Silsmisse og forældremyndighed
Fra : David Sørensen

Dato : 22-03-05 09:47

Hej gruppe.

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber at kunne få afklaring på.

En god ven står midt i en skilsmisse og hun har to børn sammen med sin
x-mand. I statsamtet i januar måned skulle de op og afgøre
forældremyndigheden omkring børnene, hvor x-manden fraskrev sig
forældremyndigheden til børnene og yder mere ønskede han heller ikke nogen
samkvem med børnene.
Alligevel ønsker moderen at børnene skal se deres far i første omgang og de
aftaler indbyrdes at han kan få børnene hver anden weekend, hvilket han går
med til.
Dette står på 3 gange. De første par gang nægter han bl.a. at køre børnene
helt hjem og forlanger at moderen skal hente dem i nærheden af hvor han bor
nu, hvilket hun nægter. Da hun alligevel ikke vil have at de står på en
motorvejsresteplads, henter hun børnene. Efter at moderen snakker med sine
børn om hvad de har lavet hos deres far, finder hun ud af at de bliver sat
af hos børnenes faster og at faren først henter dem igen når de skal hjem.
Det bliver moderen selvfølgelig lidt støt over.
Hun konstaterer også at børnene har været slået og hun tager nogle billeder
og melder det til det offentlige. Desværre mister hun disse billeder senere,
ved et uheld.
Den sidste gang hvor han bliver bedt om at hente børnene hjemme, truger han
hende og børnene på livet. Han kommer bl.a. med udsavn om at han vil køre
hende igennem en kødhakkemaskine og brænde huset af, og en del andet. Dette
foregik i hendes brores nærvær, hvor hendes bror også bliver forulempet -
dog ikke med trusler om at bliver slået ihjel.
Herefter tog han børnene med sig og hun melde det straks til politiet, der
kom og optog rapport.
Da børnene kom hjem efter weekenden, havde hun besluttet sig for at børnene
ikke længere skulle have samkvem med deres far. Hun sender ham derfor et
brev, om at han ikke skal hente sine børn, men at han kan ringe og sige
godnat til dem mellem 8 og 9 om aftenen, hver aften. Begrundelsen for at er
at han har truet hende på livet og at børnene er utrykke og bange for ham.
Børnene har haft maridt om natten over det og de går pt. til psykolog.
Det skal siges at børnene trives, men stadig er påvirket af det. De ønsker
heller ikke altid at snakke med deres far om aftenen. De er hhv. 9 og 5 år.

Nu til spørgsmålet.
Nu har hun så modtaget et brev om at han kræver at få omstøt det, at han i
statsamtet har fraskrevet sig forældremyndigheden til sine børn og herefter
få lavet en samkvemsordning med børnene.
Moderen tænker på børnenes tav og er i det øjemed bange for om den kan laves
om, specielt nu hvor børnene er faldet lidt mere til ro igen. Hun vil også,
hvis han på et senere tidspunkt kan opføre sig ordenligt, sørge for at han
får samkvem med hans børn igen. Dog også i det omfang børnene ønsker det.
Da han er ordblind bruger han dette som begrundelse for at han ikke vidste
hvad han skrev under på. I følge hendes udsagn, blev det læst op for ham, af
en ansat i statsamtet, hvad det var han skrev under på.

Kan han uden videre få omstøt og ændret på forældremyndigheden ....?

Fra : Nuser

Dato : 22-03-05 15:59

"David Sørensen" <david@FJERNpost10.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
>
> Jeg har et spørgsmål, som jeg håber at kunne få afklaring på.

KLIP En lang og forfærdelig historie

> Kan han uden videre få omstøt og ændret på forældremyndigheden ....?

Afgørelsen om ene forældremyndighed til moren, kan kun omstødes af
domstolene, hvilket kræver at faren anlægger sag ved i første omgang
byretten om at få overdraget forældremyndigheden. Denne afgørelse kan ankes
til landsretten. Det skal her bemærkes at der ikke kan dømmes fælles
forældremyndighed. Retten kan kun tage bestemmels om at forældremyndigheden
tillæges en af forældrene.

Såfrem der atter skal være fælles forældremyndighed, kræver det at begge
forældre er eneige, og dette skal meddeles statsamtet.

Med hensyn til samvær, kan faren bede statsamtet om at lave en
samværsresolution, hvori der fastsættes hvor meget samvær han har krav på. I
denne sag, kan moren bede om at den 9. årige bliver hørt, såfrem at dette
barn skønnes modent nok til at kunne udtale sig. Statsamtet skal ikke
fastsætte samvær ud fra den 9 åriges ønsker, men tage hensyn til barnets
udtalelser.

Moren kan bede statsamtet om børnesagkyndig rådgivning.

mange hilsner
Nuser

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-05 17:58

Lige et lille uddrag fra Lov om forældremyndighed og samvær:

§ 16. Barnets forbindelse med begge forældre søges bevaret ved, at den, der
ikke har barnet boende, har ret til samvær.

§ 17. Statsamtet træffer efter anmodning afgørelse om omfanget og udøvelsen
af samværet og kan fastsætte de nødvendige bestemmelser i forbindelse
hermed. Afgørelsen træffes efter, hvad der er bedst for barnet.
Stk. 2. Statsamtet kan ændre en aftale eller afgørelse om samvær, hvis
ændringen er bedst for barnet, navnlig på grund af væsentlig forandrede
forhold.
Stk. 3. Statsamtet kan afslå at fastsætte samvær eller ophæve en aftale
eller afgørelse herom, hvis det er påkrævet af hensyn til barnet.

Håber det gør situationen lidt mere overskuelig...

Mette M

Fra : David Sørensen

Dato : 22-03-05 19:54

"Mette M" <mette(a)marmet.dk> skrev i en meddelelse

> Håber det gør situationen lidt mere overskuelig...

Hej Nuser og Mette M.

Jeg siger mange tak for de gode svar!
Nu er der lidt mere konkret at forholde sig til.

Med venlig hilsen

David