Hovedret til italensk aften?
Fra : Connie Toft

Dato : 03-04-05 08:33

Jeg mangler inspiration til en hovedret til en italiensk aften.
Gerne med oksemørbrad.

Connie

Fra : Dorthe

Dato : 03-04-05 11:59

"Connie Toft" <ct-hl@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mangler inspiration til en hovedret til en italiensk aften.
> Gerne med oksemørbrad.
>
> Connie

Nu er det godt nok ikke mørbrad, men hvad med kalve-escalope med pasta?

Hvis du er interesseret, poster jeg gerne en god opskrift herpå

/Dorthe

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 03-04-05 15:06

Dorthe <dorthemus1@hotmail.com> wrote:

> "Connie Toft" <ct-hl@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det godt nok ikke mørbrad, men hvad med kalve-escalope med pasta?
>
> Hvis du er interesseret, poster jeg gerne en god opskrift herpå

Lad os endelig se den.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-04-05 16:27

Dorthe wrote:

> Nu er det godt nok ikke mørbrad, men hvad med kalve-escalope med
> pasta?

Jeg var af det indtryk, at der blev spurgt til italienske specialiteter, og
i Italiens spiser man ikke pasta til kød.

Hvad med Filetto al Barolo? "Kog" tyndtskivet, udslået oksemørbrad i en
stor, krasbørstig barolo-vin (babaresco kan også bruges) med masser af
peber, lidt salt og gerne lidt friske krydderurter. Skiverne skal først
vendes i mel og steges i olivenolie. Serveres typisk på et leje af
rucola-salat. (Gode!) kapers og oliven står godt til.

Ellers kan de tynde skiver slås ud og steges i olivenolie og balsamicoeddike
sammen med udstenede sorte oliven. Til denne ret er grillede, stegte røde
peberfrugter lækkert.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : ThomasB

Dato : 03-04-05 17:31

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

[ .. snip opskrift .. ]

For dælen da det lyder lækkert!

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-04-05 17:45

ThomasB wrote:

> For dælen da det lyder lækkert!

Det italienske køkken er pragtfuldt, og danskerne skal først og fremmest
forstå hoveddogmet: Enkelhed! Italienske retter er ikke komplicerede med
uhyre mange ingredienser og et hav af tilbehørstyper. De enkelte retter er
enkle men velsmagende - med råvarerne i højsædet. Til gengæld kan de så
sagtens finde på at spise 10-20 af disse enkle retter i løbet af et måltid,
men det er en helt anden historie

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 03-04-05 18:46

Kevin Edelvang wrote:
> Det italienske køkken er pragtfuldt, og danskerne skal først og
> fremmest forstå hoveddogmet: Enkelhed!

Nå, jeg ved nu ikke rigtigt
http://www.italy.dk/artikler-2000/kat-opskrift1998.htm

M.v.h
Niels

Fra : ThomasB

Dato : 04-04-05 09:34

> [...]
> sagtens finde på at spise 10-20 af disse enkle retter i løbet af et
> måltid, men det er en helt anden historie

Italiensk mad er nr. 1 herhjemme.
Maks. 5 ingredienser, og så kan det enten stå og passe sig selv, eller også
tager det 15 minutter at lave.

Når vi er i Italien plejer vi at købe en masse lækre varer med hjem, og så
spiser kun kun Italiensk resten af året.

Der ligger i øvrigt et Italiensk supermarked i Hørsholm, med mange af de
gode delikatesser.

Kan du anbefale nogle gode Italienske (koge)bøger, hvor det ikke kun er
opskrifter, men også beskrivelse af egnsdelikatesser, råvarer osv?

Fra : Davidsen

Dato : 04-04-05 18:59

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du anbefale nogle gode Italienske (koge)bøger, hvor det ikke kun er
> opskrifter, men også beskrivelse af egnsdelikatesser, råvarer osv?

"Italienske egnsretter" af Lorenza De'Medici fra Lademann kan anbefales
herfra.

Mvh
Davidsen

Fra : Davidsen

Dato : 05-04-05 09:54

"Davidsen" <davidsen@REMOVETHIStdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> "Italienske egnsretter" af Lorenza De'Medici fra Lademann kan anbefales
> herfra.

Ja, det er altså bogen - ikke damen - der er fra Lademann

Mvh
Davidsen

Fra : Max

Dato : 05-04-05 10:24

Hej Davidsen

> Ja, det er altså bogen - ikke damen - der er fra Lademann

Trist nok :)

Forøvrigt lader det ikke til at den omtalte bog sådan lige er til
at købe mere. Kender du denne og er det er alternativ der
kan betale sig at se på ?

http://www.sophiaboghandel.dk/netshop.asp?ID=1594

Mvh Max

Fra : Davidsen

Dato : 05-04-05 13:08

> [...]
>
> Forøvrigt lader det ikke til at den omtalte bog sådan lige er til
> at købe mere. Kender du denne og er det er alternativ der

Jeg betragter ikke mig selv som en kapacitet på området, men den ser da
spændende ud

Mvh
Davidsen

Fra : Connie Toft

Dato : 06-04-05 20:23

Hej igen.

Ja tak Dorthe, jeg vil gerne bede om opskriften.
Og mange tak til forslagene.
Nu skrev jeg hovedret, det er det måske, da vi sikkert skal
igennem ca 6-9 retter, små......! Jeg har fundet lidt forskelligt
som skal prøves, så vores gæster bliver endnu engang prøveklude

Connie

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 04-04-05 12:01

ThomasB wrote:

> Kan du anbefale nogle gode Italienske (koge)bøger, hvor det ikke kun
er
> opskrifter, men også beskrivelse af egnsdelikatesser, råvarer osv?

Hvadsomhelst Marcella Hazan har skrevet. Den dårlige nyhed er at hun
ikke er oversat til dansk.

Ebbe

Fra : Dorthe

Dato : 08-04-05 20:36

"Connie Toft" <ct-hl@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mangler inspiration til en hovedret til en italiensk aften.
> Gerne med oksemørbrad.
>
> Connie

Undskyld forsinkelsen, men her kommer opskriften

kalve-escalope med skinke og ost (4 personer)

500 g kalveschnitzler
6 tynde skiver parmaskinke eller anden spegeskinke
100 g Emmenthaler
100 g frisk Mozarella
1 bdt. salvieblade
fedtstof til bruning
2 spsk. vineddike
3 dl. bouillon

Kødet deles i 8-12 stykker og bankes helt tynde.
Halver parmaskinken, skær Emmenthaleren i tynde bjælker og Mozarellaen i
tynde skiver.
På hvert stykke kød lægges først en skive Emmenthaler, så parmaskinke og til
sidste Mozarella og slut af med et salvieblad.
Fold kødet sammen om fyldet og hold det på plads med en tandstikker.
Rist resten af salviebaldene i fedtstoffet på panden før stegning af kødet.
Lad salviebladene dryppe af på et stykke køkkenrulle og læg dem ovenpå kødet
ved servering.
Brun kødet 3-5 minutter på hver side på en pande. tag kødet op og læg det i
en gryde. Hæld vineddike og bouillon på panden og lad det koge godt igennem.
Jævn saucen og si den over kødet, kog retten i 5 minutter og smag til med
salt og peber. Pynt med salviebladene.
Serveres med frisk pasta og fx broccoli.

Velbekomme

/Dorthe

Fra : Connie Toft

Dato : 10-04-05 08:48

Mange tak for opskriften. Lyder spændende

Connie