/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Reparationsgebyr uden reparation?
Fra : Juggernaut


Dato : 18-03-05 13:15

Hejsa.
Jeg har en digital kamera liggende hos Bilka. Det har været til rep uden at
der dog er fundet fejl på det. Men nu siger de at jeg skal betale 500,-.
Dette har jeg aldrig fået oplyst. På den lille indleverings-seddel jeg har
fået med er der et punkt hvor der står: Hvis ingen fejl konstateres -
påberegnes gebyr på kr.______ Der står heller intet på den streg. Hvad siger
I?

På forhånd tak.

Mvh
Brian



 
 
Per Christoffersen (18-03-2005)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 18-03-05 13:40


"Juggernaut" <juggernaut@streetREMOVEbike.dk> skrev i en meddelelse
news:bDz_d.71$E55.5@news.get2net.dk...
> Hejsa.
> Jeg har en digital kamera liggende hos Bilka. Det har været til rep uden
> at
> der dog er fundet fejl på det. Men nu siger de at jeg skal betale 500,-.
> Dette har jeg aldrig fået oplyst. På den lille indleverings-seddel jeg har
> fået med er der et punkt hvor der står: Hvis ingen fejl konstateres -
> påberegnes gebyr på kr.______ Der står heller intet på den streg. Hvad
> siger
> I?

Det er ihvertfald ikke i orden efter Forbrugerstyrelsens fortolkning af
Køvbelovens regler:
http://www.klagetjek.dk/for-erhvervsdrivende/typiske-misforstaaelser/

(der er tale om typisk misforståelse nr. 2).

/Per



KHA (18-03-2005)
Kommentar
Fra : KHA


Dato : 18-03-05 13:54

Juggernaut wrote:
> Jeg har en digital kamera liggende hos Bilka. Det har været til rep
> uden at der dog er fundet fejl på det. Men nu siger de at jeg skal
> betale 500,-. Dette har jeg aldrig fået oplyst. På den lille
> indleverings-seddel jeg har fået med er der et punkt hvor der står:
> Hvis ingen fejl konstateres - påberegnes gebyr på kr.______ Der
> står heller intet på den streg. Hvad siger I?

Som Per Christoffersen anfører fordrer fejlfindingsgebyrer hjemmel.
Hjemlen findes principielt i den indgåede aftale, om end Bilka har
undladt at angive beløbsstørrelsen. Dette skyldes antageligvis en
fejltagelse, hvorfor Aftl. § 32 er relevant: "Den, der har afgivet en
viljeserklæring, som ved fejlskrift eller anden fejltagelse fra hans
side har fået et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved
erklæringens indhold [(id est beløbsangivelsen på 0)], hvis den, til
hvem erklæringen er afgivet, indså eller burde indse, at der forelå
en fejltagelse". Imod at tillade opkrævning taler, at der foreligger
en - endog en på det byrdefulde punkt mangelfuld - standardaftale.
Opkrævning er formentlig alene berettiget, hvor du enten mundtligt er
blevet gjort opmærksom på gebyret eller texten er særligt fremhævet
- in dubio contra stipulatorem.

(Fra et pragmatisk synspunkt har Bilka dit kamera og sagen er for lille
til forbrugerombudsmanden, hvorfor du sidder med de dårligste kort)


Per Christoffersen (18-03-2005)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 18-03-05 14:13


"KHA" <KHAEmail@ADSLHome.dk> skrev i en meddelelse
news:1111150417.864833.44820@l41g2000cwc.googlegroups.com...

> (Fra et pragmatisk synspunkt har Bilka dit kamera og sagen er for lille
> til forbrugerombudsmanden, hvorfor du sidder med de dårligste kort)

Sagen er ikke nødvendigvis for lille til Forbrugerombudsmanden.
Der må være tale om en reklamationssag på didigitalkameraet, og værdien af
dette må ligge over grænseværdien.

/Per



KHA (18-03-2005)
Kommentar
Fra : KHA


Dato : 18-03-05 14:23

Per Christoffersen wrote:
> Sagen er ikke nødvendigvis for lille til Forbrugerombudsmanden.
> Der må være tale om en reklamationssag på didigitalkameraet, og
> værdien af dette må ligge over grænseværdien.

Jeg blev faktisk i tvivl lige efter jeg postede om, hvad der egentlig
ville være sagens genstand. Tak for at bringe mig ud af
retsvildfarelsen.


Juggernaut (18-03-2005)
Kommentar
Fra : Juggernaut


Dato : 18-03-05 14:45

Hej igen.
Tak for svarene. Skal jeg så bare nægte at betale og/eller tage kontakt til
forbrugerstyrelsen?

Mvh
Brian



KHA (18-03-2005)
Kommentar
Fra : KHA


Dato : 18-03-05 15:54

Juggernaut wrote:
> Tak for svarene. Skal jeg så bare nægte at betale og/eller tage
> kontakt til forbrugerstyrelsen?

Hvad du skal gøre afhænger af, hvorvidt der rent faktisk foreligger
en mangel ved kameraet.

Er der en mangel, bliver betalingsspørgsmålet overhovedet ikke
relevant, da realdebitor ikke kan betinge sig betaling for din
udnyttelse af dine køberetlige misligholdelsesbeføjelser. Foreligger
der en mangel, får du jo blot et kamera igen, der ikke fungerer efter
hensigten (hvadenten du så skal betale herfor eller ej). I så fald er
det en helt anden diskussion, du skal tage med Bilka - nemlig en
mangelsdiskussion.

Foreligger der ikke en mangel, skal du gå ned i Bilka og bede om at
få kameraet udleveret. Når du bliver opkrævet betaling, skal du
spørge om hjemlen herfor - Bilka har bevisbyrden, jfr. også linket i
Per Christoffersens første post. Resulterer dette ikke i betalingsfri
udlevering af kameraet kan du indgive en klage til
Forbrugerklagenævnet. Det koster (så vidt jeg husker) 150 kr. at
klage, se herved http://www.klagetjek.dk/vil-du-klage/klageraadgiveren/

Men, du kan først indgive en klage, når du forgæves HAR forsøgt at
løse konflikten med sælger.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste