Tilbehør til lammesteg
Fra : Dorthe

Dato : 19-04-05 09:54

Hej NG

Vi får gæster i morgen og vil lave en lammesteg med flødekartofler.
Sædvanligvis har jeg serveret bønner til, men det er altså så keeeedeligt!
Er der nogen, der har et godt forslag til, hvad man ellers kan servere til?

/Dorthe

Fra : ThomasB

Dato : 19-04-05 10:39

"Dorthe" <dorthemus1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sædvanligvis har jeg serveret bønner til, men det er altså så keeeedeligt!
> Er der nogen, der har et godt forslag til, hvad man ellers kan servere

Kartofler (skal ikke skrælles, blot skrubbes)
Løg (halveres og strimles)
Hvidløg (hakkes!)
Salt
Peber
Krydderier (timian, persille)

Når vi laver lammesteg, så laver jeg en hulens masse kartoffelbåde, strimler
nogle løg, hakker en masse hvidløg, tilsætter salt, peber og krydderier. Det
lægger jeg i det hele i et stort fad, og ovenpå lægger jeg lammestegen - ind
i ovnen med det hele i et par timer eller tre.
Når den steges med kartofler under, bliver den rigtig saftig.

Som tilbehør laver jeg tzatziki.
Tzatziki:
http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/opskrifter/0742.htm

Bag også noget brød med oliven i skiver. (oliven holder brødet fugtigt, og
smager super)

På bordet skal naturligvis stå små skåle med oliven, syltede hvidløg,
perleløg eller hvad du lige har.

Du kan også erstatte lammestegen med kylling, kyllingelår, lørdagskylling mv
og bruge det til hverdagsmad - skal dog kun stege i ca 1 time.

Mvh ThomasB

Fra : mcloud

Dato : 19-04-05 16:06

Hej Dorthe
En dag når du har god tid , skulle du prøve at lave denne lammeret ,den er
græsk og bliver fortrinsvis lavet ud på landet .
Man kan selvfølgelig også få den i byerne .
Men det er den mest ultimative lamme gryde der findes.
Har selv lavet den mange gange og det er en pragtfuld ret.
mvh mcloud.

Kleftiko
Græsk lammeret stegt i ovn
Til 6 personer.

Super mør og smagsfuld ret , der ingen regel er for at lave .
Man skal bare huske at lægge folie på inden stegningen , for at forsegle
gryden, dette er grunden til at retten er utrolig mør og velsmagende.

2kg lammeskank( osso buco) i 2 tommers tykkelse eller kølle eller
lammebov
skåret i store stykker.
500 gram pillede skalotte løg
3/4 kg kartofler
1 dl olivenolie
1 grøn peber
3 gode modne tomater
1 rød peber
100-150 gr. Fetaost
1 -1½ dl hvidvin
5-? fed hvidløg ( skåret i skiver )
Friskhakket oregano eller tørret ---2tsk tørret
Rosmarin frisk ½-1 bundt
evt lidt frisk timian
Saften af 1 citroner
5-8 laurbærblade
2 tsk . salt
1/8 tsk. peber

Forvarm ovnen til ca 185 grader i ca 15 minutter .
Læg lammekødet i et stort ildfast fad og brun det godt i ca 15 minutter
eller en jern gryde med låg,alle de andre ingredienser lægges ved .
Citronsaften sprinkles over lammekødet. Læg staniol over gryden eller
fadet,
inden låget bliver lagt på.

Skru derefter varmen ned på ca 150 grader og bag retten i ca 5 timer , lad
det hele passe sig selv uden at lukke op .
Serveres straks og rygende varmt, med et godt brød og en god salat.

Fra : Astrid Lund

Dato : 19-04-05 21:10

On Tue, 19 Apr 2005 10:54:09 +0200, "Dorthe" <dorthemus1@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Er der nogen, der har et godt forslag til, hvad man ellers kan servere til?

Broccoli, gulrøtter, rosenkål, blomkål? Prøv hvitløkstekt broccoli i
panne:

Broccoli i små buketter
Smør

Stek broccolien til den begynner å bli mør, press over litt hvitløk og
la surre litt ekstra på svak varme.... mmm!

Astrid