kan hvidvin fryses
Fra : Christian Hansen

Dato : 10-05-05 18:46

Hej

Da man tit skal bruge lidt vin i mad overvejer jeg at fryse hvidvin ned
i "portionsstørrelser". Tager vinen skade af at blive frosset ned?

Mvh Christian

Fra : Aage Andersen

Dato : 10-05-05 19:05

"Christian Hansen"
> Da man tit skal bruge lidt vin i mad overvejer jeg at fryse hvidvin ned i
> "portionsstørrelser". Tager vinen skade af at blive frosset ned?

Jeg fryser hvidvin ned som "whiskyterninger". Gaar udmærket til madlavning.

Aage

Fra : N/A

Dato : 14-05-05 14:16

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-05 14:16

Hej,

[klip]
> Ingen klar væske kan tage skade af at have været nedfrossen
[klip]

....men hvad så med alkolen i vinen? Frysepunktet er vel lavere end vands,
eller hvordan?

--
/ Kristian
www.hammerhaj.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 14-05-05 18:58

"Kristian" <na> wrote in message
> [...]
> [klip]
>
> ...men hvad så med alkolen i vinen? Frysepunktet er vel lavere end vands,

Jo mere alkohol (og jo mere sukker) jo større risiko for at du ikke kan
fryse det stift.
Men alle klare væsker vil ikke ændres ved nedkøling og genopvarmning

- iskrystaller kan ikke skade opløste molekyler, kun kolloider, emulsioner
og lignende
( hvor sårbare proteiner er stabilisator af den homogeniserede
fedt-olie-blanding))

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-05-05 19:11

On Sat, 14 May 2005 19:58:24 +0200
"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
> emulsioner og lignende
> ( hvor sårbare proteiner er stabilisator af den homogeniserede

Hvornår er en væske klar? Jeg frøs (ved et uheld) engang nogle æble
cider flasker (de almindelige billige 1½l fra føtex). Da jeg tøede dem
op igen så var al "farven" ligesom faldet til bunden og dannet en form
for sirup der. Det øverste lignede nærmest vand.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |