Opdigtede navne på debat-forum?
Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 26-03-05 17:48

Hej NG

Jeg har ikke rigtigt kunne finde ud af, om man må benytte opdigtede navne på
et debatforum på internettet?

Jeg er medlem af en forening som er trætte af at folk opdigter navne når de
skriver f.eks. Hans Hansen i afsender-feltet.
Især er det indlæg som sviner foreningen eller dens medlemmer til som har
mærkværdige opdigtede afsender-navne.
Men er det egentligt ulovligt, at skrive et vilkårligt navn i feltet "Navn"
når man sender et debat-indlæg afsted?

Links til lovgivning/praksis er velkomment! Jeg har selv søgt på RetsInfo og
bredt på internettet, uden held.

På forhånd tak.

Mvh

Emil

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-03-05 18:01

Scripsit "Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk>

> Jeg har ikke rigtigt kunne finde ud af, om man må benytte opdigtede navne på
> et debatforum på internettet?

Der er ingen generelle retsregler der forhindrer det.

Forummets administrator kan have en holdning til sagen, men det har
kun perifert med jura at gøre.

> Men er det egentligt ulovligt, at skrive et vilkårligt navn i feltet "Navn"
> når man sender et debat-indlæg afsted?

Ikke i sig selv. Hvis man har forsæt til at det skal se ud som om en
bestemt anden person har sendt indlægget, kan det evt være dækket af
en at Straffelovens bestmmelser om ærekrænkelser: §267 m.fl.

--
Henning Makholm "It will be useful even at this
early stage to review briefly the main

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 26-03-05 19:14

> Der er ingen generelle retsregler der forhindrer det.
>
> Forummets administrator kan have en holdning til sagen, men det har
> kun perifert med jura at gøre.

Tak for svar, det vil nok blive der foreningen vil stramme op. Altså lave en
liste over betingelser for at benytte foreningens debat-forum, ellers
slettes indlægget og/eller medlemmet smides ud i grovere/gentagne tilfælde.

> Ikke i sig selv. Hvis man har forsæt til at det skal se ud som om en
> bestemt anden person har sendt indlægget, kan det evt være dækket af
> en at Straffelovens bestmmelser om ærekrænkelser: §267 m.fl.

Der har faktisk været en par indlæg hvor en havde udgivet sig for en anden.
Der skal nok slås hårdere ned på dem.

Tak for hjælpen Henning!

Mvh

Emil

Fra : Peter Holm

Dato : 03-04-05 08:29

Henning Makholm wrote:
> [...]
> bestemt anden person har sendt indlægget, kan det evt være dækket af
> en at Straffelovens bestmmelser om ærekrænkelser: §267 m.fl.

gælder samme regler for feks. tv-reklamer. Der er flere tilfælde af
konkrete, forkerte navne angivet på personer.
Feks. 'Mit navn er Jacob Holm.....' i vanish oxi reklamen, tror jeg det er.
Med den lip-synkronisering hedder han vel næppe Jacob Holm.
TDC har også navne på feks. deres sms-chef eller noget i den retning, hvor
jeg ved at navnet er fiktivt.

Må man det?

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 03-04-05 12:21

On Sun, 03 Apr 2005 09:29:28 +0200, Peter Holm wrote:

> [...]
> Med den lip-synkronisering hedder han vel næppe Jacob Holm.
> TDC har også navne på feks. deres sms-chef eller noget i den retning, hvor

Ja. Der er forskel på at udgive sig for at være en fiktiv person og at
udgive sig for at være en (anden) virkelig person. Ellers havde
Supermand-filmene nok heller aldrig blevet til noget.

--
MVH
osv...

Fra : Peter Holm

Dato : 03-04-05 14:16

Frank E. N. Stein wrote:

> Ja. Der er forskel på at udgive sig for at være en fiktiv person og at
> udgive sig for at være en (anden) virkelig person. Ellers havde
> Supermand-filmene nok heller aldrig blevet til noget.

der er vel en stor forskel - super hero film sælger jo ikke noget andet
produkt end sig selv.
Men det kunne vel godt opfattes som vildledende, at 'Jacob Holm' signalerer
dansk islæt. De påstår altså at en dansker har sagt god for produktet.
Svarer lidt til at Dr. Phil reklamerer for medicin på dansk tv, og man
påstår, at en dansk læge har givet produktet sit ok.

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 03-04-05 20:01

On Sun, 03 Apr 2005 15:15:46 +0200, Peter Holm wrote:

> [...]
> dansk islæt. De påstår altså at en dansker har sagt god for produktet.

Er det et specielt kvalitetsmærke?
Jeg går ud fra at ingen er i tvivl om at "Jakob Holm" gør reklame for et
produkt i en reklame og derfor forsøger at fremme salget af et produkt.
Så vidt jeg ved nævnes der ikke noget om at "Jakob Holm" er en speciel
hædersmand, læge eller andet. Faktisk nævnes der ikke noget om at han
er nogen som helst.

> Svarer lidt til at Dr. Phil reklamerer for medicin på dansk tv, og man
> påstår, at en dansk læge har givet produktet sit ok.

Det er jeg ikke enig i. Der er en ret stor forskel på medicin og
rengøringsmiddel.

--
MVH
osv...