Forslag til kødsovs
Fra : Munk-Jensen

Dato : 19-03-05 19:21

Jeg søger inspiration til at lave en lidt mere spændende kødsovs, end den
jeg plejer at lave (den indeholder blot hakket oksekød, tomatsovs og lidt
krydderurter). Har I nogle gode forslag?

På forhånd tak.

Mvh
Morten

Fra : mcloud

Dato : 19-03-05 20:10

Hej Munk-jensen
Her er min kødsauce :

1 stort løg hakket fint
2 spsk smør
500 gram hakket okse-kalv eller lammekød
2 fed hvidløg
1/4 l tør rødvin
3 spsk. olivenolie
1 dl . vand
1 ds. flåede eller hakkede tomater
1/2 tsk. sukker
2-3 spsk koncentreret tomatpure
1 stk. kanelstang
1-2 laurbærblade
Salt og friskkværnet peber
4 spsk . friskhakket persille
1 god dusk hakket frisk basilikum eller 1/2 spsk. tørret

I en tykbundet gryde kommes løget sammen med vandet og simrer til det er
blødt,tilsæt smørret, simmer videre til de er klare.

Kom derefter kødet i og rør godt rundt med et piskeris til alt kødet ikke
er
rødt mere.
Kom dernæst hvidløg ,olivenolie og vin på ,læg låg på og lad det simre i
5-6 minutter.

Kom de flåede tomater (hæld det tynde tomatjuice fra ) ved
,tomatpureen, sukkeret, kanelstangen,laurbærblade og smag til med salt og
friskkværnet peber ,
lad det simre i ca 3o minutter.

Kom Persillen og basilikummen i de sidste 10 minutter og tag låget af så
saucen kan komme af med væde .
Fjern kanelstangen inden servering.

mvh mcloud

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-03-05 23:14

Munk-Jensen wrote:

> Jeg søger inspiration til at lave en lidt mere spændende kødsovs, end
> den jeg plejer at lave (den indeholder blot hakket oksekød, tomatsovs
> og lidt krydderurter). Har I nogle gode forslag?

Kommer jo lidt an på, hvad ud mener med "spændende". Jeg har flere gange
postet opskrifter på "autentiske" kødsovser. Her der den, jeg for tiden
bedst kan lide:

Følgende rives fint:
to mellemstore løg
En skive knoldselleri af ca. 2 cm's tykkelse
To mellemstore gulerødder

3 fed hvidløg presses.
4 kyllingelevere snittes helt fint (nemt hvis de er frosne)
Små 100 g røget bacon fra slagteren befries for "hud" og skæres meget, meget
fint.

Ovenstående steges blankt (må ikke blive decideret brunt og "brændt" i 1 dl
olivenolie for jævn varme (ca. 5 minutter).

Derefter tilsættes 400-500 g hakket oksekød. Steges dernæst ca. 5-10
minutter, til det er som en "gylden grød".

Skru godt op for varmen.

2 dl. vin tilsættes (kan både være hvid og rød), når "grøden" syder
kraftigt. Vinen koges helt væk.

En flaske tomatsplut (1 liter) fra Irma (De Cecco eller Urtekram) tilsættes
sammen med en lille dåse tomatpure, en gang salt og peber samt 5
laurbærblade og 5 kviste kraftig timian (hold styr på antallet, så er de
nemmere at fiske op). Desuden 1 tsk. sukker og 2 spskf lagret balsamico.

Kog godt op og skru ned. Lad simre i gryden i minimum 1½-4 timer, jo mere jo
bedre. Rør rundt ca. hvert kvarter. Bliver det for "tørt" tilsættes lidt
tomatjuice, vand, boullion eller rødvin.

Til sidst smages til med salt og lagret balsamico.

Blandes med pasta kogt al dente inden servering i forholdet sovs 1/3 pasta.
Og så friskrevet parmesanost. Bedste pasta er linguine, spaghetti eller
fettucine.

Mvh Kevin Edelvang

Fra : Camilla M. Andersen

Dato : 20-03-05 09:17

Hej,

jeg gemte det her link for laaaang tid siden, men det ser ud som om det
virker. Her burde du sagtens kunne finde noget inspiration

Camilla

Fra : Rikke Mors

Dato : 22-03-05 20:02

Munk-Jensen wrote:
Har I nogle gode forslag?

Grønsagskødsovs:

1 squash
2 store løg
3 fed hvidløg
1 dåse flåede tomater

Grønsagerne skæres i grove stykker og det hele køres en tur i
foodprocessoren til en ret finthakket salsa.

Herefter steges ca. 300 g hakket oksekød i lidt olivenolie. Når kødet er
begyndt at brune hældes salsaen over og det hele koger ca. 10 minutter
inden der tilsættes en god håndfuld hakket frisk basilikum samt salt,
sukker og peber.

Smager uovertruffent sammen med en omgang frisk hjemmelavet pasta - det
synes mine elever i 6. klasse også - selv dem der ikke kan fordrage løg
og squash er helt vilde med denne ret - og altid ret stolte af deres
meterlange friske pasta.

Rikke Mors

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 23-03-05 16:18

Tak til jer alle for de mange gode forslag; nu er der lidt at gå i gang med
at afprøve

Mvh
Morten