Røget snitte og bacon
Fra : Ib Mossin

Dato : 17-03-05 22:30

Hej,

Jeg kom i dag ud i en diskussion om den perfekte æggekage, og jeg refererede
i den forbindelse til min mormors æggekage, som jeg husker den fra min
barndom med perfekt konsistens og velstegt røget snitte + rigeligt purløg,
så vel som til den gode æggekage, de serverer på panden på Hvidsten kro.
Straks var der protester angående den røgede snitte. Så her kommer
spørgsmålene:

Hvad er en røget snitte?
Hvor sidder den på grisen?
Hvad er forskellen på røget snitte og bacon både hvad angår smag så vel som
kvalitet?
Kan man forsvare at kalde røget snitte for spæk og er spæk i virkeligheden
ikke blot regulær fedt?
Foretrækker I bacon eller røget snitte på en æggekage til det veldækkede
frokostbord?

Mvh.
Æggekage-entusiasten

Fra : Max

Dato : 17-03-05 23:28

Hej

> Foretrækker I bacon eller røget snitte på en æggekage til det veldækkede
> frokostbord?

Jeg vil bare lige sige at jeg også udmærket kender den røgede snitte
fra min opvækst, men idag foretrækker jeg at bruge et stykke røget
bacon til æggekagen og æbelflæsk fordi de snitter jeg møder idag
ikke indeholder ret meget kød.

Mvh Max (der forøvrigt også ynder æggekage med røget sildefileer)

Fra : Torbenth

Dato : 17-03-05 23:26

"Ib Mossin" <hej@med.dig> skrev i en meddelelse
> Foretrækker I bacon eller røget snitte på en æggekage til det veldækkede
> frokostbord?

Svjh er en røget snitte fra hovedet (kæben)
Må jeg be' om et rigtigt stykke røget bacon til æggekagen.
Jeg bryder mig heller ikke om en fedtemad!

Mvh.
Torben

Fra : Max

Dato : 18-03-05 08:23

Hej Torben

> Svjh er en røget snitte fra hovedet (kæben)

Er du sikker, jeg mener at f.eks. pindsvin er lavet af
et kæbestykke, men syntes at kødet ligger anderledes
fordelt i snitten.

Mvh Max

Fra : Torbenth

Dato : 18-03-05 13:33

> Er du sikker, jeg mener at f.eks. pindsvin er lavet af
> et kæbestykke, men syntes at kødet ligger anderledes
> fordelt i snitten.

Mener at kunne huske, at man i gamle dage direkte skrev røget kæbesnitte.

Mvh.
Torben

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-03-05 01:10

"Ib Mossin" <hej@med.dig> skrev i en meddelelse

> Hvad er en røget snitte?
> Hvor sidder den på grisen?

Som allerede nævnt: En del af kæben/halsen på grisen.

> Hvad er forskellen på røget snitte og bacon både hvad angår smag så vel
> som kvalitet?

Kæbesnitten er federe, og kødet er ikke tydeligt adskilt fra fedtet, dvs.
ikke "stribet".
Desuden er en del af den kirtler (som jeg altså kasserede ved
griseparteringen) og ikke "rigtigt" kød.
Kæbesnitter er traditionelt billigere mad - men nemmere at tygge.

> Kan man forsvare at kalde røget snitte for spæk

Nej.

> og er spæk i virkeligheden ikke blot regulær fedt?

Jo.

> Foretrækker I bacon eller røget snitte på en æggekage til det veldækkede
> frokostbord?

Bacon - også selv om det ikke er et veldækket frokostbord
Jeg har det lidt med kæbesnitter som med købesylte, hvor en del af "kødet"
iflg. min slagter er yver og ører: Det er ikke giftigt, men heller ikke
"rigtigt".
Men det kan da godt være, at jeg foretrækker kæbesnitter den dag, det kniber
med gebisset.

Hilsen Inger

Fra : Devast8or

Dato : 18-03-05 17:42

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> heller ikke "rigtigt".
> Men det kan da godt være, at jeg foretrækker kæbesnitter den dag, det

Jeg bliver nødt til at spørge: Hvor sidder yveret på en gris? :)

Devast8or

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-03-05 18:08

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg bliver nødt til at spørge: Hvor sidder yveret på en gris? :)

I to rækker under maven mellem (sådan ca.) forben og bagben.
Der er så 12 - 14 patter.

Og så bliver jeg nødt til at spørge: Hvor ellers?

Hilsen Inger

Fra : Devast8or

Dato : 19-03-05 01:42

Inger Pedersen wrote:

> I to rækker under maven mellem (sådan ca.) forben og bagben.
> Der er så 12 - 14 patter.
>
> Og så bliver jeg nødt til at spørge: Hvor ellers?
>
> Hilsen Inger

Ok, jeg har bare aldrig hørt det kaldt yver på andet end en ko.

Devats8or

Fra : Gorm

Dato : 19-03-05 19:05

> [...]
> så vel som til den gode æggekage, de serverer på panden på Hvidsten kro.

Lyder godt. Får vi ikke lige opskriften...

M.v.h.
Gorm

Fra : Max

Dato : 29-03-05 18:45

Hej Ib

> Hvad er en røget snitte?
> Hvor sidder den på grisen?

Spurgte lige min slagter idag, han har forøvrigt et større
røgeri og ryger mange snitter, og han fortalte at de laves
af det foreste stykke af halsen på grisen.

Mvh Max

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 30-03-05 17:14

> Spurgte lige min slagter idag, han har forøvrigt et større
> røgeri og ryger mange snitter, og han fortalte at de laves
> af det foreste stykke af halsen på grisen.

Hmm, er der ikke nærmest tale om kæben på grisebassen og er der ikke noget
med at de har nogle grumme kirtler samme sted, som der ofte er betændelse i.

Jeg spiser pga. denne fordom/ide ikke kæbe snitter men måske jeg er forkert
på den.

Håber på lidt bedre oplysning om hvad snitter er.

mvh Tonny