DAGE og datoer
Fra : John Drage Thomsen

Dato : 06-04-05 11:25

Vi skylder stadig Otto Chr. Thygesen stor tak for hans eminente - og
gratis - program DAGE, bygget over Bauer's kalender.

Men af og til må selv dette gi' op!

Således er jeg stødt ind i en dato-angivelse, der - selv med
Virgo-Lotte's kyndige øjne, falder ud som "1775 7p. Sima.."

Den kan vi altså ikke klare! Er der no'en her, der ka'?

Det er forresten i Vedtofte på sydvest-Fyn.

Venligst
John

Fra : S. larsen

Dato : 06-04-05 14:09

"John Drage Thomsen" <sir_john@REMOVEvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den kan vi altså ikke klare! Er der no'en her, der ka'?
>
> Det er forresten i Vedtofte på sydvest-Fyn.

Hej John

Den er svær og jeg kan ikke komme det nærmere end 1775 7 post/side søndag.
P=Post Sima= søndag

Det var nok ikke til meget hjælp eller.

Hilsen

Søren larsen

http://stass.dk

Ordbog for slægtsforskere.

Fra : Ivan Jensen

Dato : 06-04-05 15:02

> [...]
>
> Den kan vi altså ikke klare! Er der no'en her, der ka'?
>
> Det er forresten i Vedtofte på sydvest-Fyn.

Jeg tror, det er Septuagesima.

mvh
Ivan Jensen

Fra : S. larsen

Dato : 06-04-05 15:21

"Ivan Jensen" <ij@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "John Drage Thomsen" <sir_john@REMOVEvip.cybercity.dk> skrev i en
> [...]

Septuagesima.= 2. Søndag før fastelavns søndag.

Hvis det skulle være den ?

Søren larsen

http://stass.dk

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 18-04-05 11:58

On Wed, 6 Apr 2005 16:20:33 +0200, "S. larsen" <info@stass.dk> wrote:

>"Ivan Jensen" <ij@oncable.dk> skrev i en meddelelse

>Septuagesima.= 2. Søndag før fastelavns søndag.
>
>Hvis det skulle være den ?
>
>Søren larsen
>
>http://stass.dk

Men vil det ikke være helt i skoven at tidsangive med "7p" i
forbindelse med noget så ordinært som Septuagesima?

Jeg kan forstå med Påske og Trinitatis - 7p

Venligst
John

Fra : Ivan Jensen

Dato : 19-04-05 20:25

> [...]
> forbindelse med noget så ordinært som Septuagesima?
>
> Jeg kan forstå med Påske og Trinitatis - 7p

Septuagesima betyder 70. (halvfjersindstyvende) dag før påske. Det har da
noget med 7 at gøre!
Ligesom September ofte angives 7br, oktober 8br osv.

mvh
Ivan

Fra : Poul Borkenfelt

Dato : 30-05-05 20:59

Vedr. 1775 7p Sima
7p kan også læses som: 7. post --, men vad Sima betyder ved jeg ikke.
Mvh
Poul Borkenfelt

Fra : Niels Nybo Jakobsen

Dato : 30-05-05 22:18

Mon ikke det står for spetuagesima. I 1775 var det 12 febr.

mvh
Niels Nybo Jakobsen

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 01-06-05 16:56

"Niels Nybo Jakobsen" <nybo.jakobsen@email.dk> skrev i melding
> Mon ikke det står for spetuagesima. I 1775 var det 12 febr.
>
> "Poul Borkenfelt" <pob@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Vedr. 1775 7p Sima
> 7p kan også læses som: 7. post --, men vad Sima betyder ved jeg ikke.

Sima kan også være sexagesima, som var en uke før
septuagesima.

Anne Lise Hovdal

Fra : baertel

Dato : 01-06-05 20:36

Er det ikke muligt at præcisere datoen ud fra datoerne umiddelbart før og
efter den aktuelle datoangivelse?

mvh
baertel