GPL licans og distribution
Fra : J.K.Arning

Dato : 24-03-05 11:31

Jeg har siddet og læst i GPL licensen for et stk software beregnet på at
opbygge et webgalleri med digitale fotos.

Det jeg evt. ville gøre var et tilbyde en hosting løsning hvor sorfwaren
er præinstalleret på kundernes konti.

Er dette lovligt ?

Jeg tager selvfølgeligt penge for hosting og trafik men ikke for selve
softwaren og opsætning af denne.

Det drejer sig aktuelt om Coppermine http://coppermine.sourceforge.net/

--
Regards
J.K.Arning :: 24-03-2005 11:27:45 :: http://arning.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-03-05 12:18

"J.K.Arning" <spam_remove_@arning.dk> skrev

> [...]
> er præinstalleret på kundernes konti.
> Er dette lovligt ?
> Jeg tager selvfølgeligt penge for hosting og trafik men ikke for selve

Ja, det mener jeg det er. Men læg mærke til, at det skal distribueres efter
licensens regler, hvilket betyder, at alle filer skal være med, og at der
ikke ændres på copyright samt "powered by" oplysningerne. Dine kunder skal
også have alle oplysninger om licensen, copyright osv.

I øvrigt er det intet som hindrer, at du tager penge for både opsætning samt
kopiering af programmet. Det er også ok, så længe du følger betingelserne i
licensen. der står jo netop, at man gerne må beregne sig et honorar for at
distribuerer programmet. men bemærk, at det er ikke licensen, du sælger. Det
er vigtigt at gøre folk opmærksom på det, der er jo en væsentlig forskel på
de to ting.

Det man så kan stille spørgsmål om, er hvem der egentlig er programmets
licensindehaver, om det er dig eller dine kunder. Umiddelbart ville jeg
mene, at det er dig, når softwaren leveres præinstalleret, og når dine
kunder ikke har fået en mulighed for at vælge programmet til eller fra,
altså vælge et andet program.

Claus

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-03-05 18:03

Scripsit "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk>
> "J.K.Arning" <spam_remove_@arning.dk> skrev

> Men læg mærke til, at det skal distribueres efter licensens regler,

Man behøver slet ikke distribuere. Der er ingen bestemmelse i GPL der
tvinger en udbyder af en service til at distribuere noget som helst.

(Der går rygter om at FSF agter at tilføje noget i den retning i
version 3 af GPL - bl.a. derfor frigiver jeg de programmer jeg
skriver, under "GPL version 2" uden den sædvanlige
opgraderingsmulighed).

> hvilket betyder, at alle filer skal være med,

Nej. Der er ingen bestemmelse i GPL der siger at man ikke må
distribuere uddrag af værket.

> og at der ikke ændres på copyright samt "powered by" oplysningerne.

Det er normalt at man ikke må fjerne angivelser af hvem forfatteren
er. Men GPL indeholder ikke nogen bestemmelse der siger at man ikke
må ændre på et "powered by"-banner.

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-03-05 10:00

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev

> Man behøver slet ikke distribuere. Der er ingen bestemmelse i GPL der
> tvinger en udbyder af en service til at distribuere noget som helst.

Nej, men *HVIS* man gør, så skal reglerne overholdes..

> Det er normalt at man ikke må fjerne angivelser af hvem forfatteren
> er. Men GPL indeholder ikke nogen bestemmelse der siger at man ikke
> må ændre på et "powered by"-banner.

Jo, det står i licensen til programmet!

Claus

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 25-03-05 11:08

In <4243d2a1$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> writes:

>"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev

>Nej, men *HVIS* man gør, så skal reglerne overholdes..

>Jo, det står i licensen til programmet!

Saa er licensen ikke 100% GPL.

/Martin

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-03-05 15:37

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in

> Jo, det står i licensen til programmet!

Eftersom GPL giver lov til at ændre i koden efter forgodtbefindene er
der vist intet der hindrer fjernelse af sådan et banner.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-03-05 23:40

Scripsit "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk>
> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev

> Jo, det står i licensen til programmet!

Nej, det står ingen steder i GPL.

--
Henning Makholm "The compile-time type checker for this
language has proved to be a valuable filter which

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-03-05 23:46

Scripsit Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk>
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in

> Eftersom GPL giver lov til at ændre i koden efter forgodtbefindene er
> der vist intet der hindrer fjernelse af sådan et banner.

Det skal måske lige nævnes at der _er_ tilfælde af at programskabere
har distribueret deres program under GPL, men samtidig har påstået at
GPL medfører at sådanne bannere ikke må ændres. Et berømt eksempel er
PHPNuke, hvis forfattere fortolker afsnit 2(c) af GPL overordentlig
bredt.

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-03-05 00:25

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in

> [...]
> samtidig har påstået at GPL medfører at sådanne bannere ikke må
> ændres. Et berømt eksempel er PHPNuke, hvis forfattere fortolker

Tjaa, personligt mener jeg ikke den holder men det er jo svært at
sige.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"People think it must be easy being a super genious, but they don't

Fra : Kasper Dupont

Dato : 28-03-05 22:51

Henning Makholm wrote:

> [...]
> GPL medfører at sådanne bannere ikke må ændres. Et berømt eksempel er
> PHPNuke, hvis forfattere fortolker afsnit 2(c) af GPL overordentlig

Så vidt jeg kan se siger 2c, at man ikke må fjerne copyright
beskeden fra et interaktivt program. Godt nok bærer formuleringen
præg af at være skrevet med kommandolinie programmer i tankerne.
Om den så stadig gælder for andre interaktive programmer tør jeg
ikke udtale mig om (er PHPNuke overhovedet et interaktivt program?)
Til gengæld ville jeg ikke kalde sådan et banner for en copyright
notice.

http://gnu.org/copyleft/gpl.html

--
Kasper Dupont

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-03-05 03:44

Scripsit Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>

> [...]
> præg af at være skrevet med kommandolinie programmer i tankerne.
> Om den så stadig gælder for andre interaktive programmer tør jeg

Jeg tør godt - PHPNukes fortolkning holder ikke en meter hvis man
spørger mig. Jeg ville bare gøre loyalt opmærksom på at den findes,
efter at jeg implicit havde undsagt den.

> (er PHPNuke overhovedet et interaktivt program?)

Det er et webindholdsstyringssystem. I princippet kan man opfatte det
på to måder.

1) Hver gang brugeren sender en HTTP-forespørgsel, aktiveres
programmet og samler en webside efter administrators
anvisninger. Når websiden er sendt til brugeren, standser
programmet, og hvis brugeren så senere klikker på et internt link,
starter der en ny udgave af programmet.

Denne anskuelsesmåde er typisk populær blandt nørder som er stolte
af at de ved at HTTP-protokollen er tilstandsløs, og at de har
gennemskuet de særlige programmeringsproblemer det medfører.

Den medfører at programmet selv *ikke* er interaktivt sådan som
GPL 2(c) beskriver det. Tværtimod modtager det en færdig pakke af
data fra brugeren, behandler denne pakke uden at kommunikere med
en bruger, og leverer først uddata samtidig med at det afslutter.
Derfor gælder kravet i GPL 2(c) overhovedet ikke for det.

2) Alternativt kan man sige at en bruger og programmet opretholder en
løbende dialog hvor de skiftevis udveksler HTTP-forespørgsler
og HTML-sider, uden nøjere hensyn til hvordan programmet bærer sig
ad med at huske hvor det er i dialogen. Denne anskuelsesmåde er
populær blandt brugere der er ligeglade med teknikken, samt blandt
nørder der er stolte af at kunne hæve sig over de umiddelbare
grynede detaljer.

Ifølge denne opfattelse *er* programmet interaktivt, og kravet i
GPL 2(c) er derfor relevant. På den anden side medfører det også
at teksten "when started running for such interactive use in the
most ordinary way" i så fald *udelukkende* henviser til den
situation at brugeren for første gang taster
http://www.example.dk/ ind i sin browservindue. De sider der
bliver vist for brugeren senere i dialogen falder ikke under
beskrivelsen, og det gør den side man lander på hvis man følger et
dybt link ind til webstedet heller ikke.

Under denne mulighed kan PHPNuke-forfatternes krav om at banneret
*skal* returneres med *ethvert* svar fra serveren altså heller
ikke underbygges af GPL 2(c).

> Til gengæld ville jeg ikke kalde sådan et banner for en copyright
> notice.

Det er så også et problem - det banner forfatterne insisterer på,
overholder ikke selv beskrivelsen i GPL 2(c), idet det ikke gør
opmærksom på ansvarsfraskrivelsen eller giver oplysning om hvordan man
kan får licensbetingelserne at se.

--
Henning Makholm "... it cannot be told in his own
words because after September 11 he