Hvornår kom den første CD?
Fra : Karina

Dato : 05-03-05 18:15

...... i Danmark altså?

Hvornår blev den udgivet, og hvem var den med? Hvis nogen kan svare på noget
af det...

Mvh
Karina

--
http://www.shubidua.nu - dedicated to the best band ever
http://www.freestyledesign.dk - my webdesign company

Fra : Karina

Dato : 05-03-05 18:24

> ..... i Danmark altså?

Nevermind! Svaret er fundet 1983!

Mvh
Karina

--

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-03-05 18:39

Karina wrote:

> Nevermind! Svaret er fundet 1983!

Hov, det var ikke hele svaret! "Hvem var det med"?!

/David

Fra : Rasmus Thorsø Nielse~

Dato : 06-03-05 12:48

On Sat, 05 Mar 2005 18:39:06 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Hov, det var ikke hele svaret! "Hvem var det med"?!
>
>/David

Det er godtnok lidt OT, men meget nyttigt alligevel. Jeg læste engang
at den første CD var en genudgivelse af Billy Joels "52nd Street", som
jo blev udgivet på LP i 1978. CD'en kom i '82 så hudt jeg visker.

/Rasmus

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-03-05 13:09

Rasmus Thorsø Nielsen skrev:
> Det er godtnok lidt OT, men meget nyttigt alligevel. Jeg læste
> engang at den første CD var en genudgivelse af Billy Joels
> "52nd Street", som jo blev udgivet på LP i 1978. CD'en kom i
> '82 så hudt jeg visker.

Jeg har kigget på mine først købte cd'er. (De er udenlandske).
Der er flere (klassiske og jazz), som er produceret i 1982.

Det var jo i 1980-82 at Philips og Sony i fællesskab udviklede
teknikken.

Men jeg er da også stadig nysgerrig efter, hvilken *dansk* cd
der var den første.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Holst

Dato : 06-03-05 13:33

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Men jeg er da også stadig nysgerrig efter, hvilken *dansk* cd
> der var den første.

Vi har jo haft tråden før. En hurtig søgning på groups.google.com gav:

<http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&threadm=b34qik%24qlk%241%40news.cybercity.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Df%25C3%25B8rste%2Bdanske%2Bcd%26hl%3Dda%26lr%3D%26selm%3Db34qik%2524qlk%25241%2540news.cybercity.dk%26rnum%3D1>

Fra : Kasper Jensen

Dato : 06-03-05 21:10

"Holst" <newsfeb05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ws.cybercity.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Df%25C3%25B8rste%2Bdanske%2Bcd%
26hl%3Dda%26lr%3D%26selm%3Db34qik%2524qlk%25241%2540news.cybercity.dk%26

Jeg synes nu aldrig, at jeg fik et klokkeklart svar på mit spørgsmål
dengang...

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-03-05 23:52

Kasper Jensen skrev:

> Jeg synes nu aldrig, at jeg fik et klokkeklart svar på mit
> spørgsmål dengang...

Det må da kunne opklares? I tråden blev disse to (fra foråret
1983) nævnt:
- Sneakers "Roulet"
- Tøsedrengene "Tiden er klog"

--
'rluf :·)

Fra : Armand

Dato : 07-03-05 23:44

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Det må da kunne opklares? I tråden blev disse to (fra foråret
> 1983) nævnt:
> - Sneakers "Roulet"

Google siger:
www.CDskiven.dk =>
Titel: Roulet. Kunstner: Sneakers. Genre: Dansk. Udgivelsesdato:
10-02-1995. Originalår:1995.

:-/

Armand.

Fra : Armand

Dato : 17-03-05 21:56

Armand wrote:

> Google siger:
> www.CDskiven.dk =>
> Titel: Roulet. Kunstner: Sneakers. Genre: Dansk. Udgivelsesdato:
> 10-02-1995. Originalår:1995.

Faldt lige over en sidehistorie som samtidig indebærer svaret:
Sony har i forbindelse med CD'ens 10-års jubilæum udgivet et antal
særtryk á remasterede udgaver i 24 karat guldtryk - året var 1994!!

case closed!

--
Armand.

Fra : Karina

Dato : 18-03-05 01:42

> særtryk á remasterede udgaver i 24 karat guldtryk - året var 1994!!
> case closed!

Altså 1994 var 10-året for den første CD? I Danmark eller internationalt?

Mvh
Karina

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 18-03-05 10:25

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse

> Altså 1994 var 10-året for den første CD? I Danmark eller internationalt?
>
> Mvh
> Karina

Ja det må jo så være DK, for Cliff Richards " Silver " er fra 1983, både på
LP & CD, og den var på ingen måder, blandt de første.
CD afspilleren kom i 1982, så fik jeg min første i 1984, og der var Silver
netop den første CD jeg købte, mest fordi den var billig, men også lidt
fordi, jeg havde jo allerede Silver på LP, så mon ikke også, at der gik lidt
af en testoman op i mig. Selvom, at hvis du spørger, så vil jeg sikkert
ikke indrømme ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 10:41

Hel historien om CD-en udvikling kan læses på
http://www.oneoffcd.com/info/historycd.cfm

Hilsen Tommy T - Odense

Fra : Armand

Dato : 19-03-05 02:53

Benny Mortensen 9380 wrote:
> "Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det må jo så være DK, for Cliff Richards " Silver " er fra 1983, både på
> LP & CD, og den var på ingen måder, blandt de første.

Mon Sony udgiver ekstravagante jubilæums-CD'er til det danske marked
alene? Njarh!?
Så jubilæumsudgivelserne må være internationalt set; men hvilke
begivenheder omkring lanceringen at Sony i '94 pinpointer som fødselsdag
er jo ikke til at vide.
Tommy's link siger tydeligt at efteråret '82 var Europa/japan (=verdens)
-premiere!

> CD afspilleren kom i 1982, så fik jeg min første i 1984, og der var Silver
> netop den første CD jeg købte,

Og for mig var første lytte-oplevelse også allerførste oplevelse af
teknikken, så jeg har tilsyneladende været temmelig uoplyst i et par år.
Det er forøvrigt sjovt at tænke tilbage på hvorledes man kunne fumle
omkring åbning af noget så fremmedt som et CD-cover

Min første CD-spiller købte jeg sammen med mit første regulære anlæg i
efteråret '88 og det er stadig det samme hardware der spiller den dag
idag med den ene forskel at casetterecorderen er sendt på pension et
sted i kælderen efter at den dårligt var blevet brugt de første 10 års
tid (tal lige om fejlkøb!). Derudover er fruen i huset kommet til
sidenhen og bragte i den forbindelse en tangetial-pladespiller med så
min gamle Pioner damper kunne blive doneret til værdigt trængende i
familien.
DVD-spilleren står i fjernsynsenden af stuen, så den hører ikke med i
beregningen

--
Armand.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 20-03-05 19:18

> [...]
> Det er forøvrigt sjovt at tænke tilbage på hvorledes man kunne fumle
> omkring åbning af noget så fremmedt som et CD-cover

For mig, var noget af det sværeste, ved indførelsen af CD, intet mindre end
" Elvis Presley " Efter at have hørt på ham, i mange år, fra slidte single
plader, spillet på gamle Philips rejsegrammofoner, med den dermed
tilhørende, skratten, knasen og knitren, hakker og deslige, til pludseligt
at komme væltende ud af højttalerne, klokkerent... En alt for stor og brat
overgang, så jeg tror først, jeg købte Elvis på CD, midt i 90'erne. Det var
rent, men det var ikke Elvis, sådan som jeg kendte ham. .. Men jo, jeg
ville sige, CD afspilleren kom til Danmark i 82, og for at det ikke skal
være løgn.... Så ligger den gamle Philips CD 100 vist også herude, pakket
ned i sin originale emballage.... Så den er her skam endnu ..

M.V.H.....Benny..

M.V.H.....Benny..

Fra : ASKF

Dato : 08-03-05 14:23

Herluf Holdt, 3140 ytrede sig i
<422af2d6$0$281$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>Der er flere (klassiske og jazz), som er produceret i 1982.
>
>Det var jo i 1980-82 at Philips og Sony i fællesskab udviklede

Nej, Philips udviklede faktisk teknikken alene i slutningen af 60'erne
og begyndelsen af 70'erne.

Grunden til at det tog så lang tid inden det blev sat i produktion
skyldtes prisen. Det var simpelthen for dyrt med en
fejlkorrigerings-chip og laser.

Samarbejdet mellem Sony og Philips drejede sig om at finde en fælles
standard, så en gentagelse af format-krigen på video ikke skulle
gentages (Philips' teknik fra '69 kørte med en sampling rate på 47.25
kHz, men Sony fik dem lokket med på en lidt dårligere løsning med 44.1
kHz, som gjorde at en disk skulle fylde 120mm frem for Philips' 115mm
disk, for at fylde samme mængde musik på. Det var også Sony som foreslog
at det skulle være 16 bit-stereo).

Philips og Sony stoppede samarbejdet i '81, da deres standard blev
accepteret af andre og derved blev markedsstandarden.

Vi lider på sin vis i dag under den lave sampling rate og at det kun er
16 bit-stereo, da det på ingen måde er nok til at gengive den analoge
lyd (hvilket enhver kan forvisse sig om ved blot at sammenligne vinyl-
og cd-lyd på et anlæg i mellemprisklassen, dvs. 3'000-10'000kr pr.
enhed), men desværre har nogle af de nye standarder svært ved at vinde
indpas, selvom de stort set er lige så billige at producere som alm.
cd-afspillere og medier.

Det er i øvrigt pudsigt at CDen blev introduceret i Japan og Europa i
efteråret '82, mens de måtte vente til foråret '83 i USA, nå vi nu er så
vant til at det er USA+Japan der sammen plejer at være først.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Ole Thomsen

Dato : 06-03-05 11:17

Karina wrote:

> Nevermind! Svaret er fundet 1983!

Det synes jeg lyder mærkeligt.

De første afspillere blev præsenteret internationalt af Sony/Philips i
'83.

Jeg købte min første Philips afspiller i '84 og der var ingen danske
udgivelser tilgængeligt det første stykke tid jeg havde den. Faktisk fik
jeg en lille pamflet med som indeholdt alle udgivelser, inkl. klassiske.

Så mit gæt vil være slutningen af '84 eller primo 85, husker dog ikke
hvilken kunstner der kom først.

Ole Thomsen

Fra : Holst

Dato : 06-03-05 11:34

Ole Thomsen wrote:

> Det synes jeg lyder mærkeligt.
>
> De første afspillere blev præsenteret internationalt af Sony/Philips i
> '83.

Så prøv at læs her:

https://www.bibliotekernesnetmusik.dk/netmusik/Udlaan?action=about

Fra : Armand

Dato : 05-03-05 22:47

Karina wrote:
> ..... i Danmark altså?
>
> Hvornår blev den udgivet, og hvem var den med? Hvis nogen kan svare på noget
> af det...

Dunno

Men hvor min fars farfar har fortalt ham om udfaldet fra Fredericia; min
morfar har berettet om Ellehammer på Kløvermarken; mine forældre om
besættelsen og mine større brødre om månelandingen på TV, så husker jeg
ganske tydeligt MIN første oplevelse af CD:
En kammerat der var maskimester i handelsflåden havde en klods af en
Yamaha CD-spiller med hjem fra østen og den første musik jeg hørte var
Genesis' Invisble Touch, og jeg husker tydeligt hvor fremmedt det var at
der mellem de højtspillede numre var så tyst at man kunne høre
danskvanden på sofabordet bruse
Et hurtigt kig i CD-beholdningen siger at Invisible Touch er fra '86
hvilket Amazon.com også bekræfter, men til gengæld så lyder lidt sent i
forhold til det andetsteds opgivne årstal, og forøvrigt også i min
personlige erindrings-kronologi omkring tiden, som dog siger at det
ihvertfald ikke var før '83 :-/

--
Armand.
(der denne sommer selv oplevede historiens vingesus: Ellehammers

Fra : Jørgen Carlsen

Dato : 06-03-05 02:31

Nannas "Buster" var en af de allerførste - om ikke den første danske CD.

JC

Fra : Hauge

Dato : 06-03-05 11:27

Hejsa
Karina wrote:
> Hvornår blev den udgivet, og hvem var den med? Hvis nogen kan svare
> på noget af det...

Men uanset hvad, så er der lidt interessant læsning vedr. CD her:

http://inventors.about.com/library/inventors/blcompactdisk.htm

Mvh Hauge

Fra : ASKF

Dato : 08-03-05 14:38

Hauge ytrede sig i <422adad7$0$692$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> med
dette:

>Hejsa
>
>Men uanset hvad, så er der lidt interessant læsning vedr. CD her:
>
>http://inventors.about.com/library/inventors/blcompactdisk.htm

Der er en reel time-line her: