Fromage frais og creme fraiche...
Fra : Aragorn Elessar

Dato : 29-04-05 20:35

Davs i gruppen.

Jeg planlægger at lave en flok pølsehorn i morgen, og jeg har købt alt det
nødvendige.
Men..øhm...er fromage frais og creme fraiche det samme, eller hvad?
Netto havde kun fromage frais tilbage på hylden da jeg var dernede til
aften, så det købte jeg med hjem.
Opskriften ser sådan ud:

Pølsehorn:

Ingredienser:
50 g gær
1 dl vand
2 dl creme fraiche 18%
ca 425 g mel (ca 7 dl)
1 tsk groft salt
100 g smør eller magarine
1 æg
24 halve party pølser
Sennep

Fremgangsmåde:
Rør gæren ud i vand. Tilsæt creme fraiche.
Kom ca 400 g mel i en skål. Smuldr fedtstoffet heri og tilsæt salt, gærvand
og æg og slå dejen sammen.
Tilsæt resten af melet, til dejen har en passende konsistens, og ælt den
godt sammen.
Dejen skal være let at arbejde med. Lad dejen hæve i ca 30 min.
Del den så i 3 lige store stykker, og rul dejstykker ud i en cirkel. Del
hver cirkel i 8 lige store trekanter.
Smør lidt sennep i den brede ende og læg en halv partypølse på hver trekant
og rul så sammen til det bliver et horn.
Lad hornene efterhæve i ca 15 min.
Pensl med æg og bag dem i ca 15 min ved 225 grader (200 grader i
varmluftsovn).
Hvis en del af hornene skal fryses, tages de ud ca. 5 minutter før de er
færdige, så bliver de som nybagte når man varmer dem op igen.

Jeg har tænkt mig at trutte senneppen en hatfuld, da jeg ikke kan fordrage
lortet(Idr! Bvadr! Yrf! Gys!), men ellers holder jeg mig til opskriften.

Venlig hilsen

Aragorn_DK - ikke den store kok

--
=================
www.welles.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 21:14

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men..øhm...er fromage frais og creme fraiche det samme, eller hvad?
> Netto havde kun fromage frais tilbage på hylden da jeg var dernede til

Lige i dette tilfælde er det ok at bytte cremefraiche og fromage frais ud
med hinanden.

Der er ikke ret meget fedt i fromagef. Var det fx en (varm)sovs produktet
skulle i, ville sovsen skille, pga det lave fedtindhold.

I bagværk har det næsten ingen betydning hvilket surmælksprodukt man bruger.
Selv kan jeg bedst lide at bage med yoghurt naturel.

Pga det lave indhold i formagef., ville jeg komme en anelse mere fedtstof i
dejen, for at udligne fedtprocenten mellem cremefraiche 18% og formagef.
Ikke meget, blot ca. 15 gram mere, i henhold til den postede opskrift.

Fedtstoffet har betydning for, om pøleshornene smager "tørt" længe før de
burde.

God fornøjelse med bagningen

Tina

Fra : Conny Nielsen

Dato : 29-04-05 23:43

Snip

> Der er ikke ret meget fedt i fromagef. Var det fx en (varm)sovs produktet
> skulle i, ville sovsen skille, pga det lave fedtindhold.

Det kan afhjælpes ved, at røre lidt hvedemel i. Sørg for, at der ingen
klumper er og kom det i den varme ret. Voila ingen skellen

MVH

Conny

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 30-04-05 01:23

"Conny Nielsen" <connyagnethe@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> >

> Det kan afhjælpes ved, at røre lidt hvedemel i. Sørg for, at der ingen
> klumper er og kom det i den varme ret. Voila ingen skellen

Hej Conny.

Hm, kan man ikke bare jævne skidtet med det der Maizena-pulverdims?

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Conny Nielsen

Dato : 30-04-05 07:58

> [...]
> produktet

> Hej Conny.
>
> Hm, kan man ikke bare jævne skidtet med det der Maizena-pulverdims?

Hejsa!

Har jeg ærligtalt ikke prøvet, men m,uligvis, du skal dog stadig komme det i
fromags faisen, inden du tilsætter den til retten. Ellers får du en mærkelig
grynet ret, lidt blank med gryn Men prøv det på en hverdag. Jeg skal
prøve det næste gang, og så melde tilbage

MVH

Conny

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 30-04-05 01:22

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> Ikke meget, blot ca. 15 gram mere, i henhold til den postede opskrift.
>
> Fedtstoffet har betydning for, om pøleshornene smager "tørt" længe før de

Hej Tina, og tak for det udførlige svar, der bliver bikset pølsehorn i
morgen.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 21:20

Fromage frais er egentlig en friskost, men konsistens og smag gør, at den
kan anvendes som et fedtfattigt surmælksprodukt.

Tina

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 30-04-05 01:24

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> wrote in message
> Fromage frais er egentlig en friskost, men konsistens og smag gør, at den
> kan anvendes som et fedtfattigt surmælksprodukt.
>
> Tina

Okay, takker endnu en gang. *bukke*

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 30-04-05 12:48

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote in message
> [...]
> lortet(Idr! Bvadr! Yrf! Gys!), men ellers holder jeg mig til opskriften.

Øhmm...nu jeg er i gang med at spørge: kan man bruge det der flydende
oliemargarine i stedet, eller skal det være den almindelige faste slags?
Nogen der har erfaringer med det?

Venlig hilsen

Aragorn_DK - stadig ikke den store kok, men for hulen det kan være skægt at
lave mad!

--
=================
www.welles.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-04-05 15:04

> [...]
> Øhmm...nu jeg er i gang med at spørge: kan man bruge det der flydende
> oliemargarine i stedet, eller skal det være den almindelige faste slags?

Jeg bruger altid ganske almindelig madolie i stedet for margarine/smør i
gærdej: det er nemmere, formentlig sundere og smager glimrende.
Hvis man er nøjeregnende, skal der bruges ca. 1/7 mindre pga vandindholdet i
smør/margarine, men jeg må nu indrømme, at jeg i de fleste gærdeje bruger
"en sjat-en-lille-smule"-mål.

Hilsen Inger

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 30-04-05 16:57

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> smør/margarine, men jeg må nu indrømme, at jeg i de fleste gærdeje bruger

Hej Inger, og tak for dit svar.

Jeg bruger sjældent madolie, men foretrækker smør eller margarine.
Nu har jeg så ikke lige alm. margarine i køleren, men det der Becel-noget,
det var mere derfor jeg spurgte.
Og hvad angår sundheden: Når det drejer sig om at lave snacks som de hersens
horn, så er sundheden det mindst vigtige.
Og det der med at sjusse sig frem til målene, det er jeg sgisme en tand for
uerfaren med - jeg har dog prøvet det.
Det blev de mest flydende boller jeg *længe* har set! ;oD

Takker for hjælpen.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 15:39

> Øhmm...nu jeg er i gang med at spørge: kan man bruge det der flydende
> oliemargarine i stedet, eller skal det være den almindelige faste slags?
> Nogen der har erfaringer med det?

Det kan du godt

Tina

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 30-04-05 16:54

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> wrote in message

> "Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse

> Det kan du godt
>
> Tina

Herligt, takker.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 17:02

> Herligt, takker.

Velbekomme

Tina

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 01-05-05 20:52

> "Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse

> Velbekomme
>
> Tina

Jo tak *HIK!*
De der pølsehorn smager okay, men jeg vil sgu nok prøve en anden dej til dem
en anden gang - den her er lidt kedelig synes jeg. *småbøvse.wav*
Nå hvad, jeg fik da klemt 8 styks ned. *gispe*

Venlig hilsen

Aragorn_DK - edderpivme' mæt nu!
--
=================
www.welles.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 21:34

> [...]
> en anden gang - den her er lidt kedelig synes jeg. *småbøvse.wav*
> Nå hvad, jeg fik da klemt 8 styks ned. *gispe*

8 stykker? *GGGG* Helt dårlige kan de ikke have været

Tina

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 02-05-05 00:30

> [...]
> dem
> >

> 8 stykker? *GGGG* Helt dårlige kan de ikke have været

Tjah, så bare vent til jeg får lavet dem med en *ordentlig* dej! *GGG*

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
www.welles.dk