Andelspriser efter vurdering !
Fra : Peter

Dato : 20-03-05 17:22

D. 1.2.2005 solgte vi vores andelsbolig for at flytte i hus.

I dag har jeg - lidt overraskende- erfaret at foreningen efterfølgende har
modtaget d. 10. alm. vurdering og at den betyder ganske anseelige stigninger
i andelprisen - faktisk i nærheden af 70%.

Andelshaverne er samtidig blevet orienteret om at prisstigningen vil slå
igennem pr. 1.4.2005, hvilket betyder at det sker uden en
generalforsamlingsbeslutning, da den ligger i august.

Nu er det så at jeg begynder at undre mig lidt. Vurderingen er pr.
1.10.2004, hvilket betyder at ejendommens værdi altså var steget da jeg
solgte min lejlighed. Det er således alene ekspeditionstid et eller andet
sted som afgør at vi ikke får del i stigningen, hvilket undrer mig en del.

Da foreningen samtidig vælger at lade stigningen slå igennem uden en
generalforsamlingsbeslutning, kommer det til at virke endnu mere tilfældigt
om man ville få del i stigningen eller ej.

Kan det virkelig være rigtigt ?

Mvh.

Peter

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-03-05 20:26

"Peter" <pe@fjern.stubnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> generalforsamlingsbeslutning, kommer det til at virke endnu mere
> tilfældigt om man ville få del i stigningen eller ej.

Hvad står der i andelsboligforeningens vedtægter om, hvordan andelsværdien
fastsættes?
Det normale er, at den fastsættes af generalforsamlingen og er gældende i et
år.

Hilsen Inger

Fra : Henning

Dato : 20-03-05 20:56

>Andelshaverne er samtidig blevet orienteret om at prisstigningen vil slå
>igennem pr. 1.4.2005, hvilket betyder at det sker uden en
>generalforsamlingsbeslutning, da den ligger i august.

Det kan ikke lade sig gøre. Regnskabet, hvor den nye vurdering vil
vise sig, skal godkendes på en generalforsamling, enten ordinær eller
ekstraordinær.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 21-03-05 12:17

Henning wrote:

> Det kan ikke lade sig gøre.

Jo, det kommer helt an på vedtægterne. Jeg har selv boet i to
forskellige foreninger hvor andelsværdien ændrede sig mellem
generalforsamlinger.

I den ene sagde vedtægterne at regnskabsårets andelsværdi var gældende.
Regnskabsåret var kalenderåret, men regnskabet lå først til godkendelse
i marts/april. Handlede man i årets første måneder gjorde man derfor
det, at man betalte en foreløbig pris, som efter generalforsamlingen
blev justeret (temmelig besværlig fremgangsmåde).

I den anden ændrede værdien sig hver måned, et valg truffet ud fra den
relativt høje låneafdragelse som betød en anselig stigning på årsbasis.

David

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 22-03-05 13:34

"Peter" <pe@fjern.stubnet.dk> wrote in message
> [...]
> igennem pr. 1.4.2005, hvilket betyder at det sker uden en
> generalforsamlingsbeslutning, da den ligger i august.

Det er jo lovmæssigt at andelsværdien reguleres den 1/4 2005 også beløbet mv
er reguleret ved lov, så der er ikke så meget at komme efter(hvis du har
solgt inden 1/4 2005 altså)

Mvh
Flemming

Fra : Peter

Dato : 22-03-05 15:28

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> wrote in message
> [...]
> mv
> er reguleret ved lov, så der er ikke så meget at komme efter(hvis du har

Nej - det er ikke lovmæssigt - det er alene en dato som foreningen har
fastsat at man fra den dag vil handle til nye priser - dog med den
forudsætning af generalforsamlingen godkender forhøjelsen i august.

Den lovmæssige del er pr. 1.10.2004, da det er den dato vurderingen er
gældende fra.

Peter

Fra : Peder Porse

Dato : 22-03-05 16:07

> Den lovmæssige del er pr. 1.10.2004, da det er den dato vurderingen er
> gældende fra.
>

> Peter

Jeg er ikke enig.

Den offentlige vurdering er gældende fra den dato ejeren modtager
meddelelsen om den.

Vurderingen er teoretisk set foretaget 1/10 2004, i praksis betyder det
at den er lavet i det prisniveau og med de forhold for ejendommen, der
var gældende på dette tidspunkt.
pp

Fra : David T. Metz

Dato : 23-03-05 11:15

Flemming Lynggaard wrote:
Det er jo lovmæssigt at andelsværdien reguleres den 1/4 2005 også
beløbet mv
> er reguleret ved lov, så der er ikke så meget at komme efter(hvis du har
> solgt inden 1/4 2005 altså)

Dit svar er 100 % forkert.

David