/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Hævebeføjelse eller returret?
Fra : BPF


Dato : 26-03-05 14:19

Jeg befinder mig i den penible situation, at en bærbar computer jeg har
købt over nettet pludselig holder op med at virke efter en uge - det
skal nævnes at jeg intet har foretaget mig for at forårsage fejlen.

Jeg har derfor stadig den 14 dages returret, men computeren fungerer som
sagt ikke. Har jeg stadig mulighed for at bruge den 14 dages returret,
eller skal det nu behandles som en hævebeføjelse i forbindelse med en
væsentlig mangel eller hvordan?

På forhånd tak :)

Med venlig hilsen,
BPF

 
 
Henning (26-03-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 26-03-05 15:57

On Sat, 26 Mar 2005 14:18:38 +0100, BPF <spam@anonymous.net> wrote:

>Jeg befinder mig i den penible situation, at en bærbar computer jeg har
>købt over nettet pludselig holder op med at virke efter en uge - det
>skal nævnes at jeg intet har foretaget mig for at forårsage fejlen.
>
>Jeg har derfor stadig den 14 dages returret, men computeren fungerer som
>sagt ikke. Har jeg stadig mulighed for at bruge den 14 dages returret,
>eller skal det nu behandles som en hævebeføjelse i forbindelse med en
>væsentlig mangel eller hvordan?

Forudsat du kan returnere den i væsentlig samme stand som da du modtog
den. Har du ex. aktiveret Windows over internettet er den nu
ubrugelig, og du kan ikke returnere softwaren.


Henning
hsb(at)image.dk

Claus P. (26-03-2005)
Kommentar
Fra : Claus P.


Dato : 26-03-05 21:40


"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:51ua41lp2ep4t15ofi8g02crsmkphg6r9l@4ax.com...
> On Sat, 26 Mar 2005 14:18:38 +0100, BPF <spam@anonymous.net> wrote:
>

> Forudsat du kan returnere den i væsentlig samme stand som da du modtog
> den. Har du ex. aktiveret Windows over internettet er den nu
> ubrugelig, og du kan ikke returnere softwaren.
>
Hvorfor det? Den OEM licens der følger med må normalt ikke bruges på
andre pc'er.
I øvrigt er der ingen problemer i at aktivere igen senere.

MVH CP



BPF (27-03-2005)
Kommentar
Fra : BPF


Dato : 27-03-05 00:55

Henning wrote:
> Forudsat du kan returnere den i væsentlig samme stand som da du modtog
> den. Har du ex. aktiveret Windows over internettet er den nu
> ubrugelig, og du kan ikke returnere softwaren.

Jo tak, men det var sådan set ikke det jeg spurgte om - mit spørgsmål
gik på om, hvorvidt det var muligt at benytte den 14 dages returret når
computeren er gået i stykker (og det ikke skyldes mig)?

Jonathan Stein (27-03-2005)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 27-03-05 15:08

BPF wrote:

>> Forudsat du kan returnere den i væsentlig samme stand som da du modtog
>> den. Har du ex. aktiveret Windows over internettet er den nu
>> ubrugelig, og du kan ikke returnere softwaren.
>
> Jo tak, men det var sådan set ikke det jeg spurgte om - mit spørgsmål
> gik på om, hvorvidt det var muligt at benytte den 14 dages returret når
> computeren er gået i stykker (og det ikke skyldes mig)?

Ja - sælger kan ikke omgå returretten ved at levere en mangelfuld vare.

Købeloven går ud fra, at fejl, der viser sig inden for 6 måneder, var
til stede ved købet, så ud fra dette, returnerer du varen i (væsentligt)
samme stand, som den blev leveret (hvilket er et krav for at kunne
benytte returretten).

Du skal dog være opmærksom på § 20, stk. 3: "Forudsat at forbrugeren
udtrykkeligt er gjort opmærksom herpå, gælder fortrydelsesretten ikke for
1) varer, der er taget i brug, hvis det efter varens art er åbenbart, at
brugen medfører en formindskelse af varens salgsværdi"

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.
http://www.jsp-hotel.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408562
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste