Spiseligt papir
Fra : Max

Dato : 07-04-05 18:49

Hej

Når man køber f.eks. fransk nougat er det ofte
beklædt med en type papir, sikkert rispapir,
hvor køber man sådan noget papir ?

Mvh Max

Fra : Spangkuk

Dato : 07-04-05 19:19

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

> Når man køber f.eks. fransk nougat er det ofte
> beklædt med en type papir, sikkert rispapir,
> hvor køber man sådan noget papir ?

Det KAN være silkepapir, men jeg er ikke sikker. Om
det er spiseligt, vil jeg overlade til dig

Spang

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-04-05 19:46

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej
>
> Når man køber f.eks. fransk nougat er det ofte
> beklædt med en type papir, sikkert rispapir,
> hvor køber man sådan noget papir ?

Det er ikke papir, men en ultra tynd dej, som består af mel og vand -
den smager stort set ikke af noget, men kan bruges til at holde sammen
med fx. en masse.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Nette

Dato : 07-04-05 21:37

"Jesper Haaber Gylling" skrev

> Det er ikke papir, men en ultra tynd dej, som består af mel og vand -
> den smager stort set ikke af noget, men kan bruges til at holde sammen
> med fx. en masse.

Men hvor køber man det så henne? Jeg ved nemlig, man kan købe det, hvor det
ligner meget tyndt papir.

Nette

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-04-05 22:11

Nette <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" skrev

> Men hvor køber man det så henne? Jeg ved nemlig, man kan købe det, hvor det
> ligner meget tyndt papir.

Du laver det selv. Med en bagerulle.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Jørgen Hess

Dato : 07-04-05 22:26

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jesper Haaber Gylling" skrev

> Men hvor køber man det så henne? Jeg ved nemlig, man kan købe det, hvor det
> ligner meget tyndt papir.
>
> Nette

Kan man ikke bruge et enkelt lag filodej?
mvh
Jørgen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-04-05 23:07

Jørgen Hess <joergen.h@ahvapost.dk> wrote:

> "Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan man ikke bruge et enkelt lag filodej?

Nej filodej bliver sprødt og vil krakelere.

Det andet bliver en sej men fast dej, som er perfekt til formålet.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Max

Dato : 08-04-05 07:59

Hej Jesper

> Det er ikke papir, men en ultra tynd dej, som består af mel og vand -
> den smager stort set ikke af noget, men kan bruges til at holde sammen
> med fx. en masse.

Det er ikke mel, i hvertfald ikke hvedemel, måske majsmel eller noget
andet. Det smelter på tungen og jeg tror ikke man kan lave det selv,
det jeg har mødt har haft en tykkelse på et par 1/10 mm. Måske er
det den type papir de bruger når de printer på kager ?

Mvh Max

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-04-05 08:49

> [...]

> det jeg har mødt har haft en tykkelse på et par 1/10 mm. Måske er
> det den type papir de bruger når de printer på kager ?

Da jeg var på Kokkeskolen i Siena (vist på TV2 Charlie i efteråret 2004)
der lavede vi den pågældende dej i hånden.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Max

Dato : 08-04-05 11:23

Hej Jesper

> Da jeg var på Kokkeskolen i Siena (vist på TV2 Charlie i efteråret 2004)
> der lavede vi den pågældende dej i hånden.

Dek kan være man skulle prøve om man kan lave noget
sådant, kan du give lidt tips og ideer ?

Mvh Max

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-04-05 13:02

Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Jesper

> Dek kan være man skulle prøve om man kan lave noget
> sådant, kan du give lidt tips og ideer ?

Jeg mener bare at det var mel og vand. Prøv at få fat i den italienske
mel der hedder 00.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Max

Dato : 08-04-05 21:42

Hej Jesper

> Jeg mener bare at det var mel og vand. Prøv at få fat i den italienske
> mel der hedder 00.

OK, har hørt om det mel før, men aldrig set der her i byen, så jeg må
nok på jagt i Århus eller lignende steder.

Mvh Max

Fra : Connie Toft

Dato : 07-04-05 19:58

Jeg tænker altid på de "kiks" der uddeles i kirken, når jeg spiser
fransk nougat med "papir", men godt smager det, fransk nougat

Connie

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 08-04-05 15:27

[Max | Thu, 7 Apr 2005 19:48:36 +0200]

>Når man køber f.eks. fransk nougat er det ofte
>beklædt med en type papir, sikkert rispapir,
>hvor køber man sådan noget papir ?

Det kaldes også rispapir eller konditorpapir - og er i virkeligheden er
ultra-tynd dej af vand og risstivelse eller vand og hvedestivelse.

Diverse specialforretninger udi konditorkunst o.l. kan du købe det hos - jeg
kan kun komme i tanke om Specialkøbmanden.

Hov, tror egentlig også at "Det Søde Liv" sælger det?

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Max

Dato : 08-04-05 21:34

Heju René

> Det kaldes også rispapir eller konditorpapir - og er i virkeligheden er
> ultra-tynd dej af vand og risstivelse eller vand og hvedestivelse.

Lyder helt korrekt.

> Hov, tror egentlig også at "Det Søde Liv" sælger det?

Det har jeg også lige opdaget at de faktisk gør, takker for info.

Mvh Max

Fra : Nette

Dato : 08-04-05 22:16

"Rene' Hjorth" skrev

> Det kaldes også rispapir eller konditorpapir - og er i virkeligheden er
> ultra-tynd dej af vand og risstivelse eller vand og hvedestivelse.

Nemlig,- rispapir. Det sad lige på tungen. Jeg kender en som bruger det
ofte,- men han er ude at rejse for tiden.

Jeg tænkte på, at vi skulle efterlyse dig efter et svar. Men du dukkede op
helt af dig selv.

Nette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 09-04-05 22:07

[Nette | Fri, 8 Apr 2005 23:16:08 +0200]

>Jeg tænkte på, at vi skulle efterlyse dig efter et svar. Men du dukkede op
>helt af dig selv.

Hehe - jeg takker og bukker :)

René
www.rene.hjorth.com