Spørgsmål om kryddersnaps
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 12-05-05 20:23

Jeg er efter flere tilløb efterhånden kommet igang med at lave nogle
kryddersnapse.
De første stykker er blandet, timian-, lakridsrods- og rosinsnaps, og
jeg har for et par dage siden sat en appelsinsnaps over.

Nu har jeg så et par spørgsmål, som jeg ikke lige umiddelbart synes jeg
kan finde svar på i Politikens Snapsebog;

- Hvordan opbevarer man sine essenser bedst?
Da de er i lyse flasker, skal jeg selvfølgelig så vidt mulig undgå at
de udsættes for sollys, men hvad ellers? Mht. temperatur f.eks.?
Kan de opbevares f.eks. i et svaleskab?

- Hvor lang tids holdbarhed kan man regne med?
Sagt med andre ord - Hvor hurtigt skal jeg drikke mine essenser?

- Er der en hovedregel for hvad man skal spæde sin essens op med?
Jeg tænker på, om man skal bruge den samme vodka/snaps man har lavet
essensen af, eller om man sagtens kan bruge en anden?

Det var vidst dét for nu?

Jan

Fra : Ian Matheson

Dato : 13-05-05 07:06

<snip>

> - Hvordan opbevarer man sine essenser bedst?
Jeg opbevarer mine i et klædeskab, lukker inde for lys, uden for store
temperatur svingninger.

> - Hvor lang tids holdbarhed kan man regne med?
Laaaang tid. Det ville jeg ikke bekymre mig om.

> - Er der en hovedregel for hvad man skal spæde sin essens op med?
Gerne det samme som den er på basis af.

God fornøjelse

Ian

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 14-05-05 00:39

"Ian Matheson" <ian@e-mail.dk> wrote in message
> <snip>

> Jeg opbevarer mine i et klædeskab, lukker inde for lys, uden for store
> temperatur svingninger.

Alt andet end en solrig vindueskarm er OK

> Laaaang tid. Det ville jeg ikke bekymre mig om.

Netop

> Gerne det samme som den er på basis af.

Nogle kan lide vodka, andre kan lide Brøndum Snaps

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-05-05 20:44

Den Thu, 12 May 2005 21:22:41 +0200, skrev Jan Allan Andersen:

>Jeg er efter flere tilløb efterhånden kommet igang med at lave nogle
>kryddersnapse.

Velkommen i klubben. Du vil få mange herlige oplevelser. Ikke kun med
at drikke dine snapse, men så sandelig også med at udforske botaniken
og dit lokalområde. Du får en masse frisk luft og nogle dejlige
naturoplevelser oven i købet.

>De første stykker er blandet, timian-, lakridsrods- og rosinsnaps, og
>jeg har for et par dage siden sat en appelsinsnaps over.

Ikke lige min boldgade, men helt sikkert gode bud på en lykkefølelse
af noget "hjemmelavet".Jeg er mest til de rå urter fra grøftekanter,
heder og overdrev, men der er ingen faste retningslinier. Klø på med
det du synes er sjovt og slå gækken løs. En flaske vodka eller en klar
Brøndum koster jo ikke alverden i vore dage.

>Nu har jeg så et par spørgsmål, som jeg ikke lige umiddelbart synes jeg
>kan finde svar på i Politikens Snapsebog;
>
>- Hvordan opbevarer man sine essenser bedst?

Essenser skal ikke opbevares over så lang tid, at det er et problem.
Vi har vore essenser i et almindeligt skab med låger - glaslåger eller
ej. Rådet er generelt: drik skidtet.

> Da de er i lyse flasker, skal jeg selvfølgelig så vidt mulig undgå at
> de udsættes for sollys, men hvad ellers? Mht. temperatur f.eks.?
> Kan de opbevares f.eks. i et svaleskab?

Efter min ringe mening uden praktisk betydning. Essenser er kun til at
stække sæssonen med. Du skal ikke udtrække mere end du kan drikke
inden næste års flora er klar til høst. Og når vi taler om så korte
perioder, har lys og deslige kun marginal betydning.

>- Hvor lang tids holdbarhed kan man regne med?

Smag og behag. Hovedreglen i diverse snapsebøger siger, at de mest
flygtige, urteagtige essenser/snapse kun er velsmagende i kort tid.
Min/vores erfaring er at de fleste udtræk sagtens tåler et halvt til
et helt års lagring. Kun f.eks. valnød og eg kan dog anbefalres til
decideret langtidopbevaring (flere år).

> Sagt med andre ord - Hvor hurtigt skal jeg drikke mine essenser?

Nyd livet mens det er her. Glem alt om at opbygge et lager til de
næste mange år. Lav dine udtræk og drik dem ad libitum. Pors, valnød,
røllike og visse andre kan dog sagtens række til efterårets og
vinterens frokoster.

>- Er der en hovedregel for hvad man skal spæde sin essens op med?

Det er nok en smags sag. Vi har her i huset konsekvent brugt den
billigste vodka vi har kunnet få fat i, men vi må da nok indrømme, at
siden den klare Brøndum er kommet på markedet, er budgettet skredet
lidt. De få procent i alkoholstyrke gør altså en forskel. Det er
faktisk af afgørende betydning for hvilke og i hvor store mængde af
diverse olier og stoffer der bliver udtrukket i essensen.

Mit overordnede råd må være, at du ikke gør det til en stor videnskab.
Nyd naturens frugter og prøv dog frem. Det er faktisk billigt at
eksperimentere. Er du ikke tilfreds med resultatet, så hæld det i en
stor flaske. Når der er samlet adskillige mislykkede slanter,
tilsætter du lidt udtræk af lakridsrod og stjerneanis og du vil
alligevel ikke kunne smage forkel på denne pulimut og en af de
efterhånden mange dramme der faldbydes under forskellige navne

Vemlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : lhs

Dato : 13-05-05 22:37

Hej

Jeg bliver lidt int. har aldrig prøvet at lave snaps før, men kunne godt
tænke mig lidt inspiration til noget jeg kan blande i noget vodka, jeg helt
sikkert aldrig ellers får drukken, så det bliver en god julesnaps til næste
jul.

anyone ??

Lars HS

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-05-05 06:10

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helt
> sikkert aldrig ellers får drukken, så det bliver en god julesnaps til

Hvis du bor i nærheden af en mose: Pors.
Ellers vent til sommer og pluk Gul Snerre (Jomfru Marias sengehalm) eller
Perikon.

Hilsen Inger

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-05-05 07:15

Den Fri, 13 May 2005 23:36:34 +0200, skrev "lhs"
<shane(fjern)@get2net.dk>:

> [...]
>sikkert aldrig ellers får drukken, så det bliver en god julesnaps til næste

Masserone

Prøv at google efter "julesnaps" og det vælter frem med opskrifter på
julesnaps.

Når du nå har fået snaps på tanden og måske får lyst til at snage lidt
på naturen, så lån eller køb "Politikens bog om kryddersnaps". Den
gennemgår alle velegnede planter, hvor du finder dem, hvordan du kan
kende dem, hvordan du laver udtræk o.s.v.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erling Hansen

Dato : 14-05-05 09:12

lhs <shane(fjern)@get2net.dk> wrote:

> [...]
> sikkert aldrig ellers får drukken, så det bliver en god julesnaps til næste

En rigtig god 'begynder-eller-dame'-dram er slåen. Hvis du ikke tør
vente med at plukke til efter den første frost (så er buskene tomme, når
du kommer derud) så pluk dem modne og læg dem i fryseren nogle dage.
Selve snapsen er enkel: Glas fyldt med slåen overhældes med snaps
(vodka) + et par spiseskefulde honning pr. 1/2 liter. Lad den trække 5-6
uger og filtrér så. Det færdige koncentrat er smukt rød og bruges 1/2
eller 1/3 i ren snaps, efter smag.
Mvh
Erling

Fra : Kert Rats

Dato : 18-05-05 18:41

> [...]
> helt
> sikkert aldrig ellers får drukken, så det bliver en god julesnaps til

Prøv med små stykker pilekviste i en klar Brøndum, lagret i ca. tre måneder.
Den smagte jeg her i søndags - og den var himmelsk! Aromatisk a la gammel
dansk, men mere bitter. Drammen skulle efter sigende også være meget
helbredende på bl.a. muskelsmerter, fordi pilekviste indeholder et eller
andet stof med lægende egenskaber. Mon stoffet er acetylsalisylsyre, som vi
jo finder i diverse hovedpinetabletter, f.eks. magnyl?

Venligst

Kert

Fra : Jørgen Hess

Dato : 18-05-05 21:57

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stof med lægende egenskaber. Mon stoffet er acetylsalisylsyre, som vi jo
> finder i diverse hovedpinetabletter, f.eks. magnyl?

Det virksomme stof skulle være salicin. Salicin skal igennem lidt kemiske
processer før det er acetylsalicylsyre. Denne proces finder også sted i vores
fordøjelse, hvilket betyder at det tager lidt længere tid før den
smertestillende virkning kommer end fra en aspirin/magnyl/treo.
Men udtræk fra pil er en af de ældste plantemediciner anvendt af mennesker
tilbage til stenalderen.
mvh
Jørgen