Spg. ang. strenge til guitar
Fra : Anders K. Jacobsen

Dato : 02-05-05 19:20

Hej jeg har lige købt et sæt nye strenge til min gamle guitar da jeg synes
den 5 år gamle strenge lød tamme og jo det hjalp jo gevaldigt. Jeg har fulgt
nogle råd på nettet hvorledes man skulle opstrenge sin guitar med knuder
osv. og det ser rigtig fornuftigt ud.

Men er det normalt at den mindste "stemningne" nærmest efter 2 min spil i
starten. Synes jeg har stemt den noget der ligner 5 gnage nu på den sidste
time. Så inden jeg bliver ved med at stemme vil jeg lige hører om det er
normalt i starten eller jeg mon har strenget den forkert. Det er primært de
tynde der mister.

Anders

Fra : Martin Bak

Dato : 02-05-05 19:51

"Anders K. Jacobsen" <none@at.all> skrev i en meddelelse
> [...]
> knuder osv. og det ser rigtig fornuftigt ud.
>
> Men er det normalt at den mindste "stemningne" nærmest efter 2 min spil i

Det er helt normalt, at strengene giver sig lidt. du kan mindke problemet
ved at "hive" lidt hårdhændet i dem. så går noget af elastikken så at sige
af dem, og de vil holde stemningen bedre.

Du _kan_ også have lavet knuderne forkert, så de glider, men det siger du
jo, at du ikke har...

Martin

Fra : Niels Rune Brandt

Dato : 02-05-05 23:11

Hej Anders!

Jeg kan kun tilslutte mig de to andre indlæg der allerede er kommet i
tråden...

Når du har sat dem på, så stem dem op hele vejen igennem, og når du er
færdig med den tynde e-streng, så start forfra, for de tykke har sikkert
allerede tabt stemningen. Guitarens krop bliver jo udsat for et stræk,
derfor vil du sikkert også opleve, at hvis en streng springer, stemmer de
andre ikke længere, for strækket er blevet slækket..

Tricket med at hive op i strengene kan klart anbefales. Det trækker dem godt
på plads, så du skal stemme knap så meget.

Hvis det er en reletivt billig spansk guitar, er stemmeskruerne nok heller
ikke i verdensklasse. Køb derfor evt. en fastwinder. Det er et stykke
værktøj typisk af plastic, du kan bruge til at dreje stemmeskruerne med, så
du ikke skal bruge så mange fingerkræfter...

Jeg skulle for nylig skifte strenge (sikkert lige så gamle) på en spansk
guitar for nogle venner. Stemmeskruerne var så stramme til sidst, at jeg
pludselig havde en stor vabel mellem de to yderste led af pegefingeren på
venstrehånd.. Så jeg kunne ikke spille i en uge

Og så et trick til når du er på farten... Jeg fik at vide for nogle år
siden, at klartonen i en almindelig fastnet-telefon svarede til en a-tone,
så man kunne stemme guitaren efter den.. ved dog ikke om det stadig er
tilfældet med de nye digitale telefoncentraler..

Men glæd dig til din spade stemmer, for der er ikke noget federe end lyden
af helt nye strenge

//Rune

Fra : Anders K. Jacobsen

Dato : 02-05-05 23:47

> [...]
>
> Tricket med at hive op i strengene kan klart anbefales. Det trækker dem
> godt på plads, så du skal stemme knap så meget.

Vil jeg prøve!

> [...]
> værktøj typisk af plastic, du kan bruge til at dreje stemmeskruerne med,
> så du ikke skal bruge så mange fingerkræfter...

Det er en mellemklasse vil jeg tro.

> [...]
> pludselig havde en stor vabel mellem de to yderste led af pegefingeren på
> venstrehånd.. Så jeg kunne ikke spille i en uge

Men tommel har det sgu heller ikke godt. Det er første gang jeg har skiftet
sådan en fætter og måtte kæmpe en time før jeg var helt færdig. Den tynde E
strengs skrue er sgu ved at være seriøst stram.

> [...]
> så man kunne stemme guitaren efter den.. ved dog ikke om det stadig er
> tilfældet med de nye digitale telefoncentraler..

Hehe. Satte lilge min auto tuner på tlf. Den giver et lidt skævt A. Men så
længe det er konsistent.

> Men glæd dig til din spade stemmer, for der er ikke noget federe end lyden
> af helt nye strenge

Nu skal jeg vist selv lige stemmes. Det var en grund til at strengene havdet
siddet der 5 år. Men glæder mig til at komme i gang igen. Har prøvet nogle
gode strenge denne gang.

1000 tak for det fyldige svar!
Mvh
Anders

Fra : cykellapper

Dato : 02-05-05 22:58

Anders K. Jacobsen wrote:

> [...]
> lige hører om det er normalt i starten eller jeg mon har strenget den
> forkert. Det er primært de tynde der mister.

Hvis det er en spansk guitar med nylonstrenge vil der gå nogen tid, før
strengene er strukket ud. På en westernguitar tager det normalt kun nogle
minutters intensiv spillen, før de holder stemningen.

5 år? Så var det da osse på tide

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)