Karry-sovs
Fra : Louise

Dato : 02-05-05 07:27

Hej NG

I aften skal jeg være med til at lave mad til madgruppen i mit bofællesskab
Jeg har fået at vide at vi skal laveboller i karry, og at der skal puttes
æble i karrysovsen.

Det har jeg aldrig helt forstået hvorfor man gør..

Jeg har smagt det et par gange, og bryder mig helt ærlig ikke om det. JEg
synes det ødelægger den gode stærke, skarpe smag af karryen

Kan nogle forklare mig hvorfor man putter æble i karrysovs??

MVH Louise

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 02-05-05 07:33

"Louise" <louise.krarup@privat.dk> wrote in message
> [...]
> synes det ødelægger den gode stærke, skarpe smag af karryen
>
> Kan nogle forklare mig hvorfor man putter æble i karrysovs??

Hej Louise.

Det gør man vel fordi det smager rigtigt godt, og så giver det en dejlig
kontrast til den lidt stærke smag i karryen?
Bare et bud herfra.

Venlig hilsen

Aragorn_DK - madøre

--
=================
www.welles.dk

Fra : mcloud

Dato : 02-05-05 08:00

hej louse
Det gør man sammen med Karryen for at "brænde " karryen af og få frigivet
alle de olier og smagsstoffer som der er i karry.
mvh mcloud

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-05 08:27

"Louise" <louise.krarup@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Kan nogle forklare mig hvorfor man putter æble i karrysovs??
>
> MVH Louise

Mange gør det fordi æblesmagen komplimenterer karrysmagen - de går godt
sammen om man så må sige. Men jeg vil give dig ret - de to ting skal spises
hver for sig.
Til gængæld (og nu løber jeg nok ind i modvind) æææælsker jeg karry på min
pizza - sammen med banan. Jeg tænkte selv mit, indtil jeg prøvede det (i
Stockholm, hvor de fleste pizzariaer tilbyder det), men det kunne I jo prøve
en gang ved lejlighed

Mvh Tommy

Fra : Emil

Dato : 02-05-05 23:54

On Mon, 2 May 2005 08:27:28 +0200, Louise wrote:

>I aften skal jeg være med til at lave mad til madgruppen i mit bofællesskab
>Jeg har fået at vide at vi skal laveboller i karry, og at der skal puttes
>æble i karrysovsen.

Naturligvis skal der æbler til karryretter. Men det skal være de
fra de gamle madæblesorter, som er syrlige, faste og meget
aromatiske.

>Jeg har smagt det et par gange, og bryder mig helt ærlig ikke om det. JEg
>synes det ødelægger den gode stærke, skarpe smag af karryen

Ligeså her. Når nogen vil 'forbedre' en karryret med fint revne,
søde importæbler, går det helt galt. resultatet bliver en ulækker
æblegrød med karry.

>Kan nogle forklare mig hvorfor man putter æble i karrysovs??

Æbler var engang en dyr frugt, så alene snobbeeffekten var grund
nok.
Karryblandingerne varierer utroligt meget, og ved en brændende
smag fra forfalskede varer (mest med peber) kunne æbler lindre
lidelserne.

I nutiden har man erkendt, at de gamle danske æblesorter går fint
i spænd med karrysmagen, og derfor indgår æble i mange
karryretter (det smager fantastisk godt).
Et overset krydderi til karryretter, er fransk esdragon; det er
særligt velegnet når der bruges æbler i karrysovsen.

Generelt skal tilsætningen af æble, ske i form af æbleterninger
på omkring en cm. på hver led, og tilsættes 5 min før karrysovsen
er færdig, så æblerne stadig har 'bid' og sin særlige smag.

Alternativt kan man servere en æblekompost, kogt med et par
nelliker, som tilbehør til karryretterne. Kogetiden bør også her
være meget kort (få minutter). Så kan deltagerne selv vælge fra
eller til.

Hvordan gik det med serveringen i mandags?

m.v.h. Emil

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-05-05 18:47

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> On Mon, 2 May 2005 08:27:28 +0200, Louise wrote:
> Alternativt kan man servere en æblekompost, kogt med et par
> nelliker, som tilbehør til karryretterne. Kogetiden bør også her

Jeg har kompostorm i kompostbeholderen, vil det skade at tage lidt af dem
med?

Steen

Fra : Emil

Dato : 03-05-05 20:14

On Tue, 3 May 2005 19:46:59 +0200, Steen Jakobsen wrote:

>"Emil" skrev

>Jeg har kompostorm i kompostbeholderen, vil det skade at tage lidt af dem
>med?

ROFLMAOWTIME!

(Rolling On the Floor Laughing My Ass Off With Tears In My Eyes).

m.v.h. Emil

Fra : Harry Lund

Dato : 05-05-05 16:50

" I aften " er forsent for dette indlæg, men ..... prøv næste gang du skal
lave karrysovs, at anvende kokosmælk/fløde og karry madras og ananasstumper.
Det er også godt.
Venligst harry