salg fra internetshop
Fra : Thomas VJ

Dato : 21-03-05 17:25

Hejsa,

Jeg driver en dykkerskole, hvor kunderne kan købe kurser og kursusmateriale
via min hjemmeside.

Som en del af det obligatoriske kursusmateriale på et af kurserne skal
deltageren se en DVD-video før vedkommende møder op til undervisning. Denne
DVD får kunden sandsynligvis aldrig brug for igen og jeg tilbyder derfor pt.
at se bort fra at der normalt ikke er fortrydelsesret på DVD'ere når
forseglingen er brudt. Det er dog en smule tungt først at skulle fakturere
hver deltager og derefter udstede en kreditnota og tilbagebetale prisen for
DVD'en.
Derfor har jeg fået den ide at jeg på siden, hvor kunden køber kurset,
skriver at DVD'en bliver fremsendt sammen med faktura for denne og at kunden
enten skal betale fakturaen for DVD'en eller tilbagesende DVD'en (i medlagt
frankeret svarforsendelse) inden 14 dage. En af betingelserne for at deltage
på kurset er, at alle kursusmaterialer skal være betalt inden kursets
afholdelse, så jeg skal nok få DVD eller betaling for DVD'en fra deltagerne
uden de store problemer.
Min juridiske vejleder (jura studerende) mener dog at kunden er i sin gode
ret til at sige tak for DVD'en og beholde den uden at skulle betale for den,
hvis jeg benytter ovenstående metode.
Er dette korrekt?

Håber det er den rette gruppe jeg har postet mit spørgsmål. I modsat fald
vil jeg sætte pris på en henvisning til den rette gruppe!

Thomas VJ
http://dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...

Fra : KHA

Dato : 21-03-05 18:36

Thomas VJ wrote:
> Min juridiske vejleder (jura studerende) mener dog at kunden er i sin

> gode ret til at sige tak for DVD'en og beholde den uden at skulle
> betale for den, hvis jeg benytter ovenstående metode.

Umiddelbart kan jeg ikke se, hvad det er, der har ledt din vejleder til
den konklusion, at køberen (juridisk) skulle kunne beholde det
tilsendte. Du giver jo blot henstand med betalingen, hvor
betalingsfristen falder sammen med fristen for fortrydelse. Køber må
acceptere handlens juridisk gyldige betingelser.

Fra et rent økonomisk synspunkt ville jeg nok ikke vedlægge en
frankeret svarkuvert til hver enkelt forsendelse - psykologisk giver
det også køberen et incitament til at udnytte din ekstra service.
Selv om du kan trække omkostningerne fra, løber det hurtigt op.

Fra : Thomas VJ

Dato : 21-03-05 22:33

"KHA" skrev i en meddelelse
<klip>

> [...]
> betalingsfristen falder sammen med fristen for fortrydelse. Køber må
> acceptere handlens juridisk gyldige betingelser.

Tak for dit svar. Jeg vender det lige med min vejleder igen.

> [...]
> det også køberen et incitament til at udnytte din ekstra service.
> Selv om du kan trække omkostningerne fra, løber det hurtigt op.

Kunden har på bestillings siden en mulighed for at købe DVD'en med eller
uden returforsendelsen. Hvis vedkommende vælger at købe DVD'en med
returforsendelse sker det til en merpris på forsendelsesomkostningerne.
Dette er bare en ekstra service jeg yder.

Tak for dine input!

mvh
Thomas VJ

Fra : Knud Rasmussen

Dato : 21-03-05 18:39

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ret til at sige tak for DVD'en og beholde den uden at skulle betale for
> den, hvis jeg benytter ovenstående metode.

Din juridiske vejleder har ret i at når du uopfordret tilsender kunden en
DVD' så kan kunden beholde den uden at betale,
for øvrigt er en hjemmelavet DVD at betragte som en reklamesag og kan vel
ikke vælte dit budget !

Din anden fremgangsmåde er for besværlig

vh KR

Fra : O-V R:nen

Dato : 21-03-05 18:53

"Knud Rasmussen" <knud@rasmussen.dk> writes:
> "Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Din juridiske vejleder har ret i at når du uopfordret tilsender kunden en
> DVD' så kan kunden beholde den uden at betale,

Men hvis dvd'en er en del af kurset og kunden til og med får dette at
vide ved/før bestilling så er forsendelsen jo ikke uopfordret.

Fra : Thomas VJ

Dato : 21-03-05 22:44

"O-V R:nen" <Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi> skrev i en meddelelse
<klip>

> Men hvis dvd'en er en del af kurset og kunden til og med får dette at
> vide ved/før bestilling så er forsendelsen jo ikke uopfordret.

Nej, netop. Kunden bliver grundigt informeret om betingelserne på
bestillingssiden og skal selv aktiv vælge at få den tilsendt på samme side.

Thomas VJ

Fra : Thomas VJ

Dato : 21-03-05 22:42

"Knud Rasmussen" skrev i en meddelelse

<klip>
> [...]
> DVD' så kan kunden beholde den uden at betale,
> for øvrigt er en hjemmelavet DVD at betragte som en reklamesag og kan vel

Forsendelsen sker ikke uopfordret. Kunden skal have set videoen, og bliver
tydeligt oplyst om dette på bestillingssiden. Derudover fremgår det også af
handelsbetingelserne.
Videoen er i øvrigt ikke min hjemmelavede instruktionsvideo (den er først
klar om et års tid og vil blive streamet ud til kunderne til den tid), men
derimod en temmelig dyr serieproduceret instruktionsvideo, produceret af
verdens største dykkerorganisation, så den vil faktisk vælte mit budget hvis
jeg sender den gratis ud til kunderne.

> Din anden fremgangsmåde er for besværlig

Helt sikkert. Det er derfor jeg nu søger råd i denne NG.
Jeg har dog stadig et mindre besvær med at skulle teste alle de returnerede
DVD'er for fejl og ridser ...

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-03-05 18:45

> [...]
> ret til at sige tak for DVD'en og beholde den uden at skulle betale for
> den, hvis jeg benytter ovenstående metode.

Jeg mener nærmere at du har et problem med både den praksis du her nu og det
du påtænker.
Det du gør nu er reelt at du udlejer/udlåner DVDén. Dermed overtræder du
ophavsretten og jeg er næsten sikker på at der på DVDen står noget i stil
med at "Enhver uautoriseret kopiering, editering, fremvisning, udlejning,
udlån" er forbudt.

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-03-05 20:32

Scripsit "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com>

> Det du gør nu er reelt at du udlejer/udlåner DVDén. Dermed overtræder du
> ophavsretten

Hvordan kan Thomas overtræde nogen ophavsret til sin egen instruktionsvideo?

> og jeg er næsten sikker på at der på DVDen står noget i stil med at
> "Enhver uautoriseret kopiering, editering, fremvisning, udlejning,
> udlån" er forbudt.

Hvor får du den sikkerhed fra?

--
Henning Makholm "Check the sprog."

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-03-05 09:06

> Scripsit "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com>

> Hvordan kan Thomas overtræde nogen ophavsret til sin egen
> instruktionsvideo?

Hvorfra kommer oplysningen om at det Thomas egen instruktionsvideo (og atr
han dermed selv skulle have ophavsretten)?

Thomas oplyser nu at som PADI instruktør autoriseret til at fremvise, sælge
og udlåne og sågar kopiere dele af denne DVD til brug i min undervisning,
så mit input er sikket ikke rellevant.

> Hvor får du den sikkerhed fra?

Bemærk det lille ord "næsten"
Du er naturligvis klar over at det er ophavsret på sådan en DVD.
Ophavsretten kan overdrages helt eller delvis, og det ser ud til at være
tilfældet her.

Fra : Thomas VJ

Dato : 21-03-05 22:48

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
<klip>

> [...]
> med at "Enhver uautoriseret kopiering, editering, fremvisning, udlejning,

Jeg er som PADI instruktør autoriseret til at fremvise, sælge og udlåne og
sågar kopiere dele af denne DVD til brug i min undervisning, men mange tak
for dit input!

Thomas VJ

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-03-05 16:08

Scripsit "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com>

> Hvorfra kommer oplysningen om at det Thomas egen instruktionsvideo (og atr
> han dermed selv skulle have ophavsretten)?

Sådan synes jeg hans indlæg lyder.

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-03-05 16:15

> Scripsit "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com>

> Sådan synes jeg hans indlæg lyder.

Jeg har svært ved at se hvordan man drage den konklusion ud fra det første
indlæg i tråden.
Thomas uddyber senere med "Videoen er i øvrigt ikke min hjemmelavede
instruktionsvideo"

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-03-05 19:13

Scripsit "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com>

> Jeg har svært ved at se hvordan man drage den konklusion ud fra det første
> indlæg i tråden.

Og jeg har så tilsvarende svært ved at se hvor du får din konklusion
fra.

--
Henning Makholm "Manden med det store pindsvin er
kommet vel ombord i den grønne dobbeltdækker."