Så har man hørt det med . .
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-04-05 19:46

Under renskrivning af konfirmerede Helsingør omkring 1815:
Mange militære bestallinger har jeg hørt om men: "Halvmåneblæser" . . .

Mon det hentyder til en bestemt grad af en kæfert i messen
Flemming

Fra : Martin Bjarklev

Dato : 14-04-05 21:03

"Flemming Svendsen" <zeus2SLET@SLETmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mange militære bestallinger har jeg hørt om men: "Halvmåneblæser" . . .
>
> Mon det hentyder til en bestemt grad af en kæfert i messen

Hej Flemming,

Nææh, en halvmåneblæser var musikant. Min egen TTT-oldefar var
halvmåneblæser. En halvmåne er et horn, der minder _lidt_ om et
Waldhorn. Jeg har en god tegning af en sådan halvmåneblæser fra
Oldenburgske
Regiment, hvis du vil se den.. ( jeg har den også, hvis
du ikke vil se den...)

mvh
Martin

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 15-04-05 07:48

Martin Bjarklev wrote:

> [...]
> Oldenburgske
> Regiment, hvis du vil se den.. ( jeg har den også, hvis

*************'
Hej Martin.
Ser man det!
Og her gik jeg og troede at der osse var een der blæste når det var
fuldmåne. . . .
Man kan hele tiden lære noget . .

Nu har jeg, i et ældre leksikon, fundet et billede der fortæller at det
nærmst ligner et opadbøjet signalhorn, formentlig for ikke at trutte
hesten ind i ørerne.

Det har ikke ventiler, og er et forældet instrument anvendet af
Livjægernes Musikkorps i forrige århundrede her i landet. (Altså det
århundrede der lå før det forrige forståes

Tak for vejledning.
Flemming