Medisterpølse
Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 19:49

Hvordan steger i medisterpølse ?

Har prøvet at stege i lang tid ved svag varme og kort tid ved høj varme.
Resultatet bliver noget "slattent" og slet ikke sprød i skindet.

Har prøvet med den "lokale" slagter (tidligere jk-kød) og Netto's.

Mvh. Allan

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 11-05-05 19:55

"Allan Møller" <nosmap> skrev i en meddelelse
> Hvordan steger i medisterpølse ?

Jeg er meget godt tilfreds med lang tid (en times tid) på lav temperatur.
Min mor plejede at koge pølsen først, og så stege den ved høj varme, og
hendes var i hvert fald sprød.

/P

Fra : Erling Hansen

Dato : 11-05-05 20:54

Peter Westh <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg er meget godt tilfreds med lang tid (en times tid) på lav temperatur.
> Min mor plejede at koge pølsen først, og så stege den ved høj varme, og

Jeg gør som Peters mor: Koger først, skærer i passende stykker, salt og
peber og så ned på en godt varm pande til skindet er pænt brunet og
sprødt.
Mvh
*Erling

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-05-05 20:53

Allan Møller wrote:

> Hvordan steger i medisterpølse ?

Jeg gør som min salig oldemoder lærte mig: Koges i lage for svag varme til
den er færdig, dernæst steges på panden i smør ved jævn varme, til den er
godt sprød. Har aldrig slået fejl for mig. Lagen kan varieres efter
årstiden. Eneste faremoment er hvis pølseskindet sprækker under kogning.
Dette forhindres ved at holde vandet under kogepunktet.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jakob

Dato : 11-05-05 21:53

> Eneste faremoment er hvis pølseskindet sprækker under kogning. Dette
> forhindres ved at holde vandet under kogepunktet.

Kogning under kogepunktet...?

--
Hilsen Jakob

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-05-05 21:55

Jakob wrote:

> Kogning under kogepunktet...?

Nu *er* vi jo i mad-gruppen. Her må det være tilladt at bruge den
oprindelige betydning af "koge"..

Jeg er blevet opmærksom på, at min formulering kunne være uheldig, men mener
nu alligevel ikke, den kunne misforstås.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jakob

Dato : 11-05-05 23:18

> [...]
>
> Jeg er blevet opmærksom på, at min formulering kunne være uheldig, men
> mener nu alligevel ikke, den kunne misforstås.

Aj, det ku' den vist heller ikke, hvis man tænkte efter.
Det var bare mig der fik lyst til at fyre en dum kommentar af... Sorry...

--
Hilsen Jakob

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-05-05 23:38

Jakob wrote:

> Aj, det ku' den vist heller ikke, hvis man tænkte efter.
> Det var bare mig der fik lyst til at fyre en dum kommentar af...
> Sorry...

Alt forladt. Jeg kunne som sagt godt se, formuleringen var lidt dum... Men
knækkeren nede hos pølsemanden er vel også kogt?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-05 19:30

> Jeg gør som min salig oldemoder lærte mig: Koges i lage for svag varme
til

Hvad består lagen af ?

Mvh. Allan M

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 13-05-05 02:33

Allan Møller wrote:

> Hvad består lagen af ?

Vand tilsat eddike og krydderier. Ca. 3-5 spskf eddike pr 2 liter vand.
Dertil en lille håndfuld salt, 10 peberkorn, 4 laurbærblade, 1 halveret løg
samt hvad man ellers har lyst til. Nelliker, kanel osv er f.eks. lækkert,
men smager måske en anelse "julet". Citronsaft er også godt...

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-05-05 13:20

"Allan Møller" <nosmap> skrev i en meddelelse

> Hvordan steger i medisterpølse ?

Svag varme, godt med smør (2/3) og olivenolie (1/3). Til sidst prikker jeg
den med en gaffel (pas på, det sprøjter), så jeg får lettet trykket i
pølsen. Af med pølsen, og på panden med en gang piskefløde fra Øllingegaard.
Reduceres til passende konsistens og smages til med lidt salt, sød soya,
limesaft og ribsgele. Smager rigtig godt med nye, kogte kartofler.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Søren Mors

Dato : 12-05-05 21:20

Allan Møller wrote:
> Hvordan steger i medisterpølse ?

I ovnen. Det passer ca. med at den skal have ligeså længe som de
hasselback kartofler som den er lagt rundt om. Den bliver ikke helt så
"spændstig" som på panden, men den bluiver sprød og lækker.

Søren Mors