Brune bønner
Fra : Astrid Lund

Dato : 15-04-05 18:29

Hei!

Fikk servert chili con carne i går med masse bønner i. Det var godt,
og nå har jeg fått litt "bønnedilla". Jeg tenker på bønner som
tilbehør til enten fisk eller kjøtt - er det noen som har en god
oppskrift? (Bønner og bacon er velkjent, så jeg trenger litt fantasi
fra noen!)

--
Astrid

Fra : Peter Westh

Dato : 15-04-05 20:11

"Astrid Lund" <Astrid@hjemme.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilbehør til enten fisk eller kjøtt - er det noen som har en god
> oppskrift? (Bønner og bacon er velkjent, så jeg trenger litt fantasi

Refried beans er dejligt. Det er en mexicansk ret, men kan godt passes ind i
andre slags måltider. Her er min opskrift (repost fra 22/9 2002)

- Udblød 1/2 kg brune bønner eller kidneybønner i koldt vand natten over.
- Bring dem i kog i friskt vand, der sår et par centimeter over dem.
- Hvis det er kidneybønner: Kog i 20 minutter, hæld vandet fra, kom nyt vand
ved og kog op igen. Dette forbedrer smagen meget, og gør bønnerne meget
lettere for maven.
- Tilsæt et stort hakket løg, 3-4 fed hvidløg, et par flåede, hakkede
tomater, 2-3 tørrede chili eller efter smag samt 2 spsk olivenolie eller
svinefedt.
- Kog under låg til bønnerne er nærmest udkogte, 2-3 timer.
- Hak to store løg og et par hvidløgsfed, og steg dem klare i olivenolie
eller fedt på en stor pande eller stegegryde.
- Tilsæt bønnerne en slevfuld ad gangen, rør rundt og mos dem ud og steg på
middel varme. Der udvikler sig efterhånden en himmelsk duft. Man tror
bønnerne vil brænde på, men det gør de ikke.
- Smag til med salt, peber og måske mere chili. Hvis blandingen bliver for
tør, så kom lidt vand ved.

Portionen er for stor til at spise på en gang, men bønnerne kan fint varmes
op ved at stege dem en gang til - jo længere de steges, jo bedre smager de
faktisk.

MVH

Peter

Fra : Astrid Lund

Dato : 15-04-05 21:17

On Fri, 15 Apr 2005 21:10:50 +0200, "Peter Westh"
<pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

>Refried beans er dejligt. Det er en mexicansk ret, men kan godt passes ind i
>andre slags måltider. Her er min opskrift (repost fra 22/9 2002)

Klipp

Tusen takk! Det var inspirerende lesning. Hva har du vanligvis servert
sammen med disse bønnene?

Jeg fikk også lyst til å lage kaker av dette - inspirert av falaffel.
Lurer på om det blir bra resultat? (De brune bønnene i chili con carne
har forøvrig virket inn på magen i dag, så ditt tips om å skifte vann
på kidney-bønner kan sikkert med hell overføres også til brune bønner

--
Astrid

Fra : Peter Westh

Dato : 15-04-05 21:44

> Klipp
>
> Tusen takk! Det var inspirerende lesning. Hva har du vanligvis servert
> sammen med disse bønnene?

Man får jo gerne refried beans til de fleste tex-mex retter, når man spiser
ude, ofte sammen med ris. De passer godt til gryderetter (okse, lam, svin,
kylling, kalkun) med tomat og chili og krydderier som spidskommen, koriander
og hvidløg osv. Kan evt fyldes i tortillas og ostegratineres, alene eller
sammen med bønnerne. Stegt kylling ville også være fint, eller en gang
picadillo: http://www.maduniverset.dk/show_opskrift.phtml?uid=312 (meget
lækkert)

Mulige tilbehør til er reven cheddar, guacomole og majschips, sorte oliven,
jalapenos osv. Men kan nu også fint spises med en tomatsauce til og et
spejlæg på: Huevos Rancheros, traditionel mexikansk morgenmad (efter
sigende, har aldrig været der - men det smager godt med kaffe til)

> Jeg fikk også lyst til å lage kaker av dette - inspirert av falaffel.
> Lurer på om det blir bra resultat?

Jeg har set opskrifter på falafel af hestebønner, men ikke af brune bønner.
Men hvorfor ikke - man kunne da gøre forsøget.

MVH

Peter

Fra : Astrid Lund

Dato : 16-04-05 14:11

<pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

>"Astrid Lund" <Astrid@hjemme.net> skrev i en meddelelse

>Refried beans er dejligt. Det er en mexicansk ret, men kan godt passes ind i
>andre slags måltider. Her er min opskrift (repost fra 22/9 2002)

Jeg prøver denne i dag, har begynt forberedelsene. Rapporterer
tilbake. Denne må jeg bare prøve!

Astrid

Fra : Margrete Johansen

Dato : 16-04-05 16:09

Kender du "smørbønner"? De store hvide, flade bønner udblødes natten over og
koges i rigeligt vand. Vandet kasseres.

I en gryde klarer du hakkede løg og hvidløg. Riv noget frisk ingefær (gerne
masser efter min smag) ned til løgene. På med tomater - friske eller dåse,
så du får en slags "sovs". Lad det koge lidt ind og tilsæt de kogte bønner.

Bønner kan tage masser af krydderier, så bare på med alt hvad du kan opdrive
af friske krydderurter eller andet efter din smag. Jeg har også lagt en
saltsyltet citron med i sovsen ind i mellem. Kan sagtens varmes op dagen
efter, eller spises koldt, som madpakkeelement eller til natmad eller hvad
du nu har lyst til. Jeg laver som regel en stor portion, for når man føst
har lavet det, skal det nok blive spist.

Flere bønneopskrifter haves.

Hilsen Margrete

Fra : Astrid Lund

Dato : 17-04-05 12:38

On Sat, 16 Apr 2005 17:09:03 +0200, "Margrete Johansen"
<mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote:

>Kender du "smørbønner"? De store hvide, flade bønner udblødes natten over og
>koges i rigeligt vand. Vandet kasseres.

Aldri hørt navnet - kanskje det heter noe annet på norsk?

> [...]
>du nu har lyst til. Jeg laver som regel en stor portion, for når man føst
>har lavet det, skal det nok blive spist.

Det høres godt ut, det er visst mye man kan lage med bønner!

>Flere bønneopskrifter haves.

Ja takk, flere ideèr mottas gjerne Bønner har jeg virkelig fått
sansen for, det er god mat. Som sagt, inspirasjon mangler, så det er
fint med flere muligheter.

Astrid

Fra : Astrid Lund

Dato : 17-04-05 12:42

On Sat, 16 Apr 2005 15:10:47 +0200, Astrid Lund <Astrid@hjemme.net>
wrote:

>Jeg prøver denne i dag, har begynt forberedelsene. Rapporterer
>tilbake. Denne må jeg bare prøve!

.... men det blir i dag. I går ble det restemiddag. Jeg hadde i en hel
boks hakkede tomater, det ser litt tynt ut, men det blir sikkert bra.

Skal ha laks til, og agurksalat. Originalt, kanskje? (Har tatt ut
laksekotelettene, skal fjerne skinn og ben og marinere dem i litt
soyasaus og eddik, tenkte jeg). Har kun fisk i fryseren og glemte å
kjøpe kylling i går. Jaja.

--
Astrid

Fra : Astrid Lund

Dato : 17-04-05 13:05

On Sun, 17 Apr 2005 13:41:37 +0200, Astrid Lund <Astrid@hjemme.net>
wrote:

>Skal ha laks til

Ojsann. Det fikk jeg ikke lov til av gubben, nei. Laks og bønner? Hm,
jeg har kjøttdeig i kjøleskapet. Får finne på noe av det isteden.

--
Astrid

Fra : Nette

Dato : 18-04-05 09:43

"Astrid Lund" skrev

> Ojsann. Det fikk jeg ikke lov til av gubben, nei. Laks og bønner? Hm,
> jeg har kjøttdeig i kjøleskapet. Får finne på noe av det isteden.

Hvad er kjøttdeig??

Hakket kød?
Fars?

Nette

Fra : Astrid Lund

Dato : 18-04-05 12:05

On Mon, 18 Apr 2005 10:42:46 +0200, "Nette"
<nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote:

>"Astrid Lund" skrev

>Hvad er kjøttdeig??
>
>Hakket kød?

Korrekt! Ferdig oppmalt fra slakter.

--
Astrid

Fra : Nette

Dato : 18-04-05 17:10

"Astrid Lund" skrev

> Korrekt! Ferdig oppmalt fra slakter.

Ok, takker, så blev jeg det klogere.

Nette

Fra : Spangkuk

Dato : 16-04-05 17:16

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev

> Refried beans er dejligt. Det er en mexicansk ret, men kan godt passes ind
> i andre slags måltider. Her er min opskrift (repost fra 22/9 2002)

Heh...det var også min første tanke, refried beans er genialt, dog
syntes jeg bedst om at bruge kidneybeans i chilisovs på dåse...det
giver lige lidt ekstra saft og sødme.

Selvom mængden af bønner er under din anvisning, er fremgangmåden
og diverse mængder fuldstændig den samme...dog kan de nøjes med at
simre 1 - 1 1/2 time med en ekstra sjat vand i.

Spang

Fra : Nette

Dato : 18-04-05 09:41

"Astrid Lund" skrev

> [...]
> tilbehør til enten fisk eller kjøtt - er det noen som har en god
> oppskrift? (Bønner og bacon er velkjent, så jeg trenger litt fantasi

Jeg bruger faktisk ofte kidney/brune bønner oven på pizzaen i stedet for
kød. Det smager ret godt.

Nette