Findes der en EU regel om privat brugtsalg~
Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 31-03-05 06:31

Jeg er på QXL stødt ind i en handel hvor sælger henviser til
"EU-regler for privat brugtsalg".
Han henviser til ebay tyskland hvor fgl.ordlyd ofte benyttes
********************************
Da dies ein Privatverkauf ist, mu? ich euch leider darauf aufmerksam
machen, dass ein Gebot bindend ist und die Ware sowohl vom Umtausch,
als auch von der Garantie und dem Ru"ckgaberecht ausgeschlossen ist.
Fu"r Scha"den, die beim Versand entstehen (durch Verlust, Pakete sind
nur bis zu einem gewissen Betrag versichert) u"bernehme ich keine
Haftung. Jetzt, weil es sich um eine Privatauktion handelt, der
obligate Schriftzug: wegen des neuen EU-Rechtes: Das Produkt gilt als
gebraucht und wird unter Ausschlu? jeder Gewa"hrleistung von Privat
verkauft. Auch ich muss das neue EU Recht, das eine Gewa"hrleistung
bei Privatverka"ufen vorsieht, ausschlie?en.."
**********************************
Det er da interesant hvis der virkelig er en EU regel omhandlende
privates salg af brugte genstande, og den tilsyneladende omhandler
garanti (eller mangel på samme)

Er der nogen der ved om denne regel findes ?
Og om danmark har tiltrådt denne ?

/Hans

Fra : thedaene@hotmail.com

Dato : 31-03-05 11:17

Det er korrekt, der finden en EU lov om køb og salg imellem private.
Tyskland har implementeret denne lov i national lov.

Kort sagt: sælger hæfter ikke for den udbudte artikel, medmindre han skjuler
oplysninger.
På dansk hedder det: Solgt/købt som beset