Kaffe - på en anden måde
Fra : Steen Jensen

Dato : 26-03-05 09:09

Hej
Jeg så 'Green Card' i tv i går (eller jeg så lidt, og gik i seng med en
bog i stedet). Tykke Gerard skulle på et tidspunkt lave en 'rigtigt' kop
kaffe til konen, der kun havde koffeinfri.
Han fremdrog sådan en zink-fidus, man skiller ad i to dele.

Jeg troede ikke man kunne lave kaffe på sådan en fyr - hvordan gør man
egentligt det?

Det kunne jeg da godt tænke mig at smage.
Er der i øvrigt nogen, der har investeret i en Senseo maskine - og er
det noget særligt?

--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Louise

Dato : 26-03-05 09:30

> [...]
> kaffe til konen, der kun havde koffeinfri.
> Han fremdrog sådan en zink-fidus, man skiller ad i to dele.

Den "zink-fidus" han fremdrog var en espresso-kande. Espresso er så også den
eneste type kaffe du kan lave på den..

Louise

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-03-05 09:32

Louise skrev:

> Den "zink-fidus" han fremdrog var en espresso-kande. Espresso
> er så også den eneste type kaffe du kan lave på den..

Og kaffen smager fremragende.

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-03-05 09:48

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Og kaffen smager fremragende.

Ja, jeg ved ikke rigtigt. Den er anderledes, men fremragende ?
Sommetider foretrækker jeg fra stempelkande, sommetider den mere "rå"
smag fra alu-espressoen

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-03-05 09:57

Ole Larsen skrev:

> Ja, jeg ved ikke rigtigt. Den er anderledes, men fremragende ?

Ja, det synes jeg - men det kommer selvfølgelig an på hvilken kaffe
man anvender, samt hvilket humør man er i. Normalt foretrækker jeg
kaffe fra stempelkande, men af og til vil jeg gerne have den kraftige
smag fra kaffe lavet på espressokande.

Fra : Steen Jensen

Dato : 26-03-05 09:44

Louise <louise.krarup@privat.dk> wrote:

> Den "zink-fidus" han fremdrog var en espresso-kande.

Nå, sådan!
Jeg troede det var sådan en tekande, man plejer at junne købe i
indvandrerbutikker etc.
Man det er åbenbart noget helt andet..
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-03-05 09:39

Steen Jensen skrev:

> Er der i øvrigt nogen, der har investeret i en Senseo maskine -
> og er det noget særligt?

Vi har en på arbejdet. Kaffen smager bedre end den vi plejede at
lave på kaffemaskinen (om det så er maskinen eller bønnerne, skal
jeg lade være usagt), men det er ikke noget at skrive hjem om.

Ulempen ved Senseo er at man er bundet til kaffepuderne (som kommer
i fire varianter: lyst, mellem og mørkt ristet, samt koffeinfri),
som er temmelig dyre -- ca. 20 kr for 18 kaffepuder, svarende til
en kilopris på over 150 kr. Efter min mening får man mere smæk for
skillingen ved at investere i en ordentlig kaffebrygger (fx en
stempelkande eller den nævnte zinkdims) og nogle gode bønner (fx
Café Luxury som er økologisk, Max Havelaar-mærket og som smager
noget så godt).

Mvh,

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-03-05 09:42

Jeg skrev:

> Ulempen ved Senseo er [...]

.... desuden at man kan lave højst to kopper kaffe ad gangen (det
tager til gengæld ikke lang tid).

Mvh,

Fra : Steen Jensen

Dato : 26-03-05 09:45

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

> desuden at man kan lave højst to kopper kaffe ad gangen

Ikke lige så velegnet, hvis man har et par gæster med hjem
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-03-05 09:54

Steen Jensen skrev:

> Ikke lige så velegnet, hvis man har et par gæster med hjem

Det er ikke så slemt som det lyder. Senseo kan sagtens nå at lave
to kopper kaffe på den tid det tager at bære de første to kopper
fra køkkenet ind i stuen.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-03-05 12:30

> [...]
>
> Ulempen ved Senseo er at man er bundet til kaffepuderne (som
> kommer i fire varianter: lyst, mellem og mørkt ristet, samt koffeinfri),

ikke udelukkende... man kan også købe dem på nettet gennem www.kaffepuder.dk
som har et ret stort og varieret udvalg.... (14 forskellige puder), jeg
mener også gevalia har lavet en pudevariant, som kan købes i handlen

derudover kan man jo sagtens eksperimentere selv.... med en microovn og
senseoen skulle man være i stand til at lave en udemærket Latte feks ;)

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-03-05 17:01

Sabina Hertzum skrev:

> ikke udelukkende... man kan også købe dem på nettet gennem [...]

Ok, det var jeg ikke klar over.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-03-05 10:17

"Steen Jensen" <steenjensen@osporto.dk> skrev i en meddelelse

> Er der i øvrigt nogen, der har investeret i en Senseo maskine - og er
> det noget særligt?

Jeg har fået en kop hos min frisør (formentlig gratis reklame), og det var
bestemt ikke noget særligt.
Desuden tog det syv lange og syv brede, fordi maskinen lige skulle varme
op...

Hilsen Inger

Fra : Steen Jensen

Dato : 26-03-05 10:21

Inger Pedersen <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> Jeg har fået en kop hos min frisør (formentlig gratis reklame),

De har vist osse brug for al den reklame de kan få.
Det er da vildt, som de bliver ved med at reklamere for den dims i
fjerneren - det er vist ikke den succes, som nogen havde regnet med.
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Max

Dato : 26-03-05 10:44

Hej Steen

> De har vist osse brug for al den reklame de kan få.

Dens susces ses tydelig når man kikker salgsannoncer
i den blå avis, utrolig så mange fejlkøb :)

Mvh Max

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 26-03-05 11:08

> De har vist osse brug for al den reklame de kan få.
> Det er da vildt, som de bliver ved med at reklamere for den dims i
> fjerneren - det er vist ikke den succes, som nogen havde regnet med.

Næhhh, så nu har de lanceret en ny een af slagsen i rød, wow! Så er det nok
meningen at der skal gå præstige i at have en rød Senseo, så naboen kan
blive grøn af misundelse. *G*
Jeg fatter ikke, at der er nogen der stadigvæk falder for den slags pop.
Hvad er der i vejen med at lave en god gammeldags kop kaffe, der smager af
kaffe?
Jeg har selv lige anskaffet mig en bog om kaffe og laver forskellige
varianter af kaffe. Espressoen laver jeg i en espressokande, mælken til
cappucchinoen skummer jeg i en gryde med et piskeris, og almindelig kaffe
bliver brygget i en stempelkande. Mere simpelt kan det ikke gøres.
Espressoen smager fortrinligt med en sjat Contreau i. Stempelkaffen kan
røres op med en blanding af æggeblomme og honning. Mums.... Så Steen, hit du
dig bare en espressokande.

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Steen Jensen

Dato : 26-03-05 11:25

Renate Jacobsen <post@renate.dk> wrote:

> Så Steen, hit du
> dig bare en espressokande.

Det ender altid med en...
Faktisk er jeg selv mest til stempelkaffe - men konen brokker sig, når
jeg laver det (uuuhhhh...hvor er det stærkt)!
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 26-03-05 11:27

> Det ender altid med en...
> Faktisk er jeg selv mest til stempelkaffe - men konen brokker sig, når
> jeg laver det (uuuhhhh...hvor er det stærkt)!

Uha, så er hun ok heller ikke til espresso. Men der skal jo være noget
for enhver smag....

Mvh. Renate

Fra : Bo Warming

Dato : 27-03-05 03:50

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> wrote in message
> Espressoen smager fortrinligt med en sjat Contreau i. Stempelkaffen kan
> røres op med en blanding af æggeblomme og honning. Mums...

Cointreau er til at putte i flødeskum og i vanilleis - næ et par dråber

Fernet Branca eller
Underberg eller
Arnberg bitter

i kaffen og så kan du blæse på om det er varmet Aldikaffe fra sidste uge

Iøvrigt har frysetørret kaffe forbedret sig og Nestlee har *talrige
varianter* og nogle er pengene værd, når man er til den rene vare.

(det er uren PARFUMERING der går tabt , når du ikke maler bønner selv og
filtrerer etc)

Lige nu sipper jeg Cap Columbie pulverkaffe i mig og syns det er den bedste
jeg nogensinde har smagt - uden spirituosa tilsætning

Men Alta Rica, Latte, Expressiva, Cappuchino Guld et eller andet , Cafe aou
chocolat, (og coffeinfri til svagpissere, også fra Nestlee) er også fine,
har jeg hørt

AT SPISE TIL - hakket ox skåret i pinde og gennemstegt i mikroen(evt købt
sådan italiensk i Aldi)(kølet derefter i evt mange år) og dyppet i tyttebær
eller hindbærmarmelade. Rigtige mænd er til proteiner/Fedt.og sukker er
livets mening.
Kulhydrater excl sukker er tabu i USA sir David Letterman

Men at pulverkaffen skulle være expired 19 maj 06 - det er sku da
hysterisk.(uåbnet - de må være sindsyge, eller de hopper efter miljø-piben)

Jeg havde Irma Kaffe med til Afrika, normalt malet og i vakuumpose og den
fik jeg først brugt efter to år, og den havde kun en svag missmag -
frysetørret kaffe i kvælstofatmosfære må være úendelig holdbar - ? )

Fra : -V-

Dato : 26-03-05 12:01

Inger Pedersen wrote:
> Desuden tog det syv lange og syv brede, fordi maskinen lige skulle
> varme op...

Det gør en espressomaskine med et ordentligt hovede sgudda også?

Tager det længere tid, end at koge vand til stempelkande?

-V-

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-03-05 12:39

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det gør en espressomaskine med et ordentligt hovede sgudda også?
>
> Tager det længere tid, end at koge vand til stempelkande?

Aner det ikke - jeg har aldrig selv lavet kaffe på de to måder.

Der, hvor jeg synes, den er gal er, at det tager lige så lang tid som at
lave en hel kande, samtidig med, at man åbenbart kun kan lave to kopper ad
gangen - og det så ikke engang smager godt.

Hilsen Inger

Fra : Hauge

Dato : 26-03-05 12:51

Hej
Inger Pedersen wrote:
> og det så ikke engang smager godt.

Se det er jo det vi kalder smag. Der er to typer folk: Dem der kan li'
kaffe, og dem der ikke kan.
Dem der ikke kan li' kaffe, er dem der køber Ali Mesterristning eller laver
12 kopper kaffe af 12 gram bønner.

Mvh Hauge, der er glad for sin Saeco maskine.

Fra : Bo Warming

Dato : 27-03-05 03:56

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message
> Hej
>
> Se det er jo det vi kalder smag. Der er to typer folk: Dem der kan li'
> kaffe, og dem der ikke kan.

Dem der forstår "Simpsons/Sten&Stoffer/Radiserne" og dem der ikke gør.

Er dem der ikke kan lide kaffe DE KLOGESTE?

Er heroin junkies de allereklogeste, ELLER?

"Cocaine is God´s way of saying you´re making too much money". Robin
Williams

Fra : Joebbe

Dato : 26-03-05 18:06

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lave en hel kande, samtidig med, at man åbenbart kun kan lave to kopper ad
> gangen - og det så ikke engang smager godt.

Nu er smag og behag jo noget der svært kan diskuteres. Man kan have en
mening om man SELV syntes det smager eller ej, men at påstå at alle der kan
li' Senseo kaffe ikke rigtig ved hvad "rigtig" kaffe er, ( det er IKKE
direkte skrevet, men sinner tydeligt igennem) er dog langt ude.
Jeg har netop købt en Senseo, og synes rigtig godt om smagen.

I øvrigt har jeg også en Mocamaster, som efter sigende skulle være den
hurtigste brygger på markedet, og den kan nu ikke helt følge med
Senseo'en.

mvh. Joebbe

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 26-03-05 19:23

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev

[om Senseo]

> Der, hvor jeg synes, den er gal er, at det tager lige så lang tid som at
> lave en hel kande, samtidig med, at man åbenbart kun kan lave to kopper ad
> gangen -

Der må have været noget galt med den senseomaskine, du fir prøvet. Min er
mellem 30-40 sekunder om at varme op, og det skal kun gøres en gang, så er
den varm i 60 minutter og klar til at lave kaffe. Når de 60 minutter er
gået, kan jeg blot trykke på knappen igen, så holder den sig varm i 60
minutter mere.

1-2 kopper kaffe tager 15-25 sekunder at brygge.

Hvis mig den filterbrygger (til hjemmebrug), der kan lave en kande kaffe på
45-65 sekunder, og jeg forærer dig et rødt æble.

> og det så ikke engang smager godt.

Dér er jeg stærkt uenig. Jeg finder, at bryggemetoden sikrer en langt bedre
kop kaffe en ved traditionel filterbrygning. Det smager ikke så godt som med
en mocca (de små espressokander) eller med en ægte espressomaskine, men
stadig en hel del bedre end ved traditionel metode.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-03-05 12:51

Kevin Edelvang wrote:
> "Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev
>
> [om Senseo]

> Der må have været noget galt med den senseomaskine, du fir prøvet.

Senseoen er i min opfattelse den perfekte maskine til dem der ikke drikker
sindsygt meget kaffe (feks 2-3 kander dagligt) men som stadig nyder en god
kop kaffe....
vi drikker ikke ret meget kaffe her i huset, men har ofte gæster som gør, og
tidligere havde vi en almindelig kaffebrygger, samt en stembelkande, men
erfaringen siger at de fleste faktisk er vilde med senseokaffen, og at de
lige skal vente 1½ minut på en kop gør mindre, fordi den er frisk og varm
når den bliver serveret...
vi har dog gemt stembelkanden til de lejligheder hvor vi har mange gæster,
og derfor skulle stå i køkkenet og brygge kaffe hele tiden*G*

Fra : -V-

Dato : 28-03-05 12:11

Sabina Hertzum wrote:
> dem der ikke drikker sindsygt meget kaffe (feks 2-3 kander dagligt)

Du må lige forklare mig ovenstående.

Er 2-3 kander dagligt 'sindssygt meget kaffe', eller er det *ikke*
'sindssygt meget kaffe'.

-V-

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-03-05 12:15

-V- wrote:

> Du må lige forklare mig ovenstående.
>
> Er 2-3 kander dagligt 'sindssygt meget kaffe', eller er det *ikke*
> 'sindssygt meget kaffe'.

i min opfattelse er det sindsygt meget kaffe*G* også for meget, men det er
jo relativt....
personligt har jeg selv i min tid som kaffedrikker kun været oppe på ca en
kande om dagen,men nu er jeg primært tedrikker, og får en sjælden gang en
kop kaffe, eller latte... og en sjældengang betyder i reglen 1-3 gange om
måneden max.....

Fra : -V-

Dato : 28-03-05 12:28

Sabina Hertzum wrote:

> i min opfattelse er det sindsygt meget kaffe*G* også for meget, men
> det er jo relativt....

OK, så var din forklaring lidt snærklet formuleret.

Jeg undrede mig, for hvis man ikke synes at 2-3 kander om dagen er sindssygt
meget kaffe, så trænger man til at få kalibreret sit system.

Og tjekket sit blodtryk.

> personligt har jeg selv i min tid som kaffedrikker kun været oppe på
> ca en kande om dagen

Hvis jeg drikker mere end 3-4 kopper på en dag, så løber jeg op og ned af
væggene i timevis, og maven er helt væk.

-V-

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-03-05 12:32

-V- wrote:

> OK, så var din forklaring lidt snærklet formuleret.

beklager*G* indimellem arbejder hænderne hurtigere end hovedet*G*

> Jeg undrede mig, for hvis man ikke synes at 2-3 kander om dagen er
> sindssygt meget kaffe, så trænger man til at få kalibreret sit system.
>
> Og tjekket sit blodtryk.

enig*GGG* men for min mor feks er det hverdagskost ;)

> Hvis jeg drikker mere end 3-4 kopper på en dag, så løber jeg op og
> ned af væggene i timevis, og maven er helt væk.

enig*G* er også grunden til at jeg er gået over til te.... er dog samtidig
også colaman*G*

Fra : Hauge

Dato : 28-03-05 12:59

Hej

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message
> Jeg undrede mig, for hvis man ikke synes at 2-3 kander om dagen er
sindssygt
> meget kaffe, så trænger man til at få kalibreret sit system.

Jaeh, eller jer andre der skal have samme system kalibreret.

> Og tjekket sit blodtryk.

Hm, mit fejler ikke noget, men drikker selvfølgelig også kun 2-3 kander
dagligt.

> Hvis jeg drikker mere end 3-4 kopper på en dag, så løber jeg op og ned af
> væggene i timevis, og maven er helt væk.

Så er det jo dig/jer der er sarte.

/Hauge

Fra : -V-

Dato : 28-03-05 13:35

Hauge wrote:

> Jaeh, eller jer andre der skal have samme system kalibreret.

Really?

> Hm, mit fejler ikke noget, men drikker selvfølgelig også kun 2-3
> kander dagligt.

Really?

Fra : Hauge

Dato : 28-03-05 13:44

Hej
-V- wrote:

> Really?

Hvor er du klog at læse indlæg fra, kunne du da ikke finde på at sige andet?

/Hauge

Fra : -V-

Dato : 29-03-05 18:01

Hauge wrote:
> Hvor er du klog at læse indlæg fra, kunne du da ikke finde på at sige
> andet?

Tænk, Hauge - at det skulle komme fra dig.

Oh, the irony.

-V-

Fra : Monty

Dato : 28-03-05 11:25

"snip> Jeg har fået en kop hos min frisør (formentlig gratis reklame), og
det var
> bestemt ikke noget særligt.
> Desuden tog det syv lange og syv brede, fordi maskinen lige skulle varme
> op...
>
> Hilsen Inger

sikke noget sludder. Senseo tager nøjagtig 90 sekunder for at varme op fra
kold.

mvh. rené

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-03-05 14:10

"Monty" <usenet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> sikke noget sludder. Senseo tager nøjagtig 90 sekunder for at varme op fra
> kold.

Det skal jeg ikke kunne sige - det var den forklaring, jeg fik.

Hilsen Inger

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-03-05 14:14

Inger Pedersen wrote:

> Det skal jeg ikke kunne sige - det var den forklaring, jeg fik.

skal vi vædde med at det var en bullshit forklaring som skulle kamuflere at
de havde glemt at tænde for den??*G*

*been there, done that, thats what hairdressers do* ;)