Alternative hindbærsnitter
Fra : Max

Dato : 17-04-05 19:40

Hej

Hos en bager i mit barndomskvarter fik vi noget der
mindede lidt om hindbærsnitter, dog var der kokos
i brødet og creme sammen med hindbærmarmeladen.
Jeg mener vi kaldte dem Genfersnitter, men har ikke
kunnet finde nogen opskrift på dem med det navn,
nogen der kender et alternativt navn ?

Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-04-05 20:05

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> [...]
> Jeg mener vi kaldte dem Genfersnitter, men har ikke
> kunnet finde nogen opskrift på dem med det navn,

Hos Guldbageren i Hasseris Bymidte kunne man for 8-10 år siden noget
der mindede om. Så vidt jeg husker var det en hindbærsnitte med en
anelse creme på toppen i stedet for glasur, og så var den overtrukket
med marzipan.

Jeg mener nemlig også at de hed Genfersnitter. Men om jeg kan huske
det...

Mvh Trine

--
Bed and breakfast og brugskunstsbutik. Stort udvalg i kurvevarer.

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 18-04-05 06:40

> [...]
> der mindede om. Så vidt jeg husker var det en hindbærsnitte med en
> anelse creme på toppen i stedet for glasur, og så var den overtrukket

Hej Max

Hvis du tror, at det Trine fortæller om er de rigtige, kan du købe dem ved
Bjarne Bager i Sjællandsgade i Aalborg.. Så hvis du bor i nærheden af
Aalborg som må du ned og smage dem... Kan ikke lige huske hvad de kalder dem
men det er ikke Genfersnitter. Og spørg bare Bjarne "Bager" han er altid
flink med en forklaring...

Mvh Heidi

Fra : Max

Dato : 18-04-05 07:47

Hej Heidi

> Hvis du tror, at det Trine fortæller om er de rigtige, kan du købe dem ved
> Bjarne Bager i Sjællandsgade i Aalborg.. Så hvis du bor i nærheden af

Som nævnt i svaret til Trine er det ikke den model, og jeg har vidst 167 km.
til Ålborg herfra, så selv om kagen lyder fristende, ja så er vejen nok for
lang.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 18-04-05 07:45

Hej Trine

> der mindede om. Så vidt jeg husker var det en hindbærsnitte med en
> anelse creme på toppen i stedet for glasur, og så var den overtrukket
> med marzipan.

Desværre ikke den model, cremen var inde mellem de 2 stykker kage
og ingen marzipan, kun fin glasur som på hindbærsnitter.

Mvh Max

Fra : Nette

Dato : 19-04-05 11:51

"Trine Kornum Christiansen" skrev
> [...]
> med marzipan.
>
> Jeg mener nemlig også at de hed Genfersnitter. Men om jeg kan huske

Kan det mon være Nyrenbergsnitter?

Nette

Fra : Max

Dato : 20-04-05 07:40

Hej Nette

> Kan det mon være Nyrenbergsnitter?

Jeg ved det ikke, kan ikke finde en opskrift der fortæller noget om
Neurembergsnitter.

Mvh Max

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 20-04-05 07:57

> Hej Nette

> Jeg ved det ikke, kan ikke finde en opskrift der fortæller noget om
> Neurembergsnitter.
>
> Mvh Max

Hej Max

Det er ikke Nürenbergsnitter, det er dem med som beskrevet før med creme og
marcipan på.... Bare så du ikke behøver og leder mere under det navn....

Mvh Heidi

Fra : Nette

Dato : 20-04-05 10:31

"Max" skrev

> Jeg ved det ikke, kan ikke finde en opskrift der fortæller noget om
> Neurembergsnitter.

Jeg så først nu, at det ikke var ovenpå cremen var sorry,

Hvor er dit "barndomskvarter"?
Måske kan det få nogens hukommelse til at gå i gang, hvis de kommer fra
samme kvarter?
Nogle gange laver man jo kager, man selv har opfundet, andre gange kan en
kage kendes i en hel landdel men ikke i en anden.

Nette

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 20-04-05 10:57

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Max" skrev

> Jeg så først nu, at det ikke var ovenpå cremen var sorry,
>
> Nette

Det skal du ikke være ked af, jeg troede også først det var det rigtige, men
du kan tro der er sat en stor eftersøgning i gang i hele min familie.. Min
mormor er ved at lede i sine gamle opskrifter, da hun er sikker på at hun
har den.. Hun mener godt nok ikke de hedder Genfersnitter men kan heller
ikke huske noget andet navn.. Men hav lidt tålmodighed så vender jeg
tilbage...)

Heidi

Fra : Max

Dato : 20-04-05 11:55

Hej Heidi

> [...]
> har den.. Hun mener godt nok ikke de hedder Genfersnitter men kan heller
> ikke huske noget andet navn.. Men hav lidt tålmodighed så vender jeg

Lyder meget spænnende, venter med stor nysgerrighed.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 20-04-05 11:12

Hej Nette

> [...]
> Nogle gange laver man jo kager, man selv har opfundet, andre gange kan en
> kage kendes i en hel landdel men ikke i en anden.

Jeg er opvokset i den fængslende by Horsens og i området her i
midt Jylland er denne type kage kendt fra tidligere tider og jeg
har købt den hos forskellige bagere for mange år tilbage.

Og det er jo korrekt at der er forskel på navne fra landsdel til landsdel,
jeg
erindre stadigvæk en morgen i Sønderborg hvor jeg forlangte to elefant øl
og et par jødesnegle, der blev jeg belært af en sur bagerjomfru om at de
altså hed "Løjtnante hjerter".

Mvh Max

Fra : Nette

Dato : 20-04-05 11:25

"Max" skrev

> [...]
> og et par jødesnegle, der blev jeg belært af en sur bagerjomfru om at de

ak, ja, og her i Århus hedder de "molbosnegle".

Nette

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 20-04-05 11:45

> "Max" skrev

> ak, ja, og her i Århus hedder de "molbosnegle".
>
> Nette

Ja, og i Aalborg kan de hedde jødekager eller onsdagssnegle...

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 20-04-05 11:47

Men smørkager er heller ikke det samme i midtjylland og i nordjylland vel???
Jeg tror måske i kalder dem for futsko....

Fra : Max

Dato : 20-04-05 11:58

Hej Heidi

> Men smørkager er heller ikke det samme i midtjylland og i nordjylland
vel???
> Jeg tror måske i kalder dem for futsko....

Her i midt kalder vi det en borgmesterstang hvis den er lavet som en stang,
ellers hedder det en smørkrans.

Ps: vi har også Onsdagssnegle, men det er noget der minder om et franskbrød
med kanel rullet som en snegl, alt for meget brød og for lidt snask.
Jødesnegle
er flade butterdejssnegle der er sukkerglaserede og med en tynd
chokoladeglasur,
kendes også mange steder som grammofonplader.

Mvh Max

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 20-04-05 12:57

Jødesnegle her i Aalborg er bløddej rullet som en snegle og fyldt med
masser af snask og den fået måde i en høj og flad version...
Smørkagen er også bløddej som er aflang og og et stort hul fyldt med sukker
og kanel, de købes som enkelt stykker og sælges ikke i stænger...

Fra : Max

Dato : 20-04-05 13:05

Hej Heidi

> [...]
sukker
> og kanel, de købes som enkelt stykker og sælges ikke i stænger...

Ja det er ikke nemt selv i et lille land som vort :)

Her ser en smørkage bl.a. sådan her ud

http://www.lisoe.dk/Formkager/smorkage.htm

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 20-04-05 13:13

Hej Heidi

> sukker og kanel, de købes som enkelt stykker og sælges ikke i stænger...

Ingen bagere her laver dem mere, men tidligere da de lavede dem
hed det en brunsviger.

Mvh Max

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 20-04-05 16:00

Hej Max
Det her er en brunsviger i Aalborg

http://www.thuroebageri.dk/brunsviger.asp

Kan ikke finde et billede af hvordan en smørkage ser ud heroppe...

Mvh Heidi

Fra : Max

Dato : 20-04-05 20:25

Hej Heidi

> Det her er en brunsviger i Aalborg

Sådan fåes de også her og forøvrigt også på Fyn hvor
de vel egentlig er hjemmehørende.

Mvh Max

Fra : Nette

Dato : 20-04-05 13:31

"Max" skrev

> Her ser en smørkage bl.a. sådan her ud
>
> http://www.lisoe.dk/Formkager/smorkage.htm

Det er det vi andre kalder en Dagmartærte. Havde det været i en krans, så
havde det heddet en smørkrans.

Onsdagssnegl er noget guldbageren har opfundet,- så det navn er faktisk ikke
ret mange år gammelt.

En borgmesterstang består af tre tynde lange wienerdejsstænger med
borgmestermasse i. De er så flettet sammen og ovenpå er der
hasselnøddeflager.

Nette

Fra : Max

Dato : 20-04-05 13:36

Hej Nette

> Det er det vi andre kalder en Dagmartærte. Havde det været i en krans, så
> havde det heddet en smørkrans.

Navnet Dagmartærte kendes også heromkring, men bruges ikke
så meget mere.

> En borgmesterstang består af tre tynde lange wienerdejsstænger med
> borgmestermasse i. De er så flettet sammen og ovenpå er der
> hasselnøddeflager.

Ja, det er den "rigtige" borgmesterstang, men skiltene siger noget
andet nu om dage.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-05 14:18

> Onsdagssnegl er noget guldbageren har opfundet,- så det navn er faktisk
ikke
> ret mange år gammelt.

Det er ikke rigtigt, for det var en ung, frisk bagermester i Sct. Peders
Bageri i København, der startede med at have kæmpestore, møgbeskidte
Onsdagssnegle. Det har været den første halvdel af halvfemserne. Alle
ugedage havde et bestemt dagstema. (De har de vist stadig derinde). Og så
havde han ellerter i forskellige farver med dagstemaerne skrevet på siden

Tina

Fra : Nette

Dato : 20-04-05 13:28

"Heidi Bech Petersen" skrev

> Men smørkager er heller ikke det samme i midtjylland og i nordjylland
vel???
> Jeg tror måske i kalder dem for futsko....

I Ålborg hedder det futsko, i Århus hedder det brunsviger, og fås både i
store og små i forskellige varianter. I Ålborg spiser de vidst også
brunsviger med flødeskum på.

Nette

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 20-04-05 16:04

> I Ålborg hedder det futsko, i Århus hedder det brunsviger, og fås både i
> store og små i forskellige varianter. I Ålborg spiser de vidst også
> brunsviger med flødeskum på.
>
> Nette

Nemlig brunsviger med flødeskum er en hof-ret heroppe GGG. Men jeg tror nu
bare det er en undskyldning for at få lidt flere kalorier. SSS

Heidi

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-04-05 13:15

> Ingen bagere her laver dem mere, men tidligere da de lavede dem
> hed det en brunsviger.

Nej, nej, nej, en brunsviger er en stor kage med mange små huller
lavet med knoerne og overhældt med farin, kanel og margarine.

En smørkage er en en-personers morgenkage med kun et aflangt hul.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Mange attraktioner i nærheden, f.eks. Fårup Sommerland, Tivoli og Zoo.

Fra : Max

Dato : 20-04-05 13:19

Hej Trine

> Nej, nej, nej, en brunsviger er en stor kage med mange små huller
> lavet med knoerne og overhældt med farin, kanel og margarine.

Ja, det er også rigtigt.

> En smørkage er en en-personers morgenkage med kun et aflangt hul.

Ja, men her hed de altså brunsvigere i tredserne.

Forøvrigt en meget brugervenlig facon at lave dem på, giver ikke så
fedtede fingre :)

Mvh Max

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 20-04-05 16:02

Nemlig Trine, det er rigtigt... Du er også nordjyde kan jeg læse GGG. Men
jeg har faktisk lige været på nettet for at finde et billede til Max for at
han kunne se hvordan en RIGTIG smørkage ser ud, men det kan man ikke
finde...

Mvh Heidi

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-04-05 13:26

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> writes:

> I Ålborg hedder det futsko, i Århus hedder det brunsviger, og fås både i
> store og små i forskellige varianter. I Ålborg spiser de vidst også
> brunsviger med flødeskum på.

Og nogle steder nordpå kommer de også kagecreme på dem....

Mvh Trine

Fra : Nette

Dato : 20-04-05 13:36

"Trine Kornum Christiansen" skrev

> Og nogle steder nordpå kommer de også kagecreme på dem....

*G* Det hedder så et bistik.

Nette

Fra : Max

Dato : 20-04-05 13:37

Hej Nette

> *G* Det hedder så et bistik.

Her er der ikke kanel i bistik :)

Mvh Max

Fra : Nette

Dato : 20-04-05 13:56

"Max" skrev

> Her er der ikke kanel i bistik :)

Nææ, nu er det heller ikke alle, der kommer kanel i deres brunsviger
Det tror jeg dog ikke hænger sammen med landsdelene, men der imod hvad den
enkelte bager synes bedst om.

Nette

Fra : Max

Dato : 20-04-05 14:46

Hej

> Nææ, nu er det heller ikke alle, der kommer kanel i deres brunsviger

Jeg mente nu farrin :)

Mvh Max

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 20-04-05 16:07

Nu tør jeg slet ikke spørge hvad jeres kagemænd er lavet af, længere nede i
landet... Her i nordjylland er det fortrinsvis af bløddej og så kan man få
marcipan og flødeskum og slik på... man kan også få dem i wienerbrød men det
er sjældent...

Heidi.

Fra : Aksel.pe

Dato : 20-04-05 16:50

Heidi Bech Petersen wrote:

> [...]

Jeg kan godt se, at der er noget med barndomsminder og hindbærsnitter-
eller hvad I nu kalder dem.
Så vidt jeg kan forstå, er det noget sødt stads - masser af kalorier og
ingen vitaminer. Sådan noget med glasur, sukkerkugler og farin o.s.v.
burde begrænses - for ikke at sige: forbydes!

Hvad med i stedet - selvom det er en helt anden gade - hindbærtærte!
Opskrift:
   En bagt mørdejgsbund pålægges et tæt lag af rå/evt frosne
hindbær.
   Derefter påhældes et fluidum af ribssaft og hindbærsaft -
tilsmagt med _lidt_ sukker og tilsat husblas.
   Serveres med creme fraiche.
En herlig, frisk aperitif efter en lidt solid middagsret.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Max

Dato : 20-04-05 20:14

Hej Heidi

> Nu tør jeg slet ikke spørge hvad jeres kagemænd er lavet af, længere nede
> landet... Her i nordjylland er det fortrinsvis af bløddej og så kan man få

Den sidste jeg fik var lavet af snegle der var sat sammen til en kagemand,
mine kollegaer havde bestilt den til mig da de ved at jeg er en stor ynder
af snegle.

Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-04-05 17:18

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" skrev

> *G* Det hedder så et bistik.

Nej, det er skam hele brunsvigeren de kommer kagecreme på. Det smager
altså helt underligt.

Mvh Trine

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-04-05 17:21

"Heidi Bech Petersen" <hbFJERNMIG@petersen.tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> jeg har faktisk lige været på nettet for at finde et billede til Max for at
> han kunne se hvordan en RIGTIG smørkage ser ud, men det kan man ikke

Netop, fra Biersted. En brunsviger er nu den eneste rigtige kagemand.
Det der wienerbrødssnask man kan få hernede i Århus er nu noget pjat.

Og verdens bedste brunsviger er af min mors opskrift.

* Dej:
o ½ l mælk
o ½ pund margarine
o 50 g gær
o 700 g mel
o salt
* Snask:
o ½ pund margarine
o 1 pund mørk farin
o kanel

Fremgangsmåde

1. Margarinen smeltes og mælken hældes i.
2. Når det er afkøles opløses gæren der i.
3. Saltet tilsættes og dejen æltes med melet.
4. Dejen hæver til dobbelt størrelse.
5. Ingredienserne til fyldet smeltes i en gryde.
6. Dejen fordeles i en stor bradepande og der prikkes fordybninger
i den med knoerne.
7. Snasket fordeles på dejen.
8. Bages ca. 20 minutter ved 200°C.

Mvh Trine

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 20-04-05 21:05

Så bor vi jo ikke så langt fra hinanden, jeg er fra Brovst.... Jeg har
kopieret opskriften og den bliver prøvet på lørdag...

Mvh
Heidi

Fra : Nette

Dato : 20-04-05 21:46

"Heidi Bech Petersen" skrev

> Så bor vi jo ikke så langt fra hinanden, jeg er fra Brovst.... Jeg har
> kopieret opskriften og den bliver prøvet på lørdag...

Hvad f... skal du så med opskrifter overhovedet? I har vel lært at lave
drømmekage fra Brovst deroppe inden i starter i skole.-

Nette

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 20-04-05 22:27

> Hvad f... skal du så med opskrifter overhovedet? I har vel lært at lave
> drømmekage fra Brovst deroppe inden i starter i skole.-
>
> Nette

HE HE det er faktisk en af de kager jeg er aller dårligst til at bage.. Men
min mormor laver alletiders drømmekage fra Brovst... Den der hvor
kokosmassen lige har den tilpasse lidt seje konsistens, for det er nemlig
vigtigt *GGG*

Heidi

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 20-04-05 21:08

Hov forresten jeg købte nisser og juletræ oppe ved dig i julen... Så nu kan
jeg huske hvor Biersted ligger...

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-05 21:23

> [...]
> Jeg mener vi kaldte dem Genfersnitter, men har ikke
> kunnet finde nogen opskrift på dem med det navn,

Var det, du kalder for "brødet" som en alm. hindbærsnitte blot med kokos i,
eller havde det en anden konsistens?

Tina

Fra : Max

Dato : 18-04-05 22:16

Hej Tina

> Var det, du kalder for "brødet" som en alm. hindbærsnitte blot med kokos
i,
> eller havde det en anden konsistens?

Det er lidt svært at svare på da man jo f.eks. kan møde hindbærsnitter med
afvigende konsistenser, men dem jeg tænker på var noget løsere i det bl.a.
på grund af kokosmelen, lidt al.a. fedtebrød måske.

Mvh Max