Bestyrelsens ansvar i ejerforening
Fra : Claus

Dato : 29-03-05 09:17

Hej,

En række ejerlejlighedsejere har en ejerforening og denne forening vælger en
bestyrelse. Mit spørgmål går på hvilket ansvar og dermed hæftelse de enkelte
bestyrelsesmedlemmer "udsætter" sig selv for ved at lade sig vælge til
bestyrelsen. Jeg vil også gerne vide om det forholder sig anderledes med
formanden i forhold til de øvrige medlemmer.

Mvh

Claus

Fra : femkommafem

Dato : 29-03-05 21:53

On Tue, 29 Mar 2005 10:17:28 +0200, "Claus" <ikke@gyldigmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>bestyrelsen. Jeg vil også gerne vide om det forholder sig anderledes med
>formanden i forhold til de øvrige medlemmer.

Medlemmerne i foreningen hæfter solidarisk og bestyrelsen er kun ansvarlig for
at betalingen fra medlemmerne til de fælles udgifter bliver betalt så
regningerne kan betales.
De repræsenterer også foreningen udadtil.
Resten står i vedtægterne, enten normalvedtægten eller nogle andre tinglyste
vedtægter.

Fra : Henning

Dato : 29-03-05 22:27

wrote:

> [...]
>bestyrelsen. Jeg vil også gerne vide om det forholder sig anderledes med
>formanden i forhold til de øvrige medlemmer.

Normalt har man en forsikring til det samme - såfremt bestyrelsen ikke
har en sådan er det på høje tid at få tegnet den.
(Bestyrelsesansvarsforsikring.)

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Rune Wold

Dato : 30-03-05 00:06

Claus wrote:

[klip]

> [...]
> bestyrelsen. Jeg vil også gerne vide om det forholder sig anderledes med
> formanden i forhold til de øvrige medlemmer.

Medmindre andet er bestemt i vedtægterne påtager bestyrelsesmedlemmerne
sig et almindeligt culpaansvar. Når der er tale om en alm. ejerforenings
bestyrelsesmedlemmer, foretages culpavurderingen formentlig ikke ud fra
en særlig professionel målestok.

Ansvarsgrundlaget er som udgangspunkt det samme for alle medlemmer,
herunder også formanden. Ansvaret kan skærpes i relation til enkelte
medlemmer under hensyntagen til deres professionelle baggrund (advokat,
revisor, økonom). Hvis man kan tale om en almindelig ansvarsnorm for
bestyrelsesmedlemmer i ejerforeninger, kan man i princippet ikke lempe
ansvaret i forhold til det almindelige, i relation til f.eks. et enkelt
medlem, der fremstår som særlig usagkyndig.

/Rune Wold

Fra : Claus

Dato : 30-03-05 11:39

"Rune Wold" <uu@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> ansvaret i forhold til det almindelige, i relation til f.eks. et enkelt
> medlem, der fremstår som særlig usagkyndig.

Kan du specificere det nærmere? Jeg er ikke specilt godt juridisk funderet,
og er ikke helt med på Culpabegrebet.

Hæfter bestyrelsesmedlemmerne for en evt. opstået gæld som følge af
dispositioner af denne, eller vil det være hele ejerforeningen.

/Claus

Fra : Henning

Dato : 30-03-05 11:56

>Hæfter bestyrelsesmedlemmerne for en evt. opstået gæld som følge af
>dispositioner af denne, eller vil det være hele ejerforeningen.

Bestyrelsen optræder på vegne af hele foreningen og har sandsynligvis
fået bemyndigelse til varetage det hverv de er blevet pålagt.

Fra : Rune Wold

Dato : 30-03-05 12:24

Claus wrote:

[klip]

> Hæfter bestyrelsesmedlemmerne for en evt. opstået gæld som følge af
> dispositioner af denne, eller vil det være hele ejerforeningen.

Hvis i er legitimeret til at foretage en given disposition, så hæfter i
ikke personligt over for tredjemand.

Hvis i er legitimerede til at disponere ift. 3.mand, men ikke
berettigede i forhold til foreningen, kan i pådrage jeg et ansvar over
for foreningen.

Hvis i både er legitimerede og berettigede til at foretage en given
disposition, så er det alene ejerforeningen der hæfter, og den kan
selvsagt ikke rette et erstatningskrav mod bestyrelsen.

Herudover er bestyrelsen underlagt et ledelsesansvar, som var det jeg
beskrev i mit første indlæg.

P.S. Culpa indebærer groft set adfærd, der i det konkrete forhold kan
karakteriseres som uforsvarligt/uagtsomt.

/Rune Wold