Hvor kan jeg finde hende?
Fra : Martin T.

Dato : 05-05-05 11:23

Hej Gruppe.

Som nybegynder i dette, ville det være rart med lidt hjælp.

Hvor kan jeg lede efter denne kvinde? Det drejer sig om min tiptip-oldemor.
Desværre er min mormor død, og min mor kan ikke hjælpe mig med yderligere
oplysninger.

Hendes navn var;

Oktavia Vilhelmine Thorvaldine Ruth Søndergård Leidersdorf Petersen.

Min mormor (Lya Kastberg) lærte mig hendes navn udenad da jeg var lille, men
er ikke sikker på stavemåde mv.

Håber på lidt assistance.

MVH

Martin

Fra : baertel

Dato : 05-05-05 12:09

Hvis du har nogle stednavne og nogle årstal vil det være en stor hjælp.

Mvh
baertel

Fra : Martin T.

Dato : 05-05-05 12:14

"baertel" <baertelsen@hlaug.danmark> skrev i en meddelelse
> Hvis du har nogle stednavne og nogle årstal vil det være en stor hjælp.
>
> Mvh
> baertel

Jeg skal se om jeg kan grave nogen frem, men det er meget usikkert, da min
mormor er død, og jeg er ikke sikker på hvor meget min mor ved om det.

MVH Martin

Fra : baertel

Dato : 05-05-05 12:23

Prøv at anslå alderen ud fra din egen og din mors alder. (Ca. 30 år mellem
hver generation).

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 05-05-05 12:24

> [...]
>
> Hvor kan jeg lede efter denne kvinde? Det drejer sig om min
> tiptip-oldemor. Desværre er min mormor død, og min mor kan ikke hjælpe mig

Du må begynde som alle vi andre har gjort, nemlig
ved at gå baglæns i slægten i din læsning af kirkebøgerne.
Start med din mormor, du ved vel, hvor hun er født og død?

Mvh.Bodil.

Fra : Inger Buchard

Dato : 05-05-05 14:11

Du kunne se, om dette hjælper dig på gled:
http://dis-danmark.dk/forum/read.php?f=1&i=38811&t=38811#reply_38811

Inger

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 06-05-05 17:10

"Martin T." skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Oktavia Vilhelmine Thorvaldine Ruth Søndergård Leidersdorf Petersen.
>
> Min mormor (Lya Kastberg) lærte mig hendes navn udenad da jeg var

Ih jamen så har du et meget fint udgangspunkt i din mormor. Hun har jo
både et sjældent fornavn og efternavn. Hvor er din mor født, og hvor
boede din mormor, når du besøgte hende sammen med dine forældre? Ved du
noget som helst om, hvor hun er født? Hvad med Kastberg-navnet? Er det
et navn hun har giftet sig til. for så er der jo også store muligheder
på din fars side.

Men under alle omstændigheder - man sætter altid sin mormor før
oldeforældre og tipoldeforældre, når man begynder på slægtsforskning. Du
skal allerførst ind på landsarkivet. Hvis din mormor nu er født i
Slangerup, så beder du een eller anden hjælpe dig med at finde
kirkebogen for Slangerup. Dér skal du så lede under "Døbte Piger" eller
sådan noget lignende. Når du siger at du aldrig har prøvet det før, vil
de helt sikkert hjælpe dig.

Skriv en gang til, hvis der er flere detaljer, du gerne vil vide.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 10-05-05 17:13

On Thu, 5 May 2005 12:23:03 +0200, "Martin T."
<webmaster@florida-usa.dk> wrote:

> [...]
>
>Oktavia Vilhelmine Thorvaldine Ruth Søndergård Leidersdorf Petersen.
>
>Min mormor (Lya Kastberg) lærte mig hendes navn udenad da jeg var lille, men

Hej Martin

Ud over de mange fine svar, du allerede har fået, vil jeg supplere med
lidt "hints" der måske kan virke lidt som "gulerod".

Octavia ville man nok fortrinsvis kalde en pige, der blev født som nr.
8 i en børneflok.

Vilhelmine og Thorvaldine er jo klart pige-mellemnavne, som er afledt
af mandsnavne, og som muligvis kan indikere, at der ikke har været
nogle drenge, man kunne give disse opkalds-navne.

Leidersdorf tyder på lidt tysk indflydelse.

Lya Kastberg; jamen jeg ville da kaste (!) mig skamløst over fx Claes
Kastberg (og alle nulevende af det navn) for at høre om en mulig
forbindelse og/eller navnets oprindelse.

Du skriver, at din mormor er død og din mor ikke er til megen hjælp.
Er der slet ikke noget hun husker fra samtiden? Ved du ikke, hvor
mormor er begravet? Hvornår var du forresten lille? )

Venligst
John