pasta
Fra : Ann Jensen

Dato : 30-04-05 15:52

Hejsa.
Når vi får pasta har vi et problem.
vi koger dem efter anvisningen på pakken men aligevel har vi et problem de
klister sammen,
Hvad gør vi forkert??
kan man tilsætte noget som de ikke gør det ??
håber i kan hjælpe..

Fra : Helle

Dato : 30-04-05 16:16

"Ann Jensen" <xafie@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> klister sammen,
> Hvad gør vi forkert??
> kan man tilsætte noget som de ikke gør det ??

Hejsa.

Ja I skal lige kommet lidt olie i vandet imens I koger dem, så klistrer de
ikke sammen.

Mvh Helle

Fra : Astrid Lund

Dato : 30-04-05 16:36

On Sat, 30 Apr 2005 17:15:32 +0200, "Helle" <mail@hellenielsen.dk>
wrote:

>"Ann Jensen" <xafie@tele2adsl.dk>

>Ja I skal lige kommet lidt olie i vandet imens I koger dem, så klistrer de
>ikke sammen.

Ja, og det er lurt å røre litt mens det koker. Vanlig fast smør kan
også brukes, men litt olje er best (vanlig olje som ikke gir for mye
smak).

--
Astrid

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 30-04-05 17:00

"Ann Jensen" <xafie@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> klister sammen,
> Hvad gør vi forkert??
> kan man tilsætte noget som de ikke gør det ??

Hej Ann.

Jeg plejer at smide et skvat salt og en solid slat olivenolie i vandet, og
husk at røre med jævne mellemrum, så klistrer stadset ikke sammen.
Når du hælder pastaen op i en skål, kan du også tilsætte et bette skvæt olie
og røre rundt, så klistrer det ikke sammen til en stor ulækker klump i
skålen.

Venlig hilsen

Aragorn_DK - der så tricket i noget madudsendelse fra Italien engang.

--
=================
www.welles.dk

Fra : Basil

Dato : 30-04-05 18:01

Ann Jensen wrote:
> [...]
> klister sammen,
> Hvad gør vi forkert??
> kan man tilsætte noget som de ikke gør det ??

Bare skyl det under koldt vand, når du har hældt det op i et
(plast-)dørslag.
Det skyller al "slimen" af, og pastaen er varm nok til at den ikke bliver
kold.
Når pastaen har kogt et par minutter, så husk lige at rør i den, så det hele
skilles fra hinanden.
Kai

Fra : JS

Dato : 01-05-05 14:16

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse

> Bare skyl det under koldt vand, når du har hældt det op i et
> (plast-)dørslag.
> Det skyller al "slimen" af,
Og al næring ligger herefter i køkkenvasken...

Fra : Hauge

Dato : 01-05-05 14:25

Hejsa
JS wrote:
> Og al næring ligger herefter i køkkenvasken...

Mener du dermed at _alt_ energien i pasta, ligger i slimen? Hvad er det så
der bliver tilbage?
Drikker du forøvrigt pasatavandet efter kogning, for der må da være masser
af næring i?

Mvh Hauge

Fra : ThomasB

Dato : 01-05-05 18:41

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og al næring ligger herefter i køkkenvasken...

Nej, næringen er der masser af tilbage.
I øvrigt er der ikke meget næring i pasta, men masser af tomme kalorier.

Det samme med kartofler, i gamle dage troede man at vitaminerne sad i
skrællen, men det har man fundet ud af heller ikke passer. Vitaminerne er
jævnt fordelt i hele kartoflen.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-05-05 22:13

[JS | Sun, 1 May 2005 15:16:07 +0200]

>Og al næring ligger herefter i køkkenvasken...

Næring? Undskyld mig, men hvornår har du sidst set på mængden af vitaminer
og mineraler i (Frisk) pasta - den er så uhyrlig lille at det ikke er værd
at nævne.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Emil

Dato : 01-05-05 23:16

On Sun, 01 May 2005 23:12:56 +0200, Rene' Hjorth wrote:

>Næring? Undskyld mig, men hvornår har du sidst set på mængden af vitaminer
>og mineraler i (Frisk) pasta - den er så uhyrlig lille at det ikke er værd
>at nævne.

Oh, tak. Min opfattelse af pasta (alle katagorier) har altid
været, at det kun er et billigt, smagsløst fyld med en variende
(dårlig) konsistens.

m.v.h. Emil

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 02-05-05 15:04

[Emil | Mon, 02 May 2005 00:16:28 +0200]

>Oh, tak. Min opfattelse af pasta (alle katagorier) har altid
>været, at det kun er et billigt, smagsløst fyld med en variende
>(dårlig) konsistens.

Næsten enig... for et par gange om året savner jeg stadig en god spaghetti
carbonara; og den bliver altså en for fed og smagsintens ting uden pastaen
:)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Louise

Dato : 30-04-05 19:46

> [...]
> klister sammen,
> Hvad gør vi forkert??
> kan man tilsætte noget som de ikke gør det ??

Som andre også foreslår kan man tilsætte lidt olie.. Men min holdning er at
hvis det er nødvendigt med olie, er det fordi kvaliteten af pastaen er for
dårlig.

Jeg kommer det altid i spilkogende vand, og med en god portion god havsalt.
Undervejs rører jeg i det en eller to gange.
Det gør at det ikke klistrer sammen for mig.

MVH Lousie

Fra : Hauge

Dato : 30-04-05 19:59

Hejsa
Louise wrote:
> Som andre også foreslår kan man tilsætte lidt olie.. Men min holdning
> er at hvis det er nødvendigt med olie, er det fordi kvaliteten af
> pastaen er for dårlig.

Delvis enig.

> Jeg kommer det altid i spilkogende vand, og med en god portion god
> havsalt.

Hvad den "gode" havsalt har at sige, det ved jeg ikke, udover spild af
penge, men ifm. klistringen betyder det intet..

> Undervejs rører jeg i det en eller to gange.

Må i hvert fald bare _ikke_ gå af kog.

Kan anbefale Aldi's halvdyre pasta, den med æg, den smager godt, og er god
og fast. Klistrer aldrig, hvis man da ikke koger den for længe.

/Hauge

Fra : Ann Jensen

Dato : 01-05-05 11:31

Tak for de gode råd..

Fra : ThomasB

Dato : 01-05-05 18:52

> [...]
> klister sammen,
> Hvad gør vi forkert??
> kan man tilsætte noget som de ikke gør det ??

1. Køb en dyr pasta, eller lav den selv.
2. Sæt noget vand til at koge - masser af vand - jo mere vand jo mindre
klistrer det.
3. Tilsæt salt *efter* vandet koger, ellers ødelægger du gryden.
4. Tilsæt pasta når vandet koger kraftigt, og lad den stå på fuld blus i ca.
2 min og skru så ned på lidt over halv (ved1-6 vælges 3 eller 4 alt afhængig
af gryde og komfur).
5. Kog uden låg på i ca. 1 minut mindre end angivet på posen. (2 minutter,
hvis du skal blande noget i pastaen, f.eks fløde, eller lave carbonara)
6. Hæld over i dørslag.
7. Tilbage i den lune gryde, så det holder sig varmt - låg på.
8. Tilsæt evt. en lille klat smør, rør rundt. (smør er ikke så fedtet som
olie)
9. I stedet for smør kan du lade være med at ryste vandet så meget af
pastaen i dørslaget. Så er den fugtig, og slipper let. Men den skal ikke stå
i mere end 20-30 minutter, så begynder den at klistre.