Skvalderkål
Fra : Nuser

Dato : 16-04-05 16:17

Nolge der har forslag til anveldelse af subj. ud over i salat bowlen ??

Hilsen Nuser

Fra : Bo Warming

Dato : 16-04-05 17:46

"Nuser" <tortieFJERNDETTE@ofir.dk> wrote in message
> Nolge der har forslag til anveldelse af subj. ud over i salat bowlen ??

På denne årstid kan det smage fint både krydret og ukrydret, kogt og rå.

Men kål, salat, og spinat smager bedre. For fattigfolk på sultegrænsen for
100 år siden var det overlevelsesnødvendigt, når grønkålen slap op. Navnet
skvalder-kål er berettiget.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-04-05 11:20

"Nuser" <tortieFJERNDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Nolge der har forslag til anveldelse af subj. ud over i salat bowlen ??

De friske lysegrønne blade kan hakkes og bruge i stedet for persille i
"persillesovs".
De kan også bruges som hakket grønt i diverse supper.
Sandsynligvis kan de også erstatte persille/grønkål/spinat andre steder.

Hilsen Inger

Fra : ThomasB

Dato : 17-04-05 14:37

"Nuser" <tortieFJERNDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Nolge der har forslag til anveldelse af subj. ud over i salat bowlen ??

Skvalderkålsfrikadeller:

Hak skvalderkålen meget fint.
Tilsæt æg, mel, løg, mælk, salt, peber og evt. nogle krydderier. (som
almindelige frikadeller)

Smør/olie på en pande, og steg til de er faste og sprøde.

De bliver lavet et par gange om året herhjemme, selvfølgelig med
kartoffelsalat, og de smager næsten som almindelige frikadeller.

Tænk hvad man kan få ud af ukrudt

Mvh ThomasB

Fra : Max

Dato : 18-04-05 20:38

Hej

> De bliver lavet et par gange om året herhjemme, selvfølgelig med
> kartoffelsalat, og de smager næsten som almindelige frikadeller.
>
> Tænk hvad man kan få ud af ukrudt

Det er vel ikke ukrudt når man spiser det :)

Jeg nyder skvalderkål i græsplænen, det dufter så dejligt når
det bliver slået.

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 19-04-05 19:10

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej

> Det er vel ikke ukrudt når man spiser det :)
>
> Jeg nyder skvalderkål i græsplænen, det dufter så dejligt når
> det bliver slået.

What is a weed? A plant whose virtues have not been discovered.

Ralph Waldo Emerson, Fortune of the Republic,1878