kulturkanon
Fra : Mille

Dato : 24-04-05 13:52

"Kulturministeren vil nedsætte syv kulturkanonudvalg. Et for hvert område:
Billedkunst, arkitektur, design og kunsthåndværk, musik, scenekunst, film og
litteratur. Udvalgene skal hver pege på omkring tolv danske værker/tekster,
der vurderes til at være de største ikoner gennem tiderne. "
http://www.kum.dk/sw17740.asp

æhæm..... har han ikke glemt noget?
Hvad med vores kulinariske kultur? Hvorfor skal den ikke have sin egen
kanon?
Skal VI ikke hjælpe ham lidt på vej?
Altså: Hvad er Jeres bud på en kulinarisk kanon.... 12 stks. tak...
Hilsen Bente

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-04-05 14:49

"Mille" <bente_beks@hotmail.com> writes:

> [...]
> kanon?
> Skal VI ikke hjælpe ham lidt på vej?
> Altså: Hvad er Jeres bud på en kulinarisk kanon.... 12 stks. tak...

Det var dog spændende. Altså en god gang dansk mad.

Frikadeller med brun sovs og kartofler
Smørrebrød
En udgave af grønlangkål
Hønsekødssuppe
Flæskesteg
Stegt rødspætte
Ris á la mande
Gammeldags kyllingesteg
Stegt flæsk
Rugbrød
Koldskål
Gule ærter

Bare sådan lige en hurtig liste. Jeg glæder mig til at se andres bud.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Mange attraktioner i nærheden, f.eks. Fårup Sommerland, Tivoli og Zoo.

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-04-05 14:58

> Bare sådan lige en hurtig liste. Jeg glæder mig til at se andres bud.

Hvor blev sildebordet af?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Sofie

Dato : 24-04-05 16:10

Der mangler også en god hjemmelavet leverpostej

--
Besøg www.Familiemad.dk

Fra : Aksel.pe

Dato : 24-04-05 16:21

Trine Kornum Christiansen wrote:
> [...]
> Koldskål
> Gule ærter
>
> Bare sådan lige en hurtig liste. Jeg glæder mig til at se andres bud.

Andre har - helt berettiget tilføjet leverpostej og sildebordet incl. de
stegte sild i lage - men for pokker den fersk røgede laks, som andre
lande forsøger at kopiere - mangler da også.
Hvis vi skal være helt ærlige, bliver det vanskeligt at sammenfatte det
hele i 12 punkter.
Mvh. Aksel

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-04-05 17:31

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis vi skal være helt ærlige, bliver det vanskeligt at sammenfatte
> det hele i 12 punkter.

Vrøvl. En dansk julefrokost med det hele skal bare kun tælle med én gang

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-04-05 08:46

Trine Kornum Christiansen skrev:
> Det var dog spændende. Altså en god gang dansk mad.

> Frikadeller med brun sovs og kartofler
> Smørrebrød
> En udgave af grønlangkål
> Hønsekødssuppe
> Flæskesteg
> Stegt rødspætte
> Ris á la mande
> Gammeldags kyllingesteg
> Stegt flæsk
> Rugbrød
> Koldskål
> Gule ærter

Jeg ville gerne have haft Hamburgerryg med. Det skal
selvfølgelig være den gode, *upumpede* hamburgerryg.
Men den kan måske passes ind sammen med grønlangkål?
Selv foretrækker jeg den sønderjyske grønlangkål, og så
med brunede kartofler til denne ret. Uhhmm!

P.s.: Hvis der kun må være tolv retter, kan man så ikke
flytte "Rugbrød" op til "Smørrebrød"?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 27-04-05 00:58

On Sun, 24 Apr 2005 15:48:54 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Bare sådan lige en hurtig liste. Jeg glæder mig til at se andres bud.

Sønderjydsk kagebord
Brun sovs
Kålpølser
Gammeldags, sønderjysk hvidkål

R.
--
"I never found a companion that was so companionable as solitude"
- Henry David Thoreau

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-04-05 07:20

"Ronni Heuckendorff Hansen" <ronni@cowsinspace.dk> skrev i en
meddelelse news:s9lt61h1k28p9ceg5u92v0dj7igdjgd8v3@4ax.com

> Sønderjydsk kagebord
> Brun sovs
> Kålpølser
> Gammeldags, sønderjysk hvidkål

Bortset fra den brune sovs er resten da afgrænsede egnsretter, der mere er
relateret til Slesvig end til hele Danmark?

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 27-04-05 13:27

On Wed, 27 Apr 2005 08:19:56 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Bortset fra den brune sovs er resten da afgrænsede egnsretter, der mere er
>relateret til Slesvig end til hele Danmark?

Men bør en kanon ikke også været repræsenterende for kulturen i hele
landet, og ikke blot nævne de enkelte elementer som alle kan være
enige om?

I sidstnævnte tilfælde, har en kanon vel en tendens til blot at liste
laveste fællesnævner, i stedet for at indeholde de ypperste
karaktertræk?

R.

Fra : Aage Andersen

Dato : 24-04-05 16:55

> æhæm..... har han ikke glemt noget?
> Hvad med vores kulinariske kultur? Hvorfor skal den ikke have sin egen
> kanon?
> Skal VI ikke hjælpe ham lidt på vej?

Glimrende ide. Her er nogen tilføjelser til andres forslag:

Kogt torsk med sennepsovs.
Rødgrød med fløde.
Hakkebøf med bløde løg.

Aage

Fra : Basil

Dato : 24-04-05 18:46

Aage Andersen wrote:

> Glimrende ide. Her er nogen tilføjelser til andres forslag:
>
> Kogt torsk med sennepsovs.
> Rødgrød med fløde.
> Hakkebøf med bløde løg.
>
> Aage

Der mangler bestemt også Stiv Flæsk med Persillesovs.
Kai

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-04-05 19:03

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse

> Der mangler bestemt også Stiv Flæsk med Persillesovs.

Er allerede nævnt.

Fra : Kasper Heftholm Kris~

Dato : 24-04-05 19:57

On Sun, 24 Apr 2005 14:52:00 +0200, "Mille" <bente_beks@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>kanon?
>Skal VI ikke hjælpe ham lidt på vej?
>Altså: Hvad er Jeres bud på en kulinarisk kanon.... 12 stks. tak...

Flere af de allerede nævte +

Forloren hare
Forloren skildpadde

Kasper (forloren kulturminister)

Fra : Krumme

Dato : 24-04-05 22:04

> Hvad med vores kulinariske kultur? Hvorfor skal den ikke have sin egen
> kanon?
> Skal VI ikke hjælpe ham lidt på vej?
> Altså: Hvad er Jeres bud på en kulinarisk kanon.... 12 stks. tak...

Jeps en 12 stks tuborg.....tak

Hygge

Krumme

Fra : alfaekko

Dato : 25-04-05 13:21

> Jeps en 12 stks tuborg.....tak
>

> Hygge
>
> Krumme

Tjaaaah, tuborg ville nok ikke engang komme med på Top 100 hos mig

Anders
www.ølsmagning.com