Ægene er umulige at skrælle?
Fra : Morten

Dato : 05-04-05 13:49

Hejsa

Jeg har for nyligt lavet en del æg - jeg laver dem så de lige netop ikke
er
bløde i midten længere, 8-10 min.

Når jeg skræller dem lige efter kogningen går det nemt, men har de
efterfølgende ligget i køleskabet bare en halv dag, er de tit meget
besværlige at skrælle. Problemet er at skalen hænger fast til æget, så
ægehviden ryger med af sammen med skallen og man mister halvdelen af æget,
eller skal bruge 15 min. på det.

Jeg har selv hørt at hvis man hælder kold vand på ægene lige efter
kogningen
skulle det være nemmere, men det virker altså ikke hvis de har ligget i
køleskabet...

Nogen gode råd?

/Morten

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Max

Dato : 05-04-05 14:40

Hej Morten

> Nogen gode råd?

Lad være med at købe friske æg.

Mvh Max

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-04-05 14:50

Morten wrote:
> [...]
> kogningen
> skulle det være nemmere, men det virker altså ikke hvis de har ligget

jeg har haft god erfaring med at smide et skvæt salt i kogevandet mens
æggene koger.... jeg kan ikke fortælle dig hvorfor det virker, men det
virker ;) jeg kan tydelit mærke forskel hvis jeg glemmer det en dag.....

jeg plejer at putte æggene i kogende vand, lade dem koge i 5 minutter, og
tager dem så af blusset, men lader dem stå i vandet i mindst 10-15 minutter
efter.... så får de en perfekt konsistens, og bliver ikke overkogte ;)

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-04-05 22:33

Sabina Hertzum skrev den 05-04-2005 15:49:

> jeg har haft god erfaring med at smide et skvæt salt i kogevandet mens
> æggene koger.... jeg kan ikke fortælle dig hvorfor det virker, men det
> virker ;) jeg kan tydelit mærke forskel hvis jeg glemmer det en dag.....

hehehe, hvorfor hælder du salt i opvaskemaskinen

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-04-05 22:45

Carsten Riis wrote:

> hehehe, hvorfor hælder du salt i opvaskemaskinen

hehe fordi brugsanvisningen siger jeg skal??*G*

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-04-05 17:08

Sabina Hertzum skrev den 06-04-2005 23:44:

> hehe fordi brugsanvisningen siger jeg skal??*G*

har du aldrig overvejet, hvorfor brugsanvisningen siger det?

Nok fordi salt har en afkalkende effekt og hvad er det nu æggeskal
består af?

hehehehe

Fra : Jørgen Hess

Dato : 07-04-05 22:09

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> har du aldrig overvejet, hvorfor brugsanvisningen siger det?
>

> Nok fordi salt har en afkalkende effekt og hvad er det nu æggeskal består af?

> [...]

Øh, salt kan forhindre kalk i at udfælde sig, men kan ikke fjerne kalk der
allerede har udfældet sig.
mvh
Jørgen

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-04-05 16:34

Morten - REMOVE_post@simonsen.mail.dk
tww4e.10$ic1.9@news.get2net.dk
skrev følgende:
> [...]
> kogningen
> skulle det være nemmere, men det virker altså ikke hvis de har ligget

Salt i gryden. Vand til lige over æggene. Varm vand/æg til det koger. Sluk
blusset og lad stå i 15 min... Dette virker på gammeldags kogeplader og
keramiske. Billigt i strøm, og æggene bliver møglækre!

--
Martin Petersen

Fra : Bo Warming

Dato : 05-04-05 17:39

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]nakskovnet.dk> wrote in message
> [...]
> blusset og lad stå i 15 min... Dette virker på gammeldags kogeplader og
> keramiske. Billigt i strøm, og æggene bliver møglækre!

Mon ikke mikrobølgeovn er billigere og meget hurtigere - så varmes kun æg
og ikke overflødigt vand
Læg i plastbøtte med låg - for hvis du giver for lang tids varme så sidder
ægget på hele indersiden af ovnen.

Hvis salt får skal til at slippe lettere fra æggehviden, så måske man kan
gnide ægget med fugtigt salt før mikrobølgeopvarmningen. Rapporter her om
det med salt er ammestuehistorie eller sandt.
Jeg tror at æggets alder eller hønens arveanlæg afgør om skal er let at
pille af - jeg hader pillearbejde og ville slå ægget ud i plastdims og lægge
den i mikrobølgeovnen

Måske blødkogning er umulig i mikrobølgeovn - der jo ikke varmer udefra men
blomme samtidig med hvide

Jeg ville i såfald koge hurtigkogeren fuld af vand , typisk 2 liter og
stikke en suppeske med ægget i ned i det 100 grader varme vand og efter ca
4 minut er det måske perfekt og måske det er smart at ægget lige er taget ud
af fryseren, hvis man vil have kun det yderste hvide koaguleret hvidt.

Hvis man har elektrisk frituredims kan man måske lynhurtigt gøre ægget
færdigt i den, og hvis det yderste hvide således har været extremt varmt så
måske det skiller let fra skallen

Storkøkkerner har en centrifuge med varme der laver æg til lang pølse med
gult i midt og hvidt udenom så ikke endestykker skal kasseres - intet går
til spilde. De der har udviklet sådan sag, har helt sikkert også løsning på
tricket med at få skallen af på færrest sekunder - ligesom
isterningsmaskiner gør terningerne klare, uden luftbobler - når man skal
overgå konkurrenter med smart maskine så tænkes på alt - og der bliver intet
tilbage at tænke over for os glade køkkenlegebørn/forskere!

Fra : Hauge

Dato : 05-04-05 18:17

Hejsa
Bo Warming wrote:
<En masse total uforståeligt bawl>

Bo, har du ikke en mulighed for at lave et kort sammendrag af hvad du skrev,
for umiddelbart ser det for mig ud som om det er ret forvirrende..

/Hauge

Fra : Bo Warming

Dato : 05-04-05 18:31

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message
> [...]
>
> Bo, har du ikke en mulighed for at lave et kort sammendrag af hvad du
> skrev, for umiddelbart ser det for mig ud som om det er ret forvirrende..

Hvis du virkelig er nysgerrig om den klare logik bag hvad jeg brainstormede
af mig i hast, så ring 35861000

Fra : femkommafem

Dato : 05-04-05 18:25

On Tue, 5 Apr 2005 14:48:43 +0200, "Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote
in dk.kultur.mad+drikke:

>Nogen gode råd?

Danæg fortæller at friske æg kan have den tendens.
(lad være med at smide de små sedler danæg vedlægger væk)

Fra : Ralph

Dato : 05-04-05 21:17

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> skulle det være nemmere, men det virker altså ikke hvis de har ligget i
> køleskabet...
>
> Nogen gode råd?

2 gode råd:

1) Lad VÆRE med at lægge dem i køleskabet før du har pillet dem - hvor svært
kan det være?

2) så MIN måde at koge æg: ca. 1 cm vand i kasserollen(gerne varmt), æg i,
låg på, tænd, vent til damp kommer ud under låget, sluk, efter 5
min.(blødkogte) eller glem tiden -minimum 10 minutter (hårdkogte). Virker
kun på gammeldags elplader eller glaskeramisk IKKE på gas og induktion.

køl af, pil, spis eller gem.

--
venligst
Ralph

Fra : Morten

Dato : 06-04-05 16:11

> 1) Lad VÆRE med at lægge dem i køleskabet før du har pillet dem - hvor
svært
> kan det være?

Det var da et latterligt svar ... "Hvordan undgår jeg sidesting når jeg
løber? -Du lader være med at løbe - hvor svært kan det være" ....

Fra : Ralph

Dato : 06-04-05 19:57

> Det var da et latterligt svar ... "Hvordan undgår jeg sidesting når jeg
> løber? -Du lader være med at løbe - hvor svært kan det være" ....

Tjah, det kan du så mene, men mit forslag løser da problemet(æggene er
pillet), det gør dit eksempel IKKE = man får IKKE løbet.

HVIS dit eksempel skulle have nogen mening - altså der skal findes en
løsning på sidesting. Så må problemet sættes anderledes op: jeg får altid
sidesting når jeg løber lige efter aftensmaden, løsning: løb FØR
aftensmaden.

--
venligst
Ralph

Fra : Morten

Dato : 06-04-05 21:33

> Tjah, det kan du så mene, men mit forslag løser da problemet(æggene er
> pillet), det gør dit eksempel IKKE = man får IKKE løbet.

Nu gik spørgsmål på hvordan man undgår at ægene er svære at pille når de har
ligget i køleskabet med skal på ... derfor er mig eksempel fuldstændig
ligeså nyttigt som dit svar ...

Fra : Nette

Dato : 06-04-05 06:34

"Morten"skrev

> Nogen gode råd?

Her plejer det at hjælpe, hvis jeg triller det imens jeg presser lidt ned på
det.
Det samme gør jeg med appelsiner.

Nette

Fra : Aksel.pe

Dato : 06-04-05 16:24

Morten wrote:

> [...]
> besværlige at skrælle. Problemet er at skalen hænger fast til æget, så
> ægehviden ryger med af sammen med skallen og man mister halvdelen af æget,

Helt ærligt: Man skræller da ikke æg. Man "piller" dem.

Mvh. Aksel

Fra : Morten

Dato : 06-04-05 21:34

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Helt ærligt: Man skræller da ikke æg. Man "piller" dem.

Haha, jeg sad også selv og syntes det lød forkert, men det skulle gå lidt
stærkt så jeg nåede ikke at komme frem til et bedre ord. .. jeg takker for
inspirationen ...

Fra : Bo Warming

Dato : 07-04-05 04:56

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> wrote in message

> Helt ærligt: Man skræller da ikke æg. Man "piller" dem.

VEDR KØLESKAB, så viser mange på denne ng interesse for objektiv videnskab,
og hvis man skal tro på at køleskab influerer på sammenhæng mellem protein
og kalkskal, så kom med en molekylær forklaring? Eller citer nogen der har
udført kontrolleret forsøg om betydning af køleskab? Jeg kan godt udtænke en
kemisk forklaring på at køleskabs-ophold har effekt for æggepilning, men jeg
tror ikke den holder og jeg har aldrig set fagfolk vove sig frem med en
teori. Så det er nok en af de sædvanlige lallende vandrehistorier.

VEDR AT SKRÆLLE ELLER PILLE så var jeg ret tændt på "nul fremmedgørelse, ren
dyriskhed" da jeg kom hjem fra fire års ulandsarbejde og havde indset lykken
ved nøgenhed og barfordethed. Så jeg TYGGEDE ægget, råt eller hårdkogt eller
blødkogt. Det samme med stegt kylling - benene er næsten som æggeskaller og
der er hurtigere at findele mellem tænderne og sluge end at gnave og sutte
og blive fedtet på fingrene. Kalken i knogler og skaller opløses i mavesyren
og ved inspektion af lorten sås ingen knoglerester selv fra de tykkeste
kyllingeben.
Det er ret sjovt at provokere ved frokostbordet med sådan harmløs,
ikke-larmende, ikke-asocial vildskab, men man får ry som sindsyg, og da jeg
idag har råd til kun at spise det lækre smider jeg hellere lækkert blødt
protein ud fra æg og kylling end jeg leger vildmand eller fin-piller.

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 10-04-05 18:34

Du piller dem da bare inden du smider dem ind i køleskabet i en skål med
vand, for at holde dem friske.

Jens