Osso buko?
Fra : Ivan [7100]

Dato : 16-03-05 20:46

Har fået fingrene i sådan nogle og aner ikke hvordan de skal tilberedes?

Har fundet et par opskrifter på nettet, men de vil have man skal putte
tomatpure i?? Synes jeg ikke lyder tiltalende?

Noget med at brune dem og lade dem simre i en gryde med nogle grønsager.....

nogen der har lidt mere eksakt opskrift?

Hilsen

Ivan

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-03-05 20:54

Ivan [7100] wrote:

> nogen der har lidt mere eksakt opskrift?

Jeg kan jo citere mit eget indlæg i en anden tråd for nylig:

Men hvad med osso buco, det er jeg i hvert fald helt vildt med. Den anden
dag købte jeg fire store skiver i Føtex til 25 kroner, så det må da siges at
være billigt. En skive er normalt rigeligt til en person. Min "mamma" i
Italien lærte mig to måder at lave det på, en "rød" og en "hvid". Jeg laver
oftest den røde:

Til 4 personer:

4 skiver af kalveskank vendes i hvedemel med salt og peber og brunes i lige
dele smør og olivenolie i en stor stegegryde sammen med 2 skiver finthakket
knoldselleri (eller 3-4 stængler hakket blegselleri), to store, finthakkede
gulerødder og to finthakkede løg (hvis det kniber med pladsen kan kød og
grønt brunes hver for sig).

Skru helt op for varmen og tilsæt en halv flaske rødvin, som koges væk.
Tilsæt dernæst tomat (3-4 dåser flåede eller endnu bedre en flaske (1 liter)
mosede, 5
stilke timian, 5 blade laubær og et bundt finthakket, bredbladet persille og
en knivspids stærk chili (kan evt. udelades) samt salt og peber efter smag.

Retten simrer i 2-4 timer (kan dårligt få for meget). Kødet skal løsne af
sig selv fra knoglen. Bliver retten for "tyk" kan man tilsætte vand eller
rødvin undervejs.

Jeg serverer den som den er med en stor skål salat bagefter (dårlig vane fra
min romerske tid). Men passer også udmærket med f.eks. kartofler,
kartoffelmos eller ris til. Eller bare en god humpel brød.

Den "hvide" laves ved at udelade rødvin, erstatte tomater med en flaske
hvidvin og lidt hvidvinseddike og så tilsætte 2-3 store stilke rosmarin
sammen med krydderurterne. Denne var mammas favorit (hun var en dårlig
italiener, for hun var ikke meget for tomat).

Fra : Ivan [7100]

Dato : 16-03-05 21:04

> Jeg kan jo citere mit eget indlæg i en anden tråd for nylig:

SMUMS! Lyder lækkert.....tak inspirationen!