Kærgården smelter!
Fra : MAG

Dato : 11-05-05 07:48

Hejsa!

Jeg har tænkt på hvordan i andre klarer at holde kærgården dejligt koldt når
i f.eks. får brunch? Synes ikke der går ret lang tid inden det bliver helt
blødt og "mister" den der dejligt kolde fornemmelse i munden og så noget af
smagen....

Hvad gør i andre?

Med venlig hilsen
Maria

Fra : Max

Dato : 11-05-05 07:59

Hej Maria

> Jeg har tænkt på hvordan i andre klarer at holde kærgården dejligt koldt
når

Køb 10 g. pakker og sæt dem på bordet i en isterningskøler.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 08:46

"MAG" <Maria@fredslund.biz> skrev i en meddelelse
> [...]
> blødt og "mister" den der dejligt kolde fornemmelse i munden og så noget

Bruger rigtigt smør!

Kærgården er ikke lavet til at stå på et bord, og stadig være fast og
køligt.

Med Lurpak smør, eller andet ikke-blandingsprodukt, er smørret stadig fast
og ikke-smeltende efter et godt stykke tid på bordet. Skær det i pæne skiver
og læg det på små tallerkener. Der skal være så mange tallerkener/asietter
på bordet, at folk ikke hele tiden skal spørge efter smørret.
Efter et kvarter inde på bordet er smørret smørbart - og køligt.

Tina

Fra : Nette

Dato : 11-05-05 08:50

"MAG" skrev

> Hvad gør i andre?

Bruger kun rigtig smør.

Nette

Fra : Hauge

Dato : 11-05-05 08:53

Hej
MAG wrote:
> [...]
> koldt når i f.eks. får brunch? Synes ikke der går ret lang tid inden
> det bliver helt blødt og "mister" den der dejligt kolde fornemmelse i

Har du tænkt på at bruge rigtig smør, frem for det der alternative
smørrepålæg?
Efter 10 min. på bordet, er smør også smørrebart, men holder smag og
konsistens bedre end oliesmør.

> Hvad gør i andre?

Bruger smør og _aldrig_ Kærgården, man har vel smag.

Mvh Hauge

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-05-05 09:45

> Bruger smør og _aldrig_ Kærgården, man har vel smag.

Bare du selv tror på det.

Fra : Hauge

Dato : 11-05-05 10:06

Hej
Jonas Kofod wrote:
> Bare du selv tror på det.

Det er synd at du ikke gør. Du spiser vel også på McD ?

Mvh Hauge

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-05-05 10:17

> Hej
>
> Det er synd at du ikke gør. Du spiser vel også på McD ?

Det ved du ikke noget om.

Det eneste jeg ved er at indtil flere mennesker kunne foreslå smør udfra
hvad de selv kunne lide - den eneste der skulle gøre det til at hans valg
var lig med smag og hæve sin præference til et universelt almentgyldigt
niveau - det var var snobben her.

Fra : Hauge

Dato : 11-05-05 11:03

Hej
Jonas Kofod wrote:

> Det ved du ikke noget om.

Nej, men ved du hvad et ? betyder? Det betyder at det var et spørgsmål. Så
nu ved du det.

> Det eneste jeg ved er at indtil flere mennesker kunne foreslå smør
> udfra hvad de selv kunne lide -

Lide er ikke lig med smag, men nemhed, og det kan ikke diskuteres. Prøv at
spørge om folks grund til Kærgården.

> den eneste der skulle gøre det til at
> hans valg var lig med smag og hæve sin præference til et universelt
> almentgyldigt niveau - det var var snobben her.

Tag en kiks, for du er vist kommet det forkerte sted, for de fleste her i
gruppen er jo netop snobber, tag nu fx. Weber, bearnaise-sovs og lign. snob.

/Hauge

Fra : Max

Dato : 11-05-05 11:42

Hej

Det var jo nemmere hvis folk nu bare svarede på
spørgsmålet.

Mvh Max

Fra : Kent

Dato : 11-05-05 14:58

> Hej
>
> Det var jo nemmere hvis folk nu bare svarede på
> spørgsmålet.
>
> Mvh Max

Jaaeh - jeg er helt enig, Max.

Efter mange års brug af usenet må jeg dog desværre konstatere, at
visse brugere har en tendens til at ville ævles og kævles over
småting. Det er vel noget med, at man sidder helt anonymt og trygt
bag sin computer, og så er det jo let at smide spydigheder m.m. i
hovedet på folk, som bare er "tekst i en nyhedsgruppe", hvis du
forstår, hvad jeg mener. Men jeg har aldrig helt forstået, hvad der
skulle være sjovt ved det, må jeg så sige.

Meget af fornøjelsen ved at bruge usenet ryger fløjten, når folk
ikke kan koncentrere sig om at svare på det givne spørgsmål - men
istedet ryger i hovedet på hinanden over ligegyldigheder, som man
istedet burde ignorere.

Håber du får et/nogle brugbare svar. Jeg kan desværre ikke hjælpe .

Vh
Kent.

Fra : Hauge

Dato : 11-05-05 20:56

Hej
Max wrote:
> Det var jo nemmere hvis folk nu bare svarede på
> spørgsmålet.

Var vel for f... også det folk gjorde. Hvad af alle de svar der kom, forstod
du ikke?

/Hauge

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-05-05 12:21

> Hej

> Nej, men ved du hvad et ? betyder? Det betyder at det var et spørgsmål. Så
> nu ved du det.

"Det er synd du ikke gør." er punktum nu lig spgtegn?

> Lide er ikke lig med smag, men nemhed, og det kan ikke diskuteres. Prøv at
> spørge om folks grund til Kærgården.

Nu har du lige gjort Kærgården generelt til dårligere smag end smør. Jeg
mener ikke dette kan være almengyldigt, men et spg om hvad den enkeltes smag
er. Kærgården er ikke smagsmæssigt underlødigt til smør - nogle kan lide det
ene andre det andet.

> Tag en kiks, for du er vist kommet det forkerte sted, for de fleste her i
> gruppen er jo netop snobber, tag nu fx. Weber, bearnaise-sovs og lign.
snob.

Man kan vel godt diskutere smag og mad uden at det skal være med snobagtige
facitlister? At folk som dig kommer med de intentioner kan være mig
ligegyldigt.

Fra : Hauge

Dato : 11-05-05 21:01

Hej
Jonas Kofod wrote:
> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
> "Det er synd du ikke gør." er punktum nu lig spgtegn?

Hvad blev der svaret på? Mit spørgsmål var på det med McD, og hvis folk ikke
kan finde ud af at klippe i det dde svarer på, så man kan _se_ hvad de
svarer på, må de finde sig i at der svares som der gør.

> Nu har du lige gjort Kærgården generelt til dårligere smag end smør.

Ja, efter min mening, som snobberne med deres bearnaise.

> Jeg mener ikke dette kan være almengyldigt, men et spg om hvad den
> enkeltes smag er. Kærgården er ikke smagsmæssigt underlødigt til smør
> - nogle kan lide det ene andre det andet.

Ja, men kender du nogen der bruger andre grunde til Kærgården, end at "det
er rart at det kan smørres direkte fra køleskabet"?

> Man kan vel godt diskutere smag og mad uden at det skal være med
> snobagtige facitlister?

Sagtens, men her er det sådan, at hvis man ikke har samme smag som guderne i
gruppen, så er man en idiot, sådan er det, så kan du kalde det modsatte for
snobberi, og det gør jeg så.

> At folk som dig kommer med de intentioner kan
> være mig ligegyldigt.

Så fatter jeg ikke at du blander dig.

/Hauge

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-05-05 22:03

> [...]
> kan finde ud af at klippe i det dde svarer på, så man kan _se_ hvad de
> svarer på, må de finde sig i at der svares som der gør.

Stadig var mit svar "det ved du ikke noget om" stadig gyldigt.

> Ja, efter min mening, som snobberne med deres bearnaise.

Du gjorde det til "smag" i en generel vending - det opponerede jeg i mod

> Ja, men kender du nogen der bruger andre grunde til Kærgården, end at "det
> er rart at det kan smørres direkte fra køleskabet"?

Ja - jeg kender til at folk kan have andre grunde end et enkelt i reklamen
nævnt slogan.
Jeg selv finder det bedst på rugbrød (selvom det meget sjældent sker at jeg
kommer smørelse af den ene eller anden art på smørrebrød).
Jeg kender andre der finder smagspræference for kærgården i andre
sammenhænge.

> [...]
> gruppen, så er man en idiot, sådan er det, så kan du kalde det modsatte

Og her syntes jeg så de kantede til at ophæve din egen præference til til
"smag".

> Så fatter jeg ikke at du blander dig.

Jeg har en mening.

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 16:16

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad de selv kunne lide - den eneste der skulle gøre det til at hans valg
> var lig med smag og hæve sin præference til et universelt almentgyldigt

Du fatter bare ikke en hat af nogen ting, hva?

Svar på spørgsmålet eller fedt over i dk.mudderkast, hvor de fleste af dine
indlæg hører hjemme!
Til orientering: Kærgården er IKKE smør, men et blandingsprodukt.
Tommy

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-05-05 19:13

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Du fatter bare ikke en hat af nogen ting, hva?

Hvad er det lige du mener jeg ikke fatter? Det her drejer sig om
holdninger - der er ikke noget at "fatte".

> Svar på spørgsmålet eller fedt over i dk.mudderkast, hvor de fleste af
dine
> indlæg hører hjemme!

Ikke korrekt.
Det er ikke mudderkast fordi man diskuterer andet end et specifikt spørgsmål
Det er ejheller mudderkast fordi der gives udtryk for andre holdninger end
dine egne - sågar osse når de giver og dine egne fornemmelser ondt i røven.

> Til orientering: Kærgården er IKKE smør, men et blandingsprodukt.
> Tommy

For nogle mennesker er smør noget man smører på, for andre noget andet. Det
bestemmer Tommy ikke.

Fra : Hauge

Dato : 11-05-05 21:02

Hej
Jonas Kofod wrote:

> For nogle mennesker er smør noget man smører på, for andre noget
> andet. Det bestemmer Tommy ikke.

Men på pakken står der blandingsprodukt, og er altså et smørrepålæg, intet
andet. Som nu fx. Nutella.

/Hauge

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-05-05 22:06

> Hej

> Men på pakken står der blandingsprodukt, og er altså et smørrepålæg, intet
> andet. Som nu fx. Nutella.

Altså blandingsprodukt = smørepålæg? Er Nutella et blandingsprodukt?
Helt så simpelt tror jeg ikke det kan gøres.
For mange mennesker er det gule/hvide der smøres på brød som smørelse bare
smør.

Fra : Nette

Dato : 11-05-05 23:52

"Jonas Kofod" skrev

> [...]
> Helt så simpelt tror jeg ikke det kan gøres.
> For mange mennesker er det gule/hvide der smøres på brød som smørelse bare

Hvad så med smøremagarine/minarine. Er det også smør?

Nette

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-05-05 00:06

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jonas Kofod" skrev

> Hvad så med smøremagarine/minarine. Er det også smør?

Det er op til folk selv at vælge deres ord.

For nogle mennesker der anvender margarine som normale smørelse på brødet
vil vel sige "tager du lige smøret i køleskabet" og referer til det de
smører på brødet.

Sådan er smør bare et generelt begreb.

At smør-apostlene her og andre steder så vil hævde deres rettigheder qua
deres fine smag og tage patent på at deres mening er det eneste rigtige. Det
må så stå for deres regning.

Ja og tænk bare der er osse folk der siger "Creme-fraichen der står vi skal
bruge i den her opskrift stillede jeg i køleskabet - gider du hente den"
uagtet om det er økologi-branded ørle-børlegård creme-fraiche eller det er
creme-fine fra Maizena.
Og ja der er folk der siger "du skal putte to skefulde kaffe i til en kop"
når det bare er et frysetørret koffein-afkogs granulat fra en
plastikbeholder med skruelåg.
Lad dem dog - fred være med det.

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-05 08:21

> Det er op til folk selv at vælge deres ord.

Ja, klog er du ikke.

> Sådan er smør bare et generelt begreb.

Vel er det ej, det er noget vrøvl. Smør er smør, kærgården er et SMØRBART
blandingsprodukt. Margarine har intet med smør at gøre!

> At smør-apostlene her og andre steder så vil hævde deres rettigheder qua
> deres fine smag og tage patent på at deres mening er det eneste rigtige.
> Det
> må så stå for deres regning.

At du vil lave en grov forsimpling, siger så bare noget om din kapasitet. Vi
har et sprog, og hvis vi "bare" laver om på ordene, som vi lyster, bliver vi
ikke i stand til at tale sammen - sat på spidsen, altså.

> Og ja der er folk der siger "du skal putte to skefulde kaffe i til en kop"
> når det bare er et frysetørret koffein-afkogs granulat fra en
> plastikbeholder med skruelåg.
> Lad dem dog - fred være med det.

Ja, altså kaffe er kaffe, om det frysetørrede faktisk også er kaffe, kan jeg
ikke svare på, men kaffe er altså bare malede kaffebønner - selvom
kvaliteten er stærkt svingende.

Tommy

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-05-05 15:11

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, klog er du ikke.

Det kan vi være flere til at mene noget om.
Men jeg kan altså notere mig at det ikke er op til folk selv at bestemme
hvad de skal sige. Det underbygger jo bare min mening om der er folk (som
dig) der mener sig bedre til at bestemme det.

> Vel er det ej, det er noget vrøvl. Smør er smør, kærgården er et SMØRBART
> blandingsprodukt. Margarine har intet med smør at gøre!

Sådan må det så være hjemme hos dig. Uagtet dine vægringer så vil folk nok
gøre som de gør og ikke lade sig koste af en vigtigper.

> [...]
vi
> ikke i stand til at tale sammen - sat på spidsen, altså.

Til en hvis forstand laver vi selv ordene jo. Sprog er ikke statisk eller
fast defineret - og da slet ikke af dig.
Nu de er ved at belære om det danske sprog - "kapasitet"? Det siger vist
noget egentligt noget om din egen "kapasitet".
At bruge et ord der ikke giver nogen fyldestgørende mening og ikke er stavet
ordentligt. Brug kun svære ord hvis du kan lave en mening med dem i den
kontekst de indgår og du kan stave dem.

> Ja, altså kaffe er kaffe, om det frysetørrede faktisk også er kaffe, kan
jeg
> ikke svare på, men kaffe er altså bare malede kaffebønner - selvom
> kvaliteten er stærkt svingende.

Tro mig der er osse forskudte kaffe-baroner der er lige så overbeviste om
deres ret til at gøre egen holdning alment gyldig som dig som smør-apostel.

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-05 17:03

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP en masse ævl i bedste Bo Warming stil]

Jonas Kofod, du er en stor, dum kvæulant. Dit efternavn får mig til at tænke
på om du er resultatet af indavl...
Smut ud af gruppen, du! Prøv ovre i dk.kultur.sprog og se om der er nogen
der, der vil give dig ret i dine fantasier.
Tommy

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-05-05 17:02

> [...]
> [KLIP en masse ævl i bedste Bo Warming stil]
>
> Jonas Kofod, du er en stor, dum kvæulant. Dit efternavn får mig til at

Hmm - du brokker dig over andres brug af ordet smør - og jeg er kværulanten?
Men dette udtryk for dit argumentationsniveau kan vi lade stå for andre til
at bedømme hvad du er for en.

> Smut ud af gruppen, du! Prøv ovre i dk.kultur.sprog og se om der er nogen
> der, der vil give dig ret i dine fantasier.

Nå det er ikke kun andres brug af sproget du gør dig til enerådig dommer
over?

Fra : Hauge

Dato : 12-05-05 19:00

Jonas Kofod wrote:
> Hmm - du brokker dig over andres brug af ordet smør - og jeg er
> kværulanten? Men dette udtryk for dit argumentationsniveau kan vi
> lade stå for andre til at bedømme hvad du er for en.

Ja netop, for dengang MD-foods startede med Kærgården, der kaldte de det
netop smør, og det sagde LOVEN at de ikke måtte, da det ikke var smør. Hvor
dum er du til at fatte ganske almindelige ting?

> Nå det er ikke kun andres brug af sproget du gør dig til enerådig
> dommer over?

Du _er_ et fjols, mere er der jo ikke at sige om det.

FUT: væk

/Hauge

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-05-05 19:08

> Ja netop, for dengang MD-foods startede med Kærgården, der kaldte de det
> netop smør, og det sagde LOVEN at de ikke måtte, da det ikke var smør.

Der er stadig folk der kalder den lille pakke i køleskabet for smør.

>Hvor dum er du til at fatte ganske almindelige ting?

Nu du selv nævner ordet dum. "Hvor dum er du til at fatte almindelige
ting?" - har du nogen skolebørn i familien der kan fortælle dig om det er en
sætning?

Iøvrigt har du frembragt en ny information. Så der er ikke tale om at
"fatte" noget.

> Du _er_ et fjols, mere er der jo ikke at sige om det.

Flere ensidige domme af mangel på anden argumentation end at egen ret skal
stå over andre.

Fra : Nette

Dato : 12-05-05 13:38

"Jonas Kofod" skrev

> Det er op til folk selv at vælge deres ord.

Det skal du nok lige prøve at overbevise retskrivningsordbogen om så, for
der står:

Fast, gul masse fremstillet af fløde, og som bruges til at smøre på brød og
til madlavning.

Når folk herinde skriver: "Kærgården er ikke rigtig smør", så er det helt
rigtigt. At andre mennesker så ynder at kalde det for smør, er en helt anden
sag.

Nette

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-05-05 15:27

> [...]
>
> Når folk herinde skriver: "Kærgården er ikke rigtig smør", så er det helt
> rigtigt. At andre mennesker så ynder at kalde det for smør, er en helt

Rigtigt efter ordbogen eller rigtigt efter hvordan folket bruger sproget?
Ordbogen er i det store hele ikke en facitliste men en optegnelse der prøver
at beskrive hvorledes et sproget bliver brugt i samfundet. Hvis ordbogen
ikke formår at gøre det ordentligt kan ikke være mit problem. Kilden til det
rigtige er dem der bruger sproget - ikke ordbogen der efterfølgende prøver
at katalogisere virkeligheden.

Iøvrigt kommer en søgning på smør ikke frem med en forklarende tekst, blot
den gramatiske specificering, når jeg søger både i dansk sprognævns database
samt slår op i "rigtig" retskrivningsordbog.

Fra : Stefan Holm

Dato : 12-05-05 17:46

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> writes:

> [...]
> der står:
>
> Fast, gul masse fremstillet af fløde, og som bruges til at smøre på brød og

Nej, der gør ikke. Retskrivningsordbogen (der udgives af Dansk
Sprognævn, og er den eneste gældende autoritet indenfor dansk sprog)
giver sig slet ikke af med ordbetydninger, men kun med staveformer. Af
samme grund står der ikke andet end "smør sb., -ret.".

--
Stefan Holm
"This could be mathier."

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-05-05 17:48

"Stefan Holm" <nospam@algebra.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> giver sig slet ikke af med ordbetydninger, men kun med staveformer. Af
> samme grund står der ikke andet end "smør sb., -ret.".

Tak - det var det samme som jeg kunne slå op i min nemlig - og osse den
opfattelse jeg havde om retskrivningsordbogen.

Fra : ThomasB

Dato : 12-05-05 18:51

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Tak - det var det samme som jeg kunne slå op i min nemlig - og osse den
> opfattelse jeg havde om retskrivningsordbogen.

I starten kan Kærgården kom frem, kaldte de den "smør".

Det kom der en masse ballade ud af, og det endte med at de måtte kalde det
et "smørbart blandingsprodukt". (sikkert derfor der er så mange der er imod
at man kalder det smør)

Jeg kalder selv Kærgården før smør, selvom jeg udemærket er klar over at det
er et "smørbart blandingsprodukt".

Jeg bruger Kærgården som jeg bruger smør.

Teoretisk er Kærgården sundere end smør, da den indeholder ca. 30%
vegatabilsk olie, i stedet for animalsk fedt.

Smagsmæssigt synes jeg ikke der er den voldsomme forskel, selvom jeg da må
indrømme at jeg aldrig har lavet en dobbelt blindtest.

Mvh Thomas

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-05-05 19:05

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
imod
> at man kalder det smør)
>
> Jeg kalder selv Kærgården før smør, selvom jeg udemærket er klar over at

Uha det må du ikke for smør-apostlene

> [...]
>
> Smagsmæssigt synes jeg ikke der er den voldsomme forskel, selvom jeg da må
> indrømme at jeg aldrig har lavet en dobbelt blindtest.

Jo - jeg tror vi er meget ens der.

Fra : Per Madsen

Dato : 11-05-05 14:32

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Hej
>
> Det er synd at du ikke gør. Du spiser vel også på McD ?
>
> Mvh Hauge

Det var sgu da svært så arrogant et svar du kommer med. Svar dog manden
ordenligt.

Tror også godt, du selv er klar over, at det var et retorisk spørgsmål
ang. McD du kom med.

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.tk

Fra : Hauge

Dato : 11-05-05 21:04

Hej
Per Madsen wrote:
> Det var sgu da svært så arrogant et svar du kommer med. Svar dog
> manden ordenligt.

Med det svar han selv kommer med? Svarer på samme måde som folk svarer mig.

> Tror også godt, du selv er klar over, at det var et retorisk spørgsmål
> ang. McD du kom med.

Muligvis, men han gad ikke svare på det. Jeg sætter bare at kunne lide
Kærgården pga. smagen, til at kunne lide McD fordi det smager godt.

/Hauge

Fra : Per Madsen

Dato : 11-05-05 21:51

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

>Jeg sætter bare at kunne lide
> Kærgården pga. smagen, til at kunne lide McD fordi det smager godt.
>
> /Hauge

Og?...skulle der evt. være noget galt i at synes, at McD mad smager
godt.
Smag er noget subjektivt, og det er derfor absurd at diskutere
det...kvalitet er en anden sag.
Hvorom end alt er, så er der da ingen grund til, at lægge ud med en
nedladende kommentar angående MAG's præferencer....

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.tk

Fra : JS

Dato : 11-05-05 09:08

> [...]
> når i f.eks. får brunch? Synes ikke der går ret lang tid inden det bliver
> helt blødt og "mister" den der dejligt kolde fornemmelse i munden og så

Brug smør i stedet. Det bedste er det med havsalt i!

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 11-05-05 08:32

[MAG | Wed, 11 May 2005 08:47:32 +0200]

>Hvad gør i andre?

Dropper Kærgården og bruger rene varer - smør!!

Er dine smagsløg ellers parate til det, vil du også kunne konstatere at
f.eks. Øllingegaard laver en smør med en langt mere lækker smørsmag :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 11-05-05 09:40

> [...]
> når i f.eks. får brunch? Synes ikke der går ret lang tid inden det bliver
> helt blødt og "mister" den der dejligt kolde fornemmelse i munden og så

Her bliver der også brugt smør i disse situationer.

Apropos smør - Er der nogen der kan hjælpe med at finde en New Zealandsk
smør ved navn Lea? Jeg har kun kigget i daglivarerforretningerne endnu, men
måske nogen har set den? For leden købte jeg en fransk smør i Føtex, den var
også helt god, men jeg kunne rigtig godt tænke mig at hitte den fra NZ.....

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Max

Dato : 11-05-05 10:04

Hej Renate

> Apropos smør - Er der nogen der kan hjælpe med at finde en New Zealandsk
> smør ved navn Lea? Jeg har kun kigget i daglivarerforretningerne endnu,
men

Skriv en mail til Arla og spørg hvor du kan få den.

Mvh Max

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 11-05-05 10:34

> Hej Renate

> men
>
> Skriv en mail til Arla og spørg hvor du kan få den.
>
> Mvh Max

Øhhhh, det tror jeg næppe de kan fortælle.... Det er i hvertfald ikke et
Arlaprodukt. De er nemlig yderst sjældne at finde i mit køleskab. *G*

/Renate

Fra : Max

Dato : 11-05-05 10:39

Hej Renate

> Øhhhh, det tror jeg næppe de kan fortælle.... Det er i hvertfald ikke et
> Arlaprodukt. De er nemlig yderst sjældne at finde i mit køleskab. *G*

Det er Arla der importere Lea fra NZ

http://www.arlafoods.dk/appl/HJ/HJ201AFD/HJ201D01.NSF/0/ba4a6861172146a4c1256eed00404102?OpenDocument

Mvh Max

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 11-05-05 12:28

> Hej Renate

> Det er Arla der importere Lea fra NZ
>
> http://www.arlafoods.dk/appl/HJ/HJ201AFD/HJ201D01.NSF/0/ba4a6861172146a4c1256eed00404102?OpenDocument
>
> Mvh Max

Hej Max,

Jamen det vidste jeg ikke. Tak for svaret - Nu kan jeg igen komme til at
smage denne herlige smør. )

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Max

Dato : 11-05-05 21:27

Hej Renate

> Jamen det vidste jeg ikke. Tak for svaret - Nu kan jeg igen komme til
at
> smage denne herlige smør. )

Lykke til med det. Du lyder til at kende noget til NZ, min datter var der
nogle
måneder sidste år, og hun hjembragte en bog med muffins opskrifter til mig,
men alle opskrifterne er med selvhævende mel, har du nogen erfaring med
at lave denne mel selv ???

Mvh Max

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 11-05-05 21:53

> [...]
> mig,
> men alle opskrifterne er med selvhævende mel, har du nogen erfaring med

Hej Max,

Næh, desværre har jeg ikke ret meget kendskab til NZ. (Men jeg ville
frygtelig gerne.

Jeg kender dog godt opskriften på selvhævende mel, selvom jeg endnu ikke har
fået den afprøvet. (Den skulle nemlig også bruges til muffins, som jeg
desværre har forlagt opskriften på.)

Selvhævende mel:

Til 300 gram mel bruges ca. 3 tsk. bagepulver og en knivspids salt.

Det er i hvetfald let. Man kanvist også købe det færdigt i
helsekostforretninger....

Mvh. Renate

Fra : Max

Dato : 12-05-05 18:16

Hej Renate

> Næh, desværre har jeg ikke ret meget kendskab til NZ. (Men jeg ville
> frygtelig gerne.

Efter min datters udsagn skulle det også være den lange rejse værd.

> Til 300 gram mel bruges ca. 3 tsk. bagepulver og en knivspids salt.

Ligner meget de opskrifter jeg har set indtil nu, så den må afprøves.

Forøvrigt har jeg som sagt en bog der hedder "The Muffin Bible" der
indeholder omkring 200 opskrifter på muffin's, så det kan jo
være at din tabte opskrift kan genfindes.

> Det er i hvetfald let. Man kanvist også købe det færdigt i
> helsekostforretninger....

Jeg har kikket alle disse steder her i byen og har ikke kunnet finde
noget.

Mvh Max

Fra : JS

Dato : 11-05-05 12:06

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse

> "Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Øhhhh, det tror jeg næppe de kan fortælle.... Det er i hvertfald ikke et
> Arlaprodukt. De er nemlig yderst sjældne at finde i mit køleskab. *G*

Nej uha, slemmer slemmer virksomhed ikk?

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 11-05-05 12:27

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
<snip>

> Nej uha, slemmer slemmer virksomhed ikk?

Øhhh, hvad er det lige, der får dig til at komme med sådan en udgydelse?

Er det fordi du tror, at jeg med min ytring mener, at store virksomheder som
Arla er dårligdomme fordi de er stor?
I så fald tager du meget fejl... Øv, hva'?

Jeg køber så lidt af Arlas produkter, fordi jeg finder dem kedelige og
liggegyldige.

Nu har jeg så fundet ud af, at Green Lea smør bliver eksporteret af Arla.
Det betyder *ikke* at jeg ikke køber produktet....
Når jeg ikke køber Arlas produkter er det altså ikke fordi, jeg ikke vil
støtte en stor virksomhed, men fordi deres egne produkter er ringe.....

/Renate

Fra : JS

Dato : 11-05-05 14:44

> [...]
> Når jeg ikke køber Arlas produkter er det altså ikke fordi, jeg ikke vil
> støtte en stor virksomhed, men fordi deres egne produkter er ringe.....
Ok, så er jeg mere rolig. Det lød blot som om du var endnu en
konglomerathader.

Fra : Ghita Jallow

Dato : 11-05-05 10:25

> [...]
> men måske nogen har set den? For leden købte jeg en fransk smør i Føtex,
> den var også helt god, men jeg kunne rigtig godt tænke mig at hitte den

Fakta har en smør fra NZ men jeg ved ikke om det er det mærke du efterlyser.

Ghita

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 11-05-05 10:33

"Ghita Jallow" <jallow@bonbon.net> skrev i en meddelelse

> "Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse
>
> Fakta har en smør fra NZ men jeg ved ikke om det er det mærke du
> efterlyser.
>
> Ghita

Tak, det vil jeg undersøge.

/Renate

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 11-05-05 10:12

On Wed, 11 May 2005 08:47:32 +0200, "MAG" <Maria@fredslund.biz> wrote:

> [...]
>blødt og "mister" den der dejligt kolde fornemmelse i munden og så noget af

Det "smelter" hurtigt er pga. det store indhold af olie - som jo har
til formål at gøre det mere smørbart ifht alm. smør, der kan være
stenhårdt, når det kommer ud af køleskabet.

>Hvad gør i andre?

Køler det ned. Sæt pakken i en skål isterninger eller en køleboks
beregnet til formålet:
http://www.imercoshop.dk/shop/productinfo.asp?id=1301

Fra : Jakob

Dato : 11-05-05 15:00

> Køler det ned. Sæt pakken i en skål isterninger eller en køleboks
> beregnet til formålet:
> http://www.imercoshop.dk/shop/productinfo.asp?id=1301

Det var dog utroligt hvad man kan få idag...

Smør tager man ud af køleskabet for at gøre det smørbart, Kærgaarden pakker
man ind i en termoboks for at holde det smørbart...

Nå ja, IMERCO skal jo osse leve af noget.

--
Hilsen Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 16:18

> [...]
> når i f.eks. får brunch? Synes ikke der går ret lang tid inden det bliver
> helt blødt og "mister" den der dejligt kolde fornemmelse i munden og så

Jeg foretrækker selv rigtigt smør - der findes mange producenter og mange
kvaliteter.
Hvis du virkelig hellere vil have kærgården, kan du måske fryse den og tø
den næsten op - på den måde vil "kernen" stadig være kold...
Alternativt kan man få nogen holdere til kærgården i metal med
isoleringsevne, prøv ved din lokale isenkræmmer.

Mvh Tommy