Marinerede spareribs i Weberen ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-05 08:41

Hej NG.

Vi har nogle marinerede spareribs som vi vil lave i vores Webergrill.
Jeg er klar over at de skal nok laves med indirekte varme det meste af
tiden, men hvor lang tid ?
Indtil benene løsner sig eller ?
Skal de have lidt direkte lige inden servering ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-04-05 12:29

> [...]
> tiden, men hvor lang tid ?
> Indtil benene løsner sig eller ?
> Skal de have lidt direkte lige inden servering ?

Damn - og her sidder jeg og kun ved hvordan man laver gode spareribs på
grill. Jeg må styrke mig med et glass Arla mini inden jeg sætter mig til
Logitech'et igen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-05 12:37

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote in message

> Damn - og her sidder jeg og kun ved hvordan man laver gode spareribs på
> grill. Jeg må styrke mig med et glass Arla mini inden jeg sætter mig til
> Logitech'et igen.

Det er heller ikke sikkert at de vil blive bedre med indirekte grillning.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-04-05 12:44

> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote in message

> Det er heller ikke sikkert at de vil blive bedre med indirekte grillning.

Med grill mente jeg nu både åben grill samt tildækket varmlufts grill.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-04-05 12:46

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
> tiden, men hvor lang tid ?
> Indtil benene løsner sig eller ?
> Skal de have lidt direkte lige inden servering ?

En amerikansk husmor har engang fortalt mig, at de skal koges først. Jeg har
siden smagt dem på denne måde, og det er ganske rigtigt fænomenalt lækkert.

Altså, først koges, dernæst marineres osv og så bare grilles med konstant
påsmøring af "gue" indtil de er brændte og "færdige".

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-05 12:56

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message

> En amerikansk husmor har engang fortalt mig, at de skal koges først. Jeg
har
> siden smagt dem på denne måde, og det er ganske rigtigt fænomenalt
lækkert.

De er forkogte og formarinerede, lige til at smække på grillen.

> Altså, først koges, dernæst marineres osv og så bare grilles med konstant
> påsmøring af "gue" indtil de er brændte og "færdige".

Så er der bare spørgsmålet tilbage, skal det være indirekte (med låg) eller
direkte ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-04-05 13:12

Christian B. Andresen wrote:

> Så er der bare spørgsmålet tilbage, skal det være indirekte (med låg)
> eller direkte ?

Jeg ville grille dem helt "normalt", hvilket vel i weber-terminologi må
betyde direkte og uden låg.

Så vidt jeg lige kan lure (uden at være meget vidende om weber), må metoden
med indirekte grillning under låg være mest velegnet til stege og andre
store udskæringer, der skal have længere tid på grillen.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Aksel.pe

Dato : 28-04-05 13:52

Kevin Edelvang wrote:

> [...]
> med indirekte grillning under låg være mest velegnet til stege og andre
> store udskæringer, der skal have længere tid på grillen.

Jeg er nu ikke helt enig!

Meget ofte steger vi bøffer direkte ovenover kullene, men med låget på.
De bliver smaddergo'e - og måske lidt sundere. (Måske lidt mindre
nitrosamin)

De "stegefærdige" spareribs, der lanceres herhjemme - undertiden
refererende til amerikanske - smager slet ikke som de skal.

Det er helt rigtigt, at de skal koges, men forst skal de ryges let,
så koges, marineres og tilsidst grilles - og jeg mener med låg på. Mens
man venter under tilberedningen, kan man passende sidde og gnaske i en
portion "HotWings" med en aromatisk dip og et godt glas kølig øl.
Velbekomme
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-05 14:00

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> De "stegefærdige" spareribs, der lanceres herhjemme - undertiden
> refererende til amerikanske - smager slet ikke som de skal.

Nu findes der jo mange slags, disse købt engros og de er meget gode.

> Det er helt rigtigt, at de skal koges, men forst skal de ryges let,
> så koges, marineres og tilsidst grilles - og jeg mener med låg på.

Men de færdigkogte og færdigmarinerede skal jo ikke koges og marineres.

> Mens
> man venter under tilberedningen, kan man passende sidde og gnaske i en
> portion "HotWings" med en aromatisk dip og et godt glas kølig øl.

Øl skal der til.

> Velbekomme

Mange tak.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Aksel.pe

Dato : 28-04-05 19:38

Christian B. Andresen wrote:

> " Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> wrote in message

> metoden

> Nu findes der jo mange slags, disse købt engros og de er meget gode.

Jeg vil ikke bestride, at nogle af de lancerede produkter kan falde i
manges smag. Men vi har prøvet dem alle og bliver skuffet hver gang,
fordi vi sammenligner med den "ægte" vare.

Men de færdigkogte og færdigmarinerede skal jo ikke koges og marineres.

Det er jeg nu slet ikke så sikker på. De pakkede varer, der har ligget
på lager i flere omgange, er ofte noget tørre i det. Og så ser de ud,
som de lige er blevet smurt med tomatketchup. Det er ligesom med de
"færdige" hot wings.
Vi marinerer altid om med en mere karakterfast, hjemmelavet marinade
efter meksikansk recept.

> Øl skal der til.

Enig!!!!

Venlig hilsen

Aksel

Fra : Aksel.pe

Dato : 29-04-05 15:52

Christian B. Andresen wrote:

> " Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> wrote in message

> Men de færdigkogte og færdigmarinerede skal jo ikke koges og marineres.

Jo, de skal, hvis man vil have dem til at smage af noget og være lækre.
OK, vi koger sædvanligvis ikke de "færdige" produkter igen, men vi
marinerer helt sikkert påny. (Jeg giver gerne opskrift på en marinade)
Ellers gider vi simpelthen ikke bøvle med dem.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Hans Pedersen

Dato : 28-04-05 21:05

On Thu, 28 Apr 2005 09:40:33 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>Skal de have lidt direkte lige inden servering ?

Jeg har gode erfaringer med direkte varme og låg, med rimelig hyppig
vending.

Hans Pedersen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 29-04-05 10:41

Aksel.pe wrote:

> Vi marinerer altid om med en mere karakterfast, hjemmelavet marinade
> efter meksikansk recept.

Opskrift, be' om

Ebbe

Fra : Aksel.pe

Dato : 29-04-05 16:20

Ebbe Kristensen wrote:

> Opskrift, be' om
>
> Ebbe

Kære Ebbe!
Vi bruger følgende opskrift til henholdsvis Hot Wings og Spareribs.
Til spareribs nøjes vi med 1/4 pasta og tilsætter 3/4 tomatketchup.
Hot Wings besmøres med den ufortyndede pasta.

Urtepasta:
10 skårne laurbærblade
1½ teskefuld kommenfrø
1½ teskefuld cayennepeber
1½ tsk stødt koriander
8 fed hvidløg
2 tsk paprika
2 spk frisk/tørret timian
2 tsk salt
4 spsk cognac - kan diskuteres. Men en slurk til kokken anbefales.
4 spsk citron/limesaft
Det hele køres grundigt i en blender
Hvis pastaen er for tyk tilsættes en lille slat olie og nogle spk.eddike.
Håber, du synes om det.
Mvh. Aksel

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 02-05-05 13:46

Aksel.pe wrote:
> Håber, du synes om det.
> Mvh. Aksel

Mange tak. Den er gemt pænt af vejen til de kommende grilldage.

Ebbe

Fra : Ole

Dato : 15-05-05 09:52

> [...]
> tiden, men hvor lang tid ?
> Indtil benene løsner sig eller ?
> Skal de have lidt direkte lige inden servering ?

Hej Christian
Jeg har fundet den ultimative opskrift på en amerikansk hjemmeside (mener
den hedder www.allrecipes.com)
Du skal smøre dem ind i en BBQ marinade, om du køber den færdig eller laver
den selv er ligemeget.
Giv dem et godt lag og krydder med salt og peber.
Derefter pakkes de enkeltvis ind i to lag staniol som skal lukkes helt tæt.
Dette kan med fordel laves dagen i forvejen da marinaden så trænger mere ind
i kødet (tror jeg).
Giv dem 3 timer i ovnen ved 160-170 grader uden varmluft på midterste rille.
Tages ud og gives derefter et par minutter på grillen for at give dem
røgsmagen, men de kan også snuppes som de er.
Denne metode overflødiggør kogningen som efter min ydmyge smag ødelægger
smagen og heller ikke altid lever op til formålet - at lave dem så møre, at
kødet falder af benene bare man ser på dem.

/Ole

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-05-05 08:47

"Ole" <oledahl@gvdnet.dk> wrote in message

> [...]
> Tages ud og gives derefter et par minutter på grillen for at give dem
> røgsmagen, men de kan også snuppes som de er.

Enten skal de laves på grillen 100% ellers gider jeg ikke tænde den op.

--
mvh / regards

Christian