Porsesnaps
Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-04-05 23:00

Jeg hentede porseknopper i mosen i dag.
Ren fryd og salighed - hvor er de smukke lige nu! Og hvor de dufter, når man
plukker dem!
Hældte snaps på dem - og allerede efter en time var snapsen smukt rød og
duftende.

Skynd jer, mens vejret er til det. Godt nok er der længe til julefrokosten,
men...

Hilsen Inger

Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 27-04-05 00:06

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
man
> plukker dem!
> Hældte snaps på dem - og allerede efter en time var snapsen smukt rød og

God ide. Prøv eventuelt at erstatte snapsen med en af de bedre vodkaer
--
venlig hilsen
Torben Abildgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 27-04-05 16:52

"Torben Bjørgheim Abilgaard" <toa@bt.dk> wrote in message
> "Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> man
>>
> God ide. Prøv eventuelt at erstatte snapsen med en af de bedre vodkaer

Hvis vodka er ren, er de dyre bedst

Hvis urtesmag tilsat,kan næppe nogen smage om Zaranoff eller Smirnoff

Hvis Brøndum-snaps er urtedosering ikke så vigtig - så er det altid
(middel)godt.

Hvis linieakvavit, bommerlunder eller andet god snaps, kan der nok komme
konflikt med porse

Fra : Aksel.pe

Dato : 29-04-05 16:37

Inger Pedersen wrote:
> [...]
> duftende.
>
> Skynd jer, mens vejret er til det. Godt nok er der længe til julefrokosten,

Nej hør nu Inger!
Foranlediget af dit indlæg skyndte jeg mig ud i "min" mose efter
porseknopper.
De var stadig usandsynligt små. Derimod sad der en masse flotte røde og
gullige hanrakler, som jeg fik en god portion af, og de er allerede
påhældt snaps.
Du skriver knopper - men tror du ikke det er rakler, du har samlet?
Duften er meget fin, og jeg tror, at resultatet nok skal blive godt.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-04-05 18:59

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du skriver knopper - men tror du ikke det er rakler, du har samlet?

Det vil jeg gerne være med til at kalde dem - det er i hvert fald ikke
bladknopper

> Duften er meget fin, og jeg tror, at resultatet nok skal blive godt.

Det tror jeg på.

Hilsen Inger

Fra : Bo Warming

Dato : 29-04-05 20:54

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Du skriver knopper - men tror du ikke det er rakler, du har samlet?
> Duften er meget fin, og jeg tror, at resultatet nok skal blive godt.

På spritfabrikkernes etiket viser de blade - jeg tror at alle dele af
krydderurterne kan bruges, men smagsstoffet er ofte særlig koncentreret i
skud, rakler, bær, knoppper og lignende, og løvstikke-bladene i min have får
trist smag hvis den ikke plukkes i foråret - selvom bladene ser ens ud.
Hvad kan man bruge denne skærmplante til foruden som persille og til snaps?

Hvor køber man perikon - det er min yndlingssnaps, og her er tørrede
frøstande vistnok sagen?'

Hvad er ellers godt i vodkaen/brøndummen?
Mener nogle at discountvodka kan forringe sammenlignet med tre gange
destilleret Smirnoff/Stolichnaya/Absolut/Bols?
Brøndum har egne krydderurter men ikke særlig gennemtrængende - er der noget
som netop matcher disse, så den er bedre end hospitalssprit?

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 01-05-05 15:31

> [...]
> Jeg hentede porseknopper i mosen i dag.
> Ren fryd og salighed - hvor er de smukke lige nu! Og hvor de dufter, når

Det gjorde jeg i forgårs på det hemmelige porsested. Der er kun en snaps,
der overgår porsen, og det er skovmærken, som kommer om nogle uger.
Men hvor længe er det nu, porsen skal trække?

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-05-05 18:53

"Benedikte Brisson" <nixenbixen@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvor længe er det nu, porsen skal trække?

Danmarks Naurfredningsforening siger 2 - 7 dage.
Sidste år lod jeg nu bare kvistene blive stående i flasken til jul, og det
gik udmærket.

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-05-05 18:56

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Danmarks Naurfredningsforening ...

Ups! Skov- og Naturstyrelsen.

Hilsen Inger

Fra : Bo Warming

Dato : 01-05-05 20:15

"Benedikte Brisson" <nixenbixen@invalid.dk> wrote in message

> [...]
> der overgår porsen, og det er skovmærken, som kommer om nogle uger.
> Men hvor længe er det nu, porsen skal trække?

Min farmors have havde skovmærke og hun påstod at den og liljekonvalen var
giftige. Det tyder på spændende smag.

Skal porse ikke trække så kort tid som muligt - har man plukket nok, er et
minut nok. Har man købt en pose dyr tørret porse i Matas, så skal man lade
trække et døgn. og længere tids udtræk giver astringende advarselsstoffer.

Den friske smag af løvstikke-udtræk holder sig ikke længe - gælder det ikke
også porse, at forårsprodukter er uholdbare? Måske de bør gemmes i fryser.