Risotto og hvidvin
Fra : Max

Dato : 29-03-05 19:04

Hej

Lavede risotto idag, inspireret af Kroman, der skulle
et par dl hvidvin i, og jeg gider egentlig ikke smagen,
så er der nogen der har forslag til en erstatning man
kunne bruge ?

Mvh Max

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-03-05 20:55

Max wrote:

> Lavede risotto idag, inspireret af Kroman, der skulle
> et par dl hvidvin i, og jeg gider egentlig ikke smagen,
> så er der nogen der har forslag til en erstatning man
> kunne bruge ?

Du kan sagtens starte den på den suppe, du alligevel bruger. Husk at suppen
skal koge på et blus ved siden af.

I øvrigt: Den skal jo ikke smage af hvidvin som sådan... Kogte du det helt
ind, inden du fortsatte?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Max

Dato : 29-03-05 21:13

Hej Kevin

> Du kan sagtens starte den på den suppe, du alligevel bruger. Husk at
suppen
> skal koge på et blus ved siden af.

OK, og jo jeg havde suppen varmet godt op. (Sjovt nok fortalte de at når man
skal lave risotto skal alt man hælder i være varmt, og så hentede de en kold
hvidvin i køleskabet og hældte den i gryden :))

> I øvrigt: Den skal jo ikke smage af hvidvin som sådan... Kogte du det helt
> ind, inden du fortsatte?

Ja, risene havde absorberet alt hvidvinen før jeg kom suppe på.

Mvh Max

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-03-05 21:25

Max wrote:

> OK, og jo jeg havde suppen varmet godt op. (Sjovt nok fortalte de at
> når man skal lave risotto skal alt man hælder i være varmt, og så
> hentede de en kold hvidvin i køleskabet og hældte den i gryden :))

Risotto startes jo på vin, og det må gerne være køligt. Men for at få den
rigtige konsistens i det endelige resultat er det væsentligt, at suppen, der
derefter tilsættes, er skoldvarm som selve retten.

> Ja, risene havde absorberet alt hvidvinen før jeg kom suppe på.

Kan du beskrive, hvad det var i vinens smag, du ikke kunne lide? Du brugte
vel en egnet vin?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Max

Dato : 29-03-05 22:16

Hej Kevin

> [...]
der
> derefter tilsættes, er skoldvarm som selve retten.

Ja, men man hælder jo den kolde vin på det smeltede smør. Forøvrigt blev
risottoen meget vellykket med hensyn til konsistens og udseende.

> Kan du beskrive, hvad det var i vinens smag, du ikke kunne lide? Du brugte
> vel en egnet vin?

Beskrive er nok vanskelig, men jeg bryder mig generelt ikke om vin i mad,
kan f.eks. heller ikke lide rødvinssovs, vin kan jeg godt lide, men desværre
ikke tåle mere. Om vinen er egnet skal jeg være usagt, det er en Piesporter
Michelsberg Kabinett.

Ps: Gad vide om man kan bruge øl som erstatning ?

Mvh Max

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-03-05 23:00

Max wrote:

> [...]
> men desværre ikke tåle mere. Om vinen er egnet skal jeg være usagt,
> det er en Piesporter Michelsberg Kabinett.

Det er ikke lige en vin, jeg ville bruge. Jeg ville vælge en let, italiensk
sag fra Veneto - eller evt. fra de romerske høje (Frascati og omegn).

> Ps: Gad vide om man kan bruge øl som erstatning ?

Det ville jeg nok ikke anbefale - men hvis du har mod på det, så prøv
endelig og meld tilbage

Hedvin kan også bruges, hvis du bedre kan lide det - f.eks. en sød martini.
Det giver retten en anden, men også god, smag.

Ellers er suppe nok bedste bud. Det kan du i hvert fald sagtens bruge.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Max

Dato : 30-03-05 14:02

Hej Kevin

> Det er ikke lige en vin, jeg ville bruge. Jeg ville vælge en let,
italiensk
> sag fra Veneto - eller evt. fra de romerske høje (Frascati og omegn).

Var lige den der var til tådighed :)

> Det ville jeg nok ikke anbefale - men hvis du har mod på det, så prøv
> endelig og meld tilbage

Jeg tror jeg vil prøve øllet i første omgang, vil lige lure på hvad
type der kunne tænkes at være god til formålet, og jeg skal nok
melde tilbage.

> Hedvin kan også bruges, hvis du bedre kan lide det - f.eks. en sød
martini.
> Det giver retten en anden, men også god, smag.

Når det drejer sig om hedvin elsker jeg portvin og Madeira, mon den
type vin kan bruges ?

> Ellers er suppe nok bedste bud. Det kan du i hvert fald sagtens bruge.

Ok, det vil jeg skrive mig bag øret, må også være løsningen hvis man
vil lave en meget neutral risotto.

Takker for info og inspiration.

Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-03-05 14:33

> Jeg tror jeg vil prøve øllet i første omgang, vil lige lure på hvad
> type der kunne tænkes at være god til formålet, og jeg skal nok
> melde tilbage.

Må jeg foreslå en god, belgisk hvedeøl? Hoegaarden Witbier kan efterhånden
fås de fleste steder, og jeg vil tro, den er "vinøs" nok til formålet.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/27/05)

Fra : Max

Dato : 31-03-05 07:52

Hej Jens

> Må jeg foreslå en god, belgisk hvedeøl? Hoegaarden Witbier kan efterhånden
> fås de fleste steder, og jeg vil tro, den er "vinøs" nok til formålet.

Kan være man skulle prøve den, mon ikke det lokale supermarkede
har den blandt de par hundrede ølmærker de føre.

Tak for tipset.

Mvh Max

Fra : Peo

Dato : 06-05-05 12:41

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Kan være man skulle prøve den, mon ikke det lokale supermarkede
> har den blandt de par hundrede ølmærker de føre.

Fik du prøvet?
Jeg er ret nysgerrig!

mvh.
peo

Fra : Peo

Dato : 30-03-05 09:42

Nu kommer det jo an på hvilken smag det er du "ikke gider", men jeg bruger
som regel Noily Prat i stedet for hvidvinen når jeg laver risotto.

mvh.
Peo

Fra : Max

Dato : 30-03-05 13:58

Hej Peo

> Nu kommer det jo an på hvilken smag det er du "ikke gider", men jeg bruger

Det er som sagt svært at beskrive, men jeg gider heller ikke wiskeysovs
men drikker gerne en lunken single malt.

> som regel Noily Prat i stedet for hvidvinen når jeg laver risotto.

Ok, det er så vidt jeg husker en vermout, så der er nok plads til
noget eksperimenteren, tror jeg vil prøve med noget godt øl
i første omgang.

Mvh Max

Fra : Peo

Dato : 30-03-05 15:20

> Ok, det er så vidt jeg husker en vermout, så der er nok plads til
> noget eksperimenteren, tror jeg vil prøve med noget godt øl
> i første omgang.

Jeg ser frem til at høre om dine erfaringer mht. til øl i risotto.
Skriv endeligt så snart du har prøvet det.

peo