Bestik af USA!
Fra : Søren Kongstad

Dato : 07-05-05 12:17

Vi har netop været på ferie i New Orleans

Dejlig by - og lækker mad.

Vi oplevede dog en ting som undrede os. Vi bemærkede selvfølgelig den
amerikanske måde at bruge bestik på. Skære, med kniven i højre hånd, og
så spise med gaflen i højre hånd.

Men en ting var underligt.

Vi prøvede nogle helt OK upscale restaurenter. Bordet var alle steder
dækket med 2 gafler til venstre og een kniv til højre!

Efter forretten blev den ene gaffel taget med ud, men kniven blev ikke
fjernet, men blev liggende til hovedretten! (med mindre man skulle have
f.eks en steak kniv til hovedretten)

Er der nogen der kender til denne tradition?

Som sagt - det var ikke fordi det var billige, eller mindre seriøse
steder vi oplevede det.

/Søren

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 07-05-05 13:32

Søren Kongstad wrote:

Klip

> [...]
> f.eks en steak kniv til hovedretten)
>
> Er der nogen der kender til denne tradition?

Tradition.?
Man spiser forret med gaffel, og hovedret med kniv og gaffel.

Jeg forstår ikke helt din forundring.
Medmindre at du kun fik en kniv til hovedretten.

Amerikanerne spiser ofte ved at skære det hele i små stykker, (kniv og
gaffel) og spiser så med gaflen i højre hånd.

Mvh. Jørgen

Fra : Søren Kongstad

Dato : 07-05-05 13:49

Jørgen Rasmussen wrote:

> Man spiser forret med gaffel, og hovedret med kniv og gaffel.

Hmm er det også en europæisk tradition? Jeg har altid spist forret med
både kniv og gaffel, og jeg har aldrig før været ude for at jeg ikke fik
en kniv specielt til forretten.

Men det virker som en naturlig forklaring på hvorfor der kun var en
kniv, hvis amerikanerne er vant til ikke at bruge kniv til forretten pga
deres underlige gaffel vaner ;)

Vi bruger jo kniven til både at skære med og at komme tingene op på
gaflen, i modsætning til amerikanerne som kun skærer med kniven.

/Søren

Fra : Søren Kongstad

Dato : 07-05-05 13:52

Søren Kongstad wrote:

> Hmm er det også en europæisk tradition? Jeg har altid spist forret med
> både kniv og gaffel, og jeg har aldrig før været ude for at jeg ikke fik
> en kniv specielt til forretten.

Men jeg forstår bedre tjenerens opførsel. Jeg havde lagt kniv og gaffel
sammen på tellerkenen fra forretten, i sædvanlig position der viser man
er færdig - men han tog den beskidte kniv fra tallerkenen og lagde den
på dugen?

Beskidt bestik på dugen?

Selvfølgelig en fejl fra tjenerens side, men hvis vi har kvajet os og
brugt forkert bestik, så kan man bedre forstå han fejltagelse ;)

/Søren

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-05-05 14:09

"Søren Kongstad" <spamm@-fjern-kongstad.net> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig en fejl fra tjenerens side, men hvis vi har kvajet os og
> brugt forkert bestik, så kan man bedre forstå han fejltagelse ;)

Ingen undskyldning. Man lægger selvfølgelig aldrig beskidt service tilbage
på dugen, lige meget hvilken verdensdel, man er tjener i. Hvad hvis du havde
tabt servicet på gulvet? Så havde tjeneren måske også bukket sig ned, samlet
op og lagt tilbage på dugen? Det er typisk for amerikanske restauranter.
Selv de dyreste af slagsen benytter studerende som tjenere, der ved nada om
faget. Spare, hvor spares kan.

Jeg har én gang oplevet en fransk restaurant i Sedona (Arizona), hvor man
tydeligt satte pris på at se et par europæere (os), der viste, hvordan
bestikket skulle bruges. Ellers er mine erfaringer med amerikanske
restauranter og tilhørende tjenere ikke imponerende - lige meget hvor dyre
og fine, de har måtte være. Amerikanere elsker at snobbe for det europæiske.
De er bare ikke særligt stilrene, når de forsøger...

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : T. Liljeberg

Dato : 10-05-05 07:02

On Sat, 7 May 2005 15:09:02 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Det er typisk for amerikanske restauranter.
>Selv de dyreste af slagsen benytter studerende som tjenere, der ved nada om
>faget. Spare, hvor spares kan.

Du har vist været meget uheldig med dit valg af dyre restauranter.

>Jeg har én gang oplevet en fransk restaurant i Sedona (Arizona), hvor man
>tydeligt satte pris på at se et par europæere (os), der viste, hvordan
>bestikket skulle bruges.

Eller det var fordi de elskede at snobbe for det europæiske?

> [...]
>og fine, de har måtte være. Amerikanere elsker at snobbe for det europæiske.
>De er bare ikke særligt stilrene, når de forsøger...

Mine erfaringer fra gode, dyre restauranter i USA er, at der generelt
er langt mindre snobberi end tilsvarende restauranter i Europa.

--
Continued dependence on relief induces
a spiritual and moral disintegration.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-05-05 14:51

Søren Kongstad wrote:

> Hmm er det også en europæisk tradition? Jeg har altid spist forret med
> både kniv og gaffel, og jeg har aldrig før været ude for at jeg ikke
> fik en kniv specielt til forretten.

Det kommer helt an på, hvad forretten består af. I Italien (i hvert fald i
Rom, de gør det sikkert anderledes nordpå) er forretten som hovedregel altid
pasta. Den spises kun med gaffel. Det giver ligefrem flere års ulykke at
skære spaghetti over

En salat ville også være mest passende at spise med en gaffel, men mange
andre forretter ville jeg givetvis foretrække kniv til. Og jeg ville blive
aldeles fornærmet, hvis en tjener på en nogenlunde dyr restaurant lagde mit
beskidte bestik fra tallerken til dug. Det er dog mere normalt på uformelle
spisesteder, hvor man ikke betaler ret meget for maden.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 07-05-05 14:56

Kevin Edelvang wrote:

> [...]
> pasta. Den spises kun med gaffel. Det giver ligefrem flere års ulykke at

Jeg skrev kun udfra de erfaringer jeg har gjort mig i USA.

Det er jo ikke Italien.

Mvh. Jørgen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-05-05 14:59

Jørgen Rasmussen wrote:

> Jeg skrev kun udfra de erfaringer jeg har gjort mig i USA.
>
> Det er jo ikke Italien.

Nej, men jeg svarede sådan set heller ikke dig, men Søren, der spurgte, om
det også var en europæisk tradition.

Italien ligger jo i Europa.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 10-05-05 07:51

Søren Kongstad <spamm@-fjern-kongstad.net> wrote:

> [...]
> f.eks en steak kniv til hovedretten)
>
> Er der nogen der kender til denne tradition?

Det er, så vidt jeg erindrer, ikke noget jeg personligt har oplevet på
efterhånden en håndfuld ferier i netop New Orleans.

Hvilke restauranter var der tale om?

- Kvan.