Hej Jesper! Tak for dit fyldestgørende svar
For at samle op på dine spørgsmål så kommer her følgende forklaring.
Da jeg skulle købe pc´en kunne sælger ikke finde ud af om den kørte
dual-channel på ramene, men vi aftalte at jeg kunne tage den med hjem og så
kunne jeg retunere pc´en hvis den ikke gjorde. Jeg ud af, at den ikke kører
dual-channel med rammene og desuden køre den kun med 333mhz istedet for
400mhz på rammene (denne type AMD 64 har memory contolleren indbygget på
selve cpu´en istedet for mobo og understøtter ikke dobbelt sidet ram, som
sad i maskinen, i 400mhz. Derfor skal rammene byttes ud til single sided
ram). Da jeg havde formateret harddisken mente Fona ikke, at jeg kunne få
pengene tilbage, men jeg kunne få skiftet rammene hvis Packard Bell gik med
til det. Det gjorde de efter jeg havde sendt adskillige screenshots og
testet med programmer som Packard Bell havde sagt jeg skulle. Der blev
aftalt, efter at jeg havde presset lidt på, at rammene skulle skiftes i Fona
butikken, så jeg ikke skulle undvære min pc i flere dage. Fona skulle bare
lige skaffe rammene hjem i butikken og så ville de ringe. Efter ca. en måned
blev jeg utålmodigt og ringede til Fona, der nu oplyste mig, at jeg skal
komme ned med maskinen, fordi den skal sendes ind på deres værksted for at
få skiftet ram. Og nu er det så jeg er træt af at handle med Fona og vil
have mine penge tilbage så jeg kan handle et andet sted og får en ordentlig
service. Er dette forløb grund nok til at jeg kan forlange pengene tilbage,
da det nu er ca. 2 måneder siden jeg købte maskinen?
Mvh
LarsZK
"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse
news:424e5916$0$73740$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> @tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:hgO2e.16$KI4.4@news.get2net.dk...
>> Hej!
>> Jeg har et spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med hurtigst
>> muligt. Det drejer sig om at jeg for et par måneder siden købte en pc hos
>> Fona. Jeg fik en mundtlig aftale om, at hvis den ikke kørte dual channel
>> på rammene, kunne jeg få pengene tilbage.
>
> Forudsat du kan bevise det (eller sælgeren godt kan huske, at aftalen var
> sådan), er der ingen problemer.
>
> Indholdet af købsaftalen er, at du skulle have leveret et stk pc, der
> kører dual-channel. Det gør den ikke - ergo må sælger tage den retur i
> henhold til aftalen.
>
> Juridisk er der tale om en såkaldt "mangel i forbindelse med
> forbrugerkøb", jvf. Købelovens §78.
>
>
>> Det gjorde den ikke, men desværre har jeg kommet til at slette alt
>> software der var på pc´en så det fik jeg at vide at det var et problem.
>> (en ny software indstallations cd kan købes for 500kr).
>
> Det har ingen relevans i forhold til ovenstående problematik. Sælger har
> helt klart leveret en forkert vare i henhold til købsaftalen. Køber skal
> naturligvis returnere genstanden "i væsentlig samme stand og mængde"
> (Købelovens §57) - og det kan derfor diskuteres om det vil være korrekt at
> du giver afkald på de 500 kroner - men under alle omstændigheder har du i
> hvertf ald ret til at returnere din pc på dette tidspunkt.
>
>> Senere fandt jeg ud af at rammene kun kører 333Mhz istedet for i
>> anoncerede 400Mhz. Efter mange tlf. samtaler blev det arrangeret, at jeg
>> skulle komme ned i butikken med maskinen og få skiftet ram. De skulle
>> bare lige bestille dem hjem først og så ville de kontakte mig. Idag er
>> det ca. en måned siden og jeg ringer så i Fona og får oplyst at min pc
>> skal sendes ind på deres værksted for at få skiftet ram, så jeg skal
>> undvære min pc i et stykke tid.
>
> Det forstår jeg ikke helt? Vil det sige, at du selv indgik en ny aftale
> om, at alt var i orden, hvis du fik skiftet ram?
>
> Så vil jeg sige at du på dette tidspunkt fortaber retten til at returnere
> din pc, da du og sælger nu har indgået en aftale om _afhjælpning_ af
> manglen i henhold til Købelovens §78. Rent faktisk har sælger som
> udgangspunkt ret til at "nøjes" med at tilbyde afhjælpning. Her har du
> oven i købet selv aftalt det, hvorved retten til efterfølgende at
> returnere pc'en er gået tabt.
>
>> Nu er jeg godt træt af min pc og af Fona og så er det jeg spørger. Kan
>> retunere min pc og få pengene tilbage evt. med et fradrag på 500kr for
>> software indstallations cd?????
>
> Nej - da du selv har accepteret en anden løsning, jvf. ovenstående.
>
> Men sig mig lige - kommer pc'en til at køre dual-channel ved at få skiftet
> ram? Hvis nej, er afhjælpningen jo ikke fyldestgørende, og så er
> situationen en anden. Så er du nemlig tilbage i udgangssituationen - at
> det leverede ikke svarer til det aftalte, og så kan du returnere pc'en.
>
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Jesper Brock
> Jura- og musiknørd
>
www.flashlight-gruppen.dk
>