Er dette strafbart?
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 29-03-05 15:51

På siden <http://www.msax.dk/vogn.html> findes der en vejledning i
hvordan man kan frigøre et ubegrænset antal kundevogne fra det stativ
hvor de er fastlåst. Mit spørgsmål er bare hvad der ville ske, hvis
jeg stillede mig op foran Bilka eller lignende og begyndte at frigøre
samtlige kundevogne.

Jeg går ud fra at butiksbestyreren på et tidspunkt ville bede mig om
at forlade stedet, men ville jeg have begået noget decideret ulovligt,
og i givet fald hvilket?

Hærværk er den mest oplagte, men det er vel ikke hærværk, sålænge der
ikke sker beskadigelse af kundevognene.

Nogen bud?

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Brian k

Dato : 29-03-05 16:16

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> [...]
> hvor de er fastlåst. Mit spørgsmål er bare hvad der ville ske, hvis
> jeg stillede mig op foran Bilka eller lignende og begyndte at frigøre

Hej

Videoen er simpelthen for genial!

BØR ses

http://www.msax.dk/IMT.mpeg

/brian

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 29-03-05 17:11

"Brian k" <brian@nospam.com> wrote in message

> Hej
>
> Videoen er simpelthen for genial!
>
> BØR ses
tilgengæld er dit indlæg OT

Peter

Fra : Brian k

Dato : 29-03-05 18:26

Peter K. Nielsen wrote:
> tilgengæld er dit indlæg OT

Hvilket jeg også klart og tydeligt markere i EMNE: "OT: Re: Er dette
strafbart?"

Fra : Jens.b.

Dato : 30-03-05 10:57

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> tilgengæld er dit indlæg OT
>
> Peter

stik dem fingeren lille peter.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-05 13:50

"Jens.b." <postkasse_66@hotmail.com.> wrote in message
> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> stik dem fingeren lille peter.

Skub lige til Jens.b. han er vist gået i hak

--
mvh / regards

Christian

Fra : Jimmy

Dato : 29-03-05 19:53

> Videoen er simpelthen for genial!
>
> BØR ses
>
> http://www.msax.dk/IMT.mpeg

Ja hvor er det spændene at se på nogle jyder som leger med kundevogne.

Fra : Kim Petersen

Dato : 29-03-05 20:41

"Jimmy" <sibzix@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja hvor er det spændene at se på nogle jyder som leger med kundevogne.

Ja hvor er det spændende at høre nogen disse jyder.

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-03-05 16:33

Scripsit Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk>

> [...]

> Jeg går ud fra at butiksbestyreren på et tidspunkt ville bede mig om
> at forlade stedet, men ville jeg have begået noget decideret ulovligt,

"Ulovligt" er et lidt uldent ord. Der er næppe tvivl om at det vil
være *uberettigtet* at give sig til at anvende fremgangsmåden -
vognene tilhører butikken som giver sine kunder midlertidig rådighed
over dem mens de handler, mod at de følger det pantsystem der
sædvanemæssigt bruges. At fjerne vognene fra stativet uden at følge
pantsystemet, udgør altså en råden over dem uden ejerens samtykke.

Hvis vi taler om straffebestemmelser, er mit bedste bud

§293. Stk. 2. Den, der uberettiget hindrer en anden i helt eller
delvis at råde over ting, straffes med bøde eller fængsel indtil 1
år. Straffen kan stige til fængsel i 2 år, hvor der er tale om
overtrædelser af mere systematisk eller organiseret karakter, eller
der i øvrigt foreligger særligt skærpende omstændigheder.

idet man ved at konfigurere vognlåsene på den usædvanlige måde hindrer
butikken i anvende låsemekanismen til at råde over vognene --
ihvertfald vil det kræve et betydeligt arbejde for butikkens personale
at bringe vognene tilbage i driftskonfiguration.

Men dette garanterer naturligvis ikke at en domstol i praksis vil
finde den slags drengestreger strafværdige.

(Forholdet er naturligvis et andet, hvis man frigør vogne med hensigt
til at fjerne dem helt fra forretningens område. Så er det tydeligvis
tyveri, evt. brugstyveri).

--
Henning Makholm "Y'know, I don't want to seem like one of those
hackneyed Jews that you see in heartwarming movies.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-05 07:50

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> wrote in message

> [...]
> og i givet fald hvilket?
>
> Hærværk er den mest oplagte, men det er vel ikke hærværk, sålænge der

Get a life....

FUT: dk.snak
--
mvh / regards