgt om forløbet via mail, og har hele tiden fået svar
at ja der ville lige gå 3-4 uger endnu, så ville den være klar, sådan har
det været en helt år.
Og så har jeg nu spurgt mere direkte, og en bestemt dato, og få en kontrakt
på en omsætning lige meget om de får prototypen i serieproduktion klar eller
ej. (da det jo har taget meget længere tid end man kan forvente, og må
betragte at de har forhalet sagen mest muligt)
Nu vil de så afbryde alt, og har iøvrigt bortskaffet min prototype, og bare
kommer med dårlige undskyldninger.

Næsten alt står på mail, bortset fra en mundtlig aftale med økonomi
procenter af indtjening som den ville indbringe. Men har på mail at de har
bortskaffet prototypen.
Og de er også uforskammet på mail, når jeg minder dem om vores sag at de
ikke har løst den endnu.

Men jeg ringer så og vil have erstatning for prototypen og indtjening for
den manglende omsætning fra sidste sæson (sommersæson) De bare griner,
og så tilægger noget i den mundtlige aftale som vi aldrig har talt om. Fx at
når jeg låner dem prototypen, så skulle jeg regne med at aldrig se den igen,
det har han aldrig sagt, for så havde jeg jo ikke lånt dem prototypen.
Og nu griner de bare stadig, kommer med dårlige undskyldninger, og han
indrømmer at prototypen er bortskaffet og lægger røret på, og skriver på
mail at sagen er afsluttet fra deres side

Hvordan står jeg juridisk, skal jeg gå til advokat, politiet, eller kan jeg
stævne dem(firmaet) selv, med kravet om erstatning for prototypen og den
manglende indtjening fra sidste sæson? Han har jo gentagne gange skrevet
hvordan formen fra prototypen skulle se ud og laves, samt at han har
mistet/bortskaffet prototypen.

Er diverse mail nok fra over et helt år, eller skal jeg trappe op med en
diktafon (optage) og få ham til at indrømme også den mundtlige aftale?

Er der en paragraf jeg kan bruge, mod at han har bortskaffet min prototype
(min ejendom), og han har indrømmet på mail og i tlf?

Har I nogle guldkorn hvordan jeg kan gøre det bedst?

med venlig hilsen

Torben

(tænk at man efterhånden næsten bør have en diktofon i inderlommen hver gang
man skal lave en aftale, ud over skriftlige aftaler og mails.)
Og hvis man vel stiller for mange krav i starter viser man vel mistillid, så
man ikke kommer videre?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-03-05 18:44

Torben V. Mogensen wrote:

-snip-

> Hvordan står jeg juridisk, skal jeg gå til advokat, politiet, eller kan jeg

Advokat...

> stævne dem(firmaet) selv, med kravet om erstatning for prototypen og den
> manglende indtjening fra sidste sæson? Han har jo gentagne gange skrevet

Tja, kommer vel an på jeres aftale. Det kan din advokat nok fortælle
mere om. Der må have været nogle betingelser da i startede med at udlåne
prototypen. Et afsnit om "misligholdelse af kontraktlige forpligtelser"
måske?

> hvordan formen fra prototypen skulle se ud og laves, samt at han har
> mistet/bortskaffet prototypen.

Hvad er den ca. værd? Har du dokumentation på udgifterne til den?

> Er diverse mail nok fra over et helt år, eller skal jeg trappe op med en
> diktafon (optage) og få ham til at indrømme også den mundtlige aftale?

Det vil nok være bedst, fordi senere bliver det jo i modsat fald bare en
påstand-mod-påstand sag, som ingen kan blive kloge på.

> Er der en paragraf jeg kan bruge, mod at han har bortskaffet min prototype
> (min ejendom), og han har indrømmet på mail og i tlf?

Få noget bevis og dokumenter at du ikke blev stillet i udsigt, at miste
(den dyre) prototypen på aftaleindgåelses-tidspunktet.

> Har I nogle guldkorn hvordan jeg kan gøre det bedst?

Start med en uvildig vurdering hos en advokat. Hvis ikke i har aftalt
noget fra starten, kan det være branche-specifikt om du kan forlange
prototypen tilbage eller ej og om du kan få erstatning.

Men hvis ikke du er blevet lovet noget, bliver det nok svært at få
erstatning.

> [...]
> man skal lave en aftale, ud over skriftlige aftaler og mails.)
> Og hvis man vel stiller for mange krav i starter viser man vel mistillid, så

Der er ingen der siger at det nogensinde har været let, den slags...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : EA 2730

Dato : 01-04-05 01:16

Torben V. Mogensen skrev i en nyhedsmeddelelse:

> [...]

prototype
> (min ejendom), og han har indrømmet på mail og i tlf?
>
> Har I nogle guldkorn hvordan jeg kan gøre det bedst?

Du har som så mange andre jogget i spinaten.

Som jeg ser det, så har du ikke en chance og det vil du se når du læser
følgende link:

http://www.dkpto.dk/service/

Hvis din prototype er din egen opfindelse, så må du betragte det som
dyre lærepenge og så bare komme videre.

Det er dog en undtagelse, hvis du allerede har patentanmeldt den, så må
de ikke sætte den i produktion uden din underskrift.

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-04-05 00:46

EA 2730 wrote:
-snip-

> [...]
>
> Det er dog en undtagelse, hvis du allerede har patentanmeldt den, så må
> de ikke sætte den i produktion uden din underskrift.

Nu har jeg copy-pastet hvad der står i dit link. Hvor henne ser du at
det er "dyre lærepenge"?

------
Erhvervsservice

Patent- og Varemærkestyrelsen kan bistå dig med viden og vej­ledning,
når det drejer sig om in­dustriel ejen­doms­ret. Styrel­sen kan
sam­tidig levere en række værdi­fulde værk­tøjer, der under­støtter og
effek­tivi­serer din virk­somheds innovations­arbejde.

Patentundersøgelser

Varemærkeundersøgelser

Designundersøgelser

Markedsundersøgelser

Elektroniske serviceydelser

Konsulentydelser

Kopiservice | Priser & Gebyrer | IPsurvey

IPscore® 2.0 er et unikt vur­de­rings­værktøj ud­vik­let til
hel­heds­vur­de­ring af pa­ten­ter og tek­no­lo­gis­ke
ud­vik­lings­pro­jek­ter. IPscore® 2.0 er et nemt og bru­ger­ven­ligt
værk­tøj, der kan an­ven­des af alle virk­som­heder, der har en stør­re
el­ler min­dre por­te­føl­je at pa­ten­ter og
ud­vik­lings­pro­jek­ter. Læs me­re om IPscore® 2.0.

Enerettigheder betaler sig
Dan­ske virk­som­heder har gode erfar­ing­er med brug af
ene­ret­tig­he­der.
Læs mere

Innovationsprocessen
Læs me­re om de en­kel­te fa­ser i in­no­va­tions­pro­ces­sen og se
hvil­ke pro­duk­ter, der knyt­ter sig til de en­kel­te fa­ser.

----

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 03-04-05 19:52

> Nu har jeg copy-pastet hvad der står i dit link. Hvor henne ser du at
> det er "dyre lærepenge"?

Tak for jeres svar.
Jeg har design beskyttelse på produktet, og var indleveret før jeg henvendte
mig til "svindel" firmaet.
Jeg har jo firmaet indrømmelse at de har mistet prototypen, på mail. Så
jeg synes jeg har rigtige gode kort på hånden.

Synes det er utroligt at flere og flere prøver at lave handler med ala hvem
der kan synde hinanden mest.
Det minder meget om byggebranchen, 1 skridt frem og 2 tilbage.
Og ikke så før i tiden hvor begge satte fart fremad og enighed, og begge var
tilfredse med at lave gode handler med hinanden. Og det var nærmest kun på
et håndslag. Men dengang var der nok heller ikke så mange advokater

Torben