|
| 14 dages retur-ret? Fra : Jesper Laursen |
Dato : 15-03-05 08:21 |
|
Hej
Jeg modtog en computerskærm onsdag d. 2. marts. Jeg har i mellemtiden
fortrudt dette køb. Hvordan defineres 14 returretten præcist? Har jeg stadig
mulighed for at gå på posthuset imorgen onsdag og sende varen retur uden
problemer?
Venlig hilsen
Jesper Laursen
| |
Per Christoffersen (15-03-2005)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 15-03-05 08:39 |
|
"Jesper Laursen" <jesper.laursen@[FJERN]it.dk> skrev i en meddelelse
news:42368cd0$0$80882$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej
>
> Jeg modtog en computerskærm onsdag d. 2. marts. Jeg har i mellemtiden
> fortrudt dette køb. Hvordan defineres 14 returretten præcist? Har jeg
> stadig
> mulighed for at gå på posthuset imorgen onsdag og sende varen retur uden
> problemer?
Det defineres således i loven:
§ 19. Forbrugeren skal inden udløbet af den fortrydelsesfrist, der følger af
§ 18, underrette den erhvervsdrivende om, at forbrugeren vil bruge
fortrydelsesretten, jf. dog stk. 2. Det er tilstrækkeligt for overholdelse
af fristen, at underretningen, når den foreligger på papir eller et andet
varigt medium, som modtageren har adgang til, er afsendt inden fristens
udløb.
Anvendelsen af fortrydelsesretten er endvidere betinget af overholdelse af:
§ 20. Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne overgives til den
erhvervsdrivende på dennes forretningssted i væsentlig samme stand og
mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde. Ved fjernsalg af
varer, hvor den erhvervsdrivende har påtaget sig at afhente varen hos
forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, og ved køb af varer
uden for fast forretningssted er fortrydelsesretten betinget af, at
forbrugeren holder det modtagne til disposition for den erhvervsdrivende i
væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i
hænde.
/Per
| |
Jesper Laursen (15-03-2005)
| Kommentar Fra : Jesper Laursen |
Dato : 15-03-05 23:29 |
|
"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:42369065$0$647$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Jesper Laursen" <jesper.laursen@[FJERN]it.dk> skrev i en meddelelse
> news:42368cd0$0$80882$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg modtog en computerskærm onsdag d. 2. marts. Jeg har i mellemtiden
> > fortrudt dette køb. Hvordan defineres 14 returretten præcist? Har jeg
> > stadig
> > mulighed for at gå på posthuset imorgen onsdag og sende varen retur uden
> > problemer?
>
> Det defineres således i loven:
> § 19. Forbrugeren skal inden udløbet af den fortrydelsesfrist, der følger
af
> § 18, underrette den erhvervsdrivende om, at forbrugeren vil bruge
> fortrydelsesretten, jf. dog stk. 2. Det er tilstrækkeligt for overholdelse
> af fristen, at underretningen, når den foreligger på papir eller et andet
> varigt medium, som modtageren har adgang til, er afsendt inden fristens
> udløb.
>
>
>
> Anvendelsen af fortrydelsesretten er endvidere betinget af overholdelse
af:
>
> § 20. Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne overgives til den
> erhvervsdrivende på dennes forretningssted i væsentlig samme stand og
> mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde. Ved fjernsalg af
> varer, hvor den erhvervsdrivende har påtaget sig at afhente varen hos
> forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, og ved køb af varer
> uden for fast forretningssted er fortrydelsesretten betinget af, at
> forbrugeren holder det modtagne til disposition for den erhvervsdrivende i
> væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i
> hænde.
>
>
>
Jeg siger mange tak for hurtigt svar. Umiddelbart skulle der jo ikke være
noget til hinder for at skrive til dem idag og sende skærmen onsdag.
Venlig hilsen
Jesper Laursen
| |
Anders Houmark (16-03-2005)
| Kommentar Fra : Anders Houmark |
Dato : 16-03-05 02:50 |
|
Jesper Laursen wrote:
> Hej
>
> Jeg modtog en computerskærm onsdag d. 2. marts. Jeg har i mellemtiden
> fortrudt dette køb. Hvordan defineres 14 returretten præcist? Har jeg
> stadig mulighed for at gå på posthuset imorgen onsdag og sende varen
> retur uden problemer?
Fik ikke meget ud af Per's indlæg, synes ikke der stod noget med 14 dage..
Jeg kan ikke henvise til lovgivning, men jeg er ret sikker på at have læst,
at de 14 dage gælder fra den dag du modtager varen. Hvis jeg var dig ville
jeg skynde mig at tage kontakt til butikken i dafg, og høre om du kan få den
byttet.. Og så få den sendt samme dag også.. Så skulle du gerne holde dig
inden for grænsen.
--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk
| |
Per Christoffersen (16-03-2005)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 16-03-05 15:19 |
|
"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:3cMZd.104730$Vf.4004179@news000.worldonline.dk...
> Jesper Laursen wrote:
>> Hej
>>
>> Jeg modtog en computerskærm onsdag d. 2. marts. Jeg har i mellemtiden
>> fortrudt dette køb. Hvordan defineres 14 returretten præcist? Har jeg
>> stadig mulighed for at gå på posthuset imorgen onsdag og sende varen
>> retur uden problemer?
>
> Fik ikke meget ud af Per's indlæg, synes ikke der stod noget med 14 dage.
Det er så det der fremgår af §18, som der henvises til i det citerede. Jeg
gik ud fra, at alle var med længden af fristen, så der ikke var brug for at
tage det med.
Men der tog jeg altså fejl.
/Per
| |
Anders Houmark (16-03-2005)
| Kommentar Fra : Anders Houmark |
Dato : 16-03-05 19:37 |
|
Per Christoffersen wrote:
> "Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> news:3cMZd.104730$Vf.4004179@news000.worldonline.dk...
>> Jesper Laursen wrote:
>>> Hej
>>>
>>> Jeg modtog en computerskærm onsdag d. 2. marts. Jeg har i
>>> mellemtiden fortrudt dette køb. Hvordan defineres 14 returretten
>>> præcist? Har jeg stadig mulighed for at gå på posthuset imorgen
>>> onsdag og sende varen retur uden problemer?
>>
>> Fik ikke meget ud af Per's indlæg, synes ikke der stod noget med 14
>> dage.
>
> Det er så det der fremgår af §18, som der henvises til i det
> citerede. Jeg gik ud fra, at alle var med længden af fristen, så der
> ikke var brug for at tage det med.
> Men der tog jeg altså fejl.
Ok, min fejl.. Lavede den klassiske fejl med at være træt samtidig med jeg
skrev usenet indlæg.
Tror bare jeg ville have det afsendt så Jesper kunne nå at se det og tage
kontakt til butikken.
--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk
| |
Jesper Laursen (17-03-2005)
| Kommentar Fra : Jesper Laursen |
Dato : 17-03-05 15:10 |
|
"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:CX_Zd.104804$Vf.4006550@news000.worldonline.dk...
> Per Christoffersen wrote:
> > "Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3cMZd.104730$Vf.4004179@news000.worldonline.dk...
> >> Jesper Laursen wrote:
> >>> Hej
> >>>
> >>> Jeg modtog en computerskærm onsdag d. 2. marts. Jeg har i
> >>> mellemtiden fortrudt dette køb. Hvordan defineres 14 returretten
> >>> præcist? Har jeg stadig mulighed for at gå på posthuset imorgen
> >>> onsdag og sende varen retur uden problemer?
> >>
> >> Fik ikke meget ud af Per's indlæg, synes ikke der stod noget med 14
> >> dage.
> >
> > Det er så det der fremgår af §18, som der henvises til i det
> > citerede. Jeg gik ud fra, at alle var med længden af fristen, så der
> > ikke var brug for at tage det med.
> > Men der tog jeg altså fejl.
>
> Ok, min fejl.. Lavede den klassiske fejl med at være træt samtidig med jeg
> skrev usenet indlæg.
> Tror bare jeg ville have det afsendt så Jesper kunne nå at se det og tage
> kontakt til butikken.
>
> --
Jeg tog også kontakt til butikken eller rettere sendte en rma tirsdag morgen
og tog så på posthuset onsdag. Så skulle den vist være i vinkel, men det vil
tiden jo vise. :D
| |
David T. Metz (18-03-2005)
| Kommentar Fra : David T. Metz |
Dato : 18-03-05 10:17 |
|
Jesper Laursen wrote:
> Hej
>
> Jeg modtog en computerskærm onsdag d. 2. marts. Jeg har i mellemtiden
> fortrudt dette køb. Hvordan defineres 14 returretten præcist? Har jeg stadig
> mulighed for at gå på posthuset imorgen onsdag og sende varen retur uden
> problemer?
Strengt taget mangler der en detalje i besvarelsen af dit spørgsmål, som
fremgår af § 20 stk 3:
"Stk. 3. Forudsat at forbrugeren udtrykkeligt er gjort opmærksom herpå,
gælder fortrydelsesretten ikke for
1) varer, der er taget i brug, hvis det efter varens art er åbenbart, at
brugen medfører en formindskelse af varens salgsværdi"
Dvs. der kan hypotetisk set være et problem hvis du har taget skærmen i
brug.
David
| |
Jesper Laursen (29-03-2005)
| Kommentar Fra : Jesper Laursen |
Dato : 29-03-05 22:31 |
|
"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse
news:423a9c9c$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jesper Laursen wrote:
> > Hej
> >
> > Jeg modtog en computerskærm onsdag d. 2. marts. Jeg har i mellemtiden
> > fortrudt dette køb. Hvordan defineres 14 returretten præcist? Har jeg
stadig
> > mulighed for at gå på posthuset imorgen onsdag og sende varen retur uden
> > problemer?
>
> Strengt taget mangler der en detalje i besvarelsen af dit spørgsmål, som
> fremgår af § 20 stk 3:
>
> "Stk. 3. Forudsat at forbrugeren udtrykkeligt er gjort opmærksom herpå,
> gælder fortrydelsesretten ikke for
> 1) varer, der er taget i brug, hvis det efter varens art er åbenbart, at
> brugen medfører en formindskelse af varens salgsværdi"
>
> Dvs. der kan hypotetisk set være et problem hvis du har taget skærmen i
> brug.
>
Ja, og tror du så ikke, at www.midtdata.dk ved varens modtagelse påstår, at
varen er defekt (Den bliver sågår først testet 12 dage efter modtagelsen,
selvom de siger, at man inden 5 hverdage får pengene tilbage). Det er sgu
alligvel det frækkeste, jeg har oplevet. Skærmen fejler absolut ingenting og
er sendt retur med forsigtig post. Desuden talte jeg med dem idag, og gutten
påstod, at jeg ikke havde overholdt fristen på de 14 dage! Jeg modtog
skærmen d. 2. marts og sendte den retur d. 16. - altså 14 dage. Der står på
midtdata's egen hjemmeside, at varen skal være overdraget til fragtør senest
14 dage efter modtagelse. Hvordan skal jeg forholde mig??
| |
David T. Metz (31-03-2005)
| Kommentar Fra : David T. Metz |
Dato : 31-03-05 21:16 |
|
Jesper Laursen wrote:
> Ja, og tror du så ikke, at www.midtdata.dk ved varens modtagelse påstår, at
> varen er defekt
O.k. - det har ikke noget med sagen (§ 20 stk 3) at gøre. Hvis den ikke
var defekt ved afsendelse er det vel sket under fragt eller hos
modtager. Jeg har ikke styr på reglerne om hvem der bærer risikoen under
fragt.
> Der står på
> midtdata's egen hjemmeside, at varen skal være overdraget til fragtør senest
> 14 dage efter modtagelse. Hvordan skal jeg forholde mig??
Fasthold at fortrydelsesfristen er overholdt, hvis du huskede at sige
det til dem inden du sendte den af sted.
David
| |
Jesper Laursen (01-04-2005)
| Kommentar Fra : Jesper Laursen |
Dato : 01-04-05 17:06 |
|
"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse
news:424c5a7e$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jesper Laursen wrote:
>
> > Ja, og tror du så ikke, at www.midtdata.dk ved varens modtagelse påstår,
at
> > varen er defekt
>
> O.k. - det har ikke noget med sagen (§ 20 stk 3) at gøre. Hvis den ikke
> var defekt ved afsendelse er det vel sket under fragt eller hos
> modtager. Jeg har ikke styr på reglerne om hvem der bærer risikoen under
> fragt.
>
> > Der står på
> > midtdata's egen hjemmeside, at varen skal være overdraget til fragtør
senest
> > 14 dage efter modtagelse. Hvordan skal jeg forholde mig??
>
> Fasthold at fortrydelsesfristen er overholdt, hvis du huskede at sige
> det til dem inden du sendte den af sted.
>
Hej David
Tak for svaret. Jeg gav dem besked allerede om tirsdagen, hvor varen blev
overdraget til fragtør om onsdagen. Varen står nu på deres hjemmeside til
krediteret. Dog har jeg stadig ikke modtaget nogen check, men der er også
kun gået en enkelt dag siden krediteringen. Jeg vender tilbage, når jeg
fysisk har pengene i hånden.
Tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Jesper Laursen
| |
Jesper Laursen (05-04-2005)
| Kommentar Fra : Jesper Laursen |
Dato : 05-04-05 12:44 |
|
"Jesper Laursen" <jesper.laursen@[FJERN]it.dk> skrev i en meddelelse
news:424d70ed$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse
> news:424c5a7e$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Jesper Laursen wrote:
> >
> > > Ja, og tror du så ikke, at www.midtdata.dk ved varens modtagelse
påstår,
> at
> > > varen er defekt
> >
> > O.k. - det har ikke noget med sagen (§ 20 stk 3) at gøre. Hvis den ikke
> > var defekt ved afsendelse er det vel sket under fragt eller hos
> > modtager. Jeg har ikke styr på reglerne om hvem der bærer risikoen under
> > fragt.
> >
> > > Der står på
> > > midtdata's egen hjemmeside, at varen skal være overdraget til fragtør
> senest
> > > 14 dage efter modtagelse. Hvordan skal jeg forholde mig??
> >
> > Fasthold at fortrydelsesfristen er overholdt, hvis du huskede at sige
> > det til dem inden du sendte den af sted.
> >
>
> Hej David
>
> Tak for svaret. Jeg gav dem besked allerede om tirsdagen, hvor varen blev
> overdraget til fragtør om onsdagen. Varen står nu på deres hjemmeside til
> krediteret. Dog har jeg stadig ikke modtaget nogen check, men der er også
> kun gået en enkelt dag siden krediteringen. Jeg vender tilbage, når jeg
> fysisk har pengene i hånden.
>
> Tak for hjælpen.
Så kom pengene langt om længe, så ingen problemer med sagen.
Venlig hilsen
Jesper Laursen
| |
David T. Metz (05-04-2005)
| Kommentar Fra : David T. Metz |
Dato : 05-04-05 13:21 |
|
Jesper Laursen wrote:
> Så kom pengene langt om længe, så ingen problemer med sagen.
Til lykke, og tak for tilbagemeldingen. Det er altid interessant at høre
hvordan den slag ender.
David
| |
Jesper Laursen (05-04-2005)
| Kommentar Fra : Jesper Laursen |
Dato : 05-04-05 17:20 |
|
"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse
news:425282a4$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jesper Laursen wrote:
>
> > Så kom pengene langt om længe, så ingen problemer med sagen.
>
> Til lykke, og tak for tilbagemeldingen. Det er altid interessant at høre
> hvordan den slag ender.
>
Tak for det. Jeg har godtnok været lidt "nervøs" for det. De modtog trods
alt skærmen allerede d. 17. marts. Omvendt er jeg jo ikke deres eneste
kunde - forhåbentlig. :D
Historien endte jo godt.... det kan åbenbart godt betale sig at "sparke"
lidt til dem.
Tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Jesper
| |
|
|