Hærværk - anmeldelse
Fra : hk

Dato : 16-03-05 18:13

Hej

En mand blev anholdt i december i forbindelse med at han smadrede en bil.
Samtidig blev han sigtet for vold imod politiet. Det var ikke bilens ejer,
der ringede, men en nabo.

Ejeren gik ud fra, at hærværket var anmeldt, da manden blev anholdt. Men nu,
i marts, siger politiet, at der ikke er nogen anmeldelse, og at den slags
anmeldelser skal indgives inden 30 dage.

Kan de nægte at modtage anmeldelse?

Kan ejeren ikke fastholde at hun havde gode grunde til at tro at forholdet
var anmeldt, da manden blev anholdt?

Fra : Jo

Dato : 16-03-05 21:34

"hk" <hk@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan de nægte at modtage anmeldelse?
>
> Kan ejeren ikke fastholde at hun havde gode grunde til at tro at forholdet

Det kommer an på omstændighederne.
Hvis politiet ikke har været i nærheden af køretøjet, og ikke er gjort
opmærksom på, at den anholdte har forøvet hærværk på bilen, kan de af gode
grunde ikke have kendskab til det. Det kan også være, at politiet har
afventet en anmeldelse fra ejeren af bilen.
Har forurettede (bilens ejer) eller en anden i hans sted, gjort politiet
opmærksom på, at den anholdte har forøvet hærværk på bilen?
Kan naboen bevidne, at han har rettet henvendelse til politiet vedr.
hærværket? Er han evt. i den forbindelse anmodet om at lade ejeren selv
rette henvendelse for at foretage anmeldelse?
Er årsagen til dit spørgsmål, at forsikringsselskabet har krævet at få en
kvittering for anmeldelsen og man ved henvendelse til politiet i den
forbindelse er blevet bekendt med, at det ikke er foretaget en anmeldelse?
Under alle omstændigheder er der sandsynligvis foretaget en sigtelse af den
anholdte, og det kan være, at der i den rapport er anført noget om
hærværket.
Man kan evt. rette skriftlig henvendelse til den pgl. politimyndighed, og
anmode om oplysninger i sagen.

Jo.

Fra : hk

Dato : 17-03-05 01:33

"Jo" <virkerikke@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har forurettede (bilens ejer) eller en anden i hans sted, gjort politiet
> opmærksom på, at den anholdte har forøvet hærværk på bilen?

Ja, politiet kom i første omgang pga. hærværket. Først derefter begik manden
vold.

> Er årsagen til dit spørgsmål, at forsikringsselskabet har krævet at få en
> kvittering for anmeldelsen og man ved henvendelse til politiet i den
> forbindelse er blevet bekendt med, at det ikke er foretaget en anmeldelse?

Ja.

Fra : Jo

Dato : 17-03-05 20:39

> Ja, politiet kom i første omgang pga. hærværket. Først derefter begik
manden
> vold.

> Ja.

Jeg vil foreslå, at du retter skriftlig henvendelse til den pgl.
politimyndighed, under henvisning til anmeldelse foretaget den xx, kl. xx
ved xx (anmelderen), hvor politiet blev tilkaldt i forbindelse hærværk på
din bil, indr. nr. xx, og foretog anholdelse af gerningsmanden, og hvori du
anmoder om at få tilsendt en kvittering for anmeldelsen.
Der må i det mindste være en bemærkning om episoden på døgnrapporten, så
hvis politiet af en eller anden grund ikke har lavet en rapport om
hærværket, kan sådan én godt laves efterfølgende.
Held og lykke med det!

Jo.

Fra : hk

Dato : 18-03-05 02:10

> [...]
> hvis politiet af en eller anden grund ikke har lavet en rapport om
> hærværket, kan sådan én godt laves efterfølgende.

Det gør jeg. Tak for svarene!