Ø-nostalgi er anti-videnskab:Cider og pors~
Fra : Bo Warming

Dato : 14-03-05 08:54

TV2 giver kæmpe gratis reklametid - kaldet reportagetid - til smarte øfolk
der håner videnskab ved at lyve at porse til snaps og æbler til cider kun
kan opnåes fra småøer(hvor de har produktionsland)

Lav blindet undersøgelse med smagspanel og vås om særlig ø-klima der giver
særlige smagsstoffer vil blive aflivet

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-03-05 12:49

> Lav blindet undersøgelse med smagspanel og vås om særlig ø-klima der
> giver særlige smagsstoffer vil blive aflivet

Og samtidig afliver du én af de få indtægtskilder, man har på øerne.
Indtagelse af mad og drikke er for mange mennesker en totaloplevelse, hvor
også historien bag råvarene indgår. Jeg forventer ikke, du kan sætte dig ind
i dén tankegang.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : Bo Warming

Dato : 14-03-05 16:25

> [...]
> også historien bag råvarene indgår. Jeg forventer ikke, du kan sætte dig

Jeg er forbløffet over din målrettede forgudelse af løgn i alle livets
spørgsmål

du vil holde øer i live vis lodret misinformation
og på fodboldbanen ønsker du lotterispil/blinde dommere om hvorvidt bolden
var over stregen for så er der noget at skændes om

Kender du Kejserens Ny Klær

Hvis du får at vide at vinen er fransk så smager den dig, men er den løjet
ufransk så spytter du den ud.

Gå efter bolden - glem om hvad du "forventer" af mig - jeg er ikke
interessant.

DK KULTUR MAD+DRIKKE betyder at det er mad og drikke vi skal diskutere, Ring
til mig hvis du vil lette dit hjerte for mudder mod mig
35861000

Totalteater er når der spilles på lyd, billede, dans, kunstmaleri - på alle
tangenter - sejt.
Totaloplevelser betyder for dig, at sagen glemmes og illusion er ALT?

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-03-05 17:09

> Jeg er forbløffet over din målrettede forgudelse af løgn i alle livets
> spørgsmål

Tja, sådan er der jo så meget. Jeg finder megen glæde i selvbedrag og
menneskelig fejlbarlighed.

> du vil holde øer i live vis lodret misinformation

Ja, fordi jeg godt vil have, at de danske øer er beboede og at beboerne dér
har et udkomme. Jeg finder det charmerende at bo i et land med så mange
dejlige øer, og jeg ville ærgre mig, hvis disse miljøer forsvandt. Jeg
kommer nu og da på øer, bl.a. i forbindelse med sejlsport, og ansér dem og
det tilknyttede miljø for noget ganske unikt, som jeg ønsker at bevare for
enhver pris.

> og på fodboldbanen ønsker du lotterispil/blinde dommere om hvorvidt
> bolden var over stregen for så er der noget at skændes om

Ja, det er én af grundene til, at fodbold er så sjovt, men hvor skulle du
dog vide dét fra? Fodbold drejer sig ikke om millimeterretfærdighed og
objektive afgørelser. Fodbold drejer sig om fysisk udfoldelse og især om
følelser. Ønsker jeg millimeterretfærdighed, kan jeg sætte en computer til
at spille en fodboldkamp. Du snakker tit om manglende musikalitet. Din måde
at anskue mange af livets forhold er i mine øjne en tydelig mangel på
musikalitet. Ærgeligt for dig og tro endelig ikke, du har fat i den lange
ende.

> Kender du Kejserens Ny Klær

Ja. Eventyret er kun fascinerende, så længe vi kan forholde det til
virkeligheden og igennem eventyret se, hvor dejligt fejlbehæftede vi
mennesker er. Den dag, du får magt som du har agt, findes eventyret ikke
længere, mad er ikke noget vi nyder, og fodbold er ikke længere sjovt.

> Hvis du får at vide at vinen er fransk så smager den dig, men er den
> løjet ufransk så spytter du den ud.

Tja, og hvis det forholdt sig sådan, er der vel ikke noget galt i det? Hvis
jeg kan nyde en vin, alene fordi jeg får fortalt, den er fransk, så har jeg
opnået dét, nydelse går ud på. Nydelse er at bedrage vort sanseapparat.
Nydelse er at snyde naturen.

> Gå efter bolden - glem om hvad du "forventer" af mig - jeg er ikke
> interessant.

Jo, du er i allerhøjeste grad interessant. Hvis du ikke var, gad jeg ikke
bruge et sekund på dig. De fleste, der debatterer på usenet, debatterer med
mennesker. Det er følelserne bag ved, der gør debatterne interessante. Jeg
gider debattere med dig, fordi du er et interessant menneske - ikke fordi,
du er en computer med et bestemt syn på tilværelsen. Det står dig frit at
have en anden indgangsvinkel til debatterne, men du bør måske overveje, at
ikke alle tænker og føler helt som dig.

> DK KULTUR MAD+DRIKKE betyder at det er mad og drikke vi skal
> diskutere

Hvorfor begynder du så at blande videnskab og ø-politik ind i sagen? Har du
foretaget en blindtest? Hvis ja, så lad os høre om resultatet. Hvis nej, så
bland politikken og alle dine kæpheste uden om. Du antager og antager i et
væk og nægter at lytte til andre.

> Ring til mig hvis du vil lette dit hjerte for mudder mod
> mig 35861000

Jeg har intet behov for at lette mit hjerte for mudder. Jeg kaster ikke
mudder mod dig og har intet ønske om det. Jeg prøver bare at få dig til at
indsé, at din måde at anskue tilværelsen på ikke nødvendigvis deles af
andre. Du behøver ikke forstå andre - erkend blot, at andre ikke tænker som
dig.

> Totaloplevelser betyder for dig, at sagen glemmes og illusion er ALT?

Nej. Totaloplevelser er for mig, når virkelighed og illusion går op i en
højere enhed, og hvor jeg ikke behøver at analysere, hvad er virkelighed og
hvad er illusion. Som en flittig usenet-skribent så ofte citerer: "Let your
senses guide you".

Fra : Bo Warming

Dato : 15-03-05 04:40

> Tja, sådan er der jo så meget. Jeg finder megen glæde i selvbedrag og
> menneskelig fejlbarlighed.

Min lyst til sandhed hænger sammen med min lyst til DEN ÆGTE VARE - at man
går efter bolden og ikke efter manden.
Sladder og personfnidder, magt-er-ret bør minimeres via markedsfrihed og
ærlighed, åbenhed og mindre magt til konservative smagsdommere.

> [...]
> Jeg kommer nu og da på øer, bl.a. i forbindelse med sejlsport, og ansér
> dem og det tilknyttede miljø for noget ganske unikt, som jeg ønsker at

Lad falde hvad ikke kan stå

> [...]
> musikalitet. Ærgeligt for dig og tro endelig ikke, du har fat i den lange

Der var også trivsel forbundet med verdenskrigenes myrderier, men bedst er
når mennesket retter sine evner mod at udvide grænser IMOD NATUREN OG IKKE
IMOD MEDMENNESKET. At vor følsomhed for de fine blandinger af
smags-molekyler bliver toptrænet ot toptunet og fodboldsspillerens boldøje,
udholdenhed, styrke og præcision bliver bedre og bedre og Anja Andersen
finter forlyster.

> [...]
> mennesker er. Den dag, du får magt som du har agt, findes eventyret ikke
> længere, mad er ikke noget vi nyder, og fodbold er ikke længere sjovt.

Sport bliver sjovere når fokus er på dygtighed pr muskler og hjerne, ikke
dygtighed til at svindle og bedrage via bestukne dommere og korruption og
journalistik-løgn og "ARgentina er så magtfuld en fodboldnation at vi lader
Maradomma hamre bolden i mål med hånden ("Guds egen hånd")og lader
modpartsholdet tabe uretfærdigt, for det er god myte for journalisterne at
ævle og sladre om."

> [...]
> har jeg opnået dét, nydelse går ud på. Nydelse er at bedrage vort
> sanseapparat. Nydelse er at snyde naturen.

At snyde ved på banen at foregive at gå venstre om og så gå højre om, er
elegant som skakspil med langsigtet strategi og taktik.
Men vi snyder tilskuerne for ægte sportsglæde hvis din forherligelse af at
den luskede magtfulde (med de gode skjulte mafiøse
netværks-forbindelser)narrer, svindler og bedrager opkomlingen, gøres til
ideal.

> [...]
> frit at have en anden indgangsvinkel til debatterne, men du bør måske
> overveje, at ikke alle tænker og føler helt som dig.

Der bliver ikke færre følelser af at ærlighed kanaliserer dem mod sagens
kerne og væk fra den stærkestes ret, flertalsdiktaturens magtbrynde, den
uforståelige handlelammende Kafka-process løgn

> [...]
> nej, så bland politikken og alle dine kæpheste uden om. Du antager og
> antager i et væk og nægter at lytte til andre.

Forkælelse af mafia-skurke der har købt et underskudsgivende landbrug på en
småø og vil have dobbelt pris for varer der ikke er spor bedre end jyske -
det var hvad vort ulækre statsTV2 bragte. Det opponerer jeg imod som den
frihedskæmper jeg er.
Norge forkæler bygder statsligt for at de ikke skal fraflyttes - men det
giver ikke trivsel og den norske selvmordsstatistik er snart så uhyggelig
som danskernes.

> [...]
> indsé, at din måde at anskue tilværelsen på ikke nødvendigvis deles af
> andre. Du behøver ikke forstå andre - erkend blot, at andre ikke tænker

Mudderkast kan være trættende, og din insinuering af at jeg vil livsglæden
til livs er uargumenteret og kategorisk, men ikke så slemt mudderkast som
hvad ofte opleves
Jeg ønsker ikke topstyring, centralisering, planøkonomi - tværtimod. Jeg
tror på frihed og let the best man win. Den bedste spiller, den bedste
madproducent - ikke den bedste snyder og snob..

> [...]
> og hvad er illusion. Som en flittig usenet-skribent så ofte citerer: "Let

Jeg underkender ikke bedragets charme, men jeg mener at du giver stene for
brød når du lader stå til overfor junglelov og kejsernyklær-snobberi
Virkelighed og illusion vil altid blande sig og vi slipper ikke af med
selvbedrag, men det er ædel udfordring at gøre som naturvidenskaberne i
1800-tallet gjorde os rigt industrialiserede med - at søge klarhed og
forståelse, og undgå religiøse tilsløringer.

Fra : Erling Hansen

Dato : 15-03-05 15:41

Bo Warming <bwng@bwng.dk> wrote:

> Lav blindet undersøgelse med smagspanel og vås om særlig ø-klima der giver
> særlige smagsstoffer vil blive aflivet

Jeg havde ellers lovet mig ikke at blande mig i Bo Warmings udgydelser,
men det bli'r jeg så nødt til, alligevel.

Hej, Jens Bruun: Jeg har selv 'henslæbt' 6 år af mit liv på en ø
(Femø), og jeg er overhovedet ikke i tvivl: Mange produkter smager
væsentligt bedre. Luften er fyldt med salt-ioner året rundt, og alle
landbrugsprodukter får en anden smag (bedre). Så lad bare Bo Warming
høvle løs om forskelle, som hans tunge forlængst er for bedøvet til at
registrere. Det smager bedre.

Mvh
Erling Hansen

Fra : Bo Warming

Dato : 16-03-05 11:05

"Erling Hansen" <email@domain.com> wrote in message
> [...]
> landbrugsprodukter får en anden smag (bedre). Så lad bare Bo Warming
> høvle løs om forskelle, som hans tunge forlængst er for bedøvet til at

Interessant. Kun fjolser vil benægte din oplysning, som bør vække
videnskabsmanden i os alle.
Håber du er med på kontrolleret test hvor du skaffer ø-produkt og noget
udseende mæssigt identisk fra ikke-ø skaffes fra grønthandler og et blindet
smagspanel skal smage forskel.

Jo, luften ved stranden indeholder små saltkrystaller fra inddampet
skumsprøjt, hvis pålandsvind. Selvfølgelig er der aldrig joner andre end dem
du tilsætter grønsagen ved kogning i postevand med lidt middelhavssalt.
Hvis smagen er bedre - hvad jeg kan forestille mig hvis kortere tid fra høst
til bord - så er det ikke pga "salt-ioner året rundt".
Tør du et stort væddemål, siden du er så sikker på at mine smagsløg er
afstumpede?

Jeg istemmer med Descartes og Sokrates "Man skal tvivle om alt" og jeg kan
ofte registrere smagsnuancer, som andre ved bordet ikke fornemmer. Altså
kemisk mur og nagelfaste smagsforskelle - ikke Kejserens Ny Klær.

Fra : Bo Warming

Dato : 16-03-05 11:22

> "Erling Hansen" <email@domain.com> wrote in message

Den friske duft af "hav-gus" som man nød over Storebælt før den infame bro
byggedes, er vist ikke så meget fra Natrium.Chlorid saltkrystaller i
luften - den er der også i vindstille. Der er positive og negative joner i
luften af helt anden art - noget med stråling og elektriske fænomener.
I en af lægestudiets lærebøger stod der i de glade 60ere, at vind med
almindelig joinseret luft holder folk vågne og mindsker hovedpine - og især
når positive joner (eller negative, jeg husker det ikke)
Ved nogen om forskningen har skabt klarhed på disse mysterier og om
plantevækst kan påvirkes af andet end joner i jorden, vand i jorden, sollys
og CO2/O2 i luften????
Er det molekyler af ilt eller kvælstof, der især optager eller afgiver
elektron?

Der køres næppe så meget bil på Femø i forhold til Amager, hvor hovedstadens
grønsager kom fra i min barndom. Mon CO, NOx, SO2 eller uforbrændt
dieselolie kan påvirke plantevækst så det smages på afgrøderne? Jeg tvivler,
men det må da være undersøgt - den viden er ikke dyr (er den tabu?).
Hvis der er sandhed i luftjoners betydning, forstår jeg ikke, at man ikke
kan købe jonvind-maskine til at holde sig vågen og undgå hoivedpine - men
måske også disse "lærebogs-sandheder" var placebo dvs Kejserens Ny Klær -
som jo præger næsten al lægelig behandling og forebyggelse
ER LUFTJONER EN UFO?

Fra : Aksel.pe

Dato : 17-03-05 13:31

Bo Warming wrote:

> Jeg istemmer med Descartes og Sokrates "Man skal tvivle om alt" og jeg
> kan ofte registrere smagsnuancer, som andre ved bordet ikke fornemmer.
> Altså kemisk mur og nagelfaste smagsforskelle - ikke Kejserens Ny Klær.

Hvordan skelnes mellem reel og indbildt smagsoplevelse?
Vi kender vel alle den med at den samme substans fordeles i to ens dele,
men forsynes med forskellig etikkette og prismærke. Det er utroligt,
hvilken forskel folk kan konstatere.
Psyke, ideologisk/politisk indstilling, graden af manglende
realitetssans og intelligens er afgørende for vor smagsoplevelse.
Nu senest den utrolige smagsforbedring der berømmes hos "økologiske"
versus "traditionelle" varer.
Aksel

Fra : Bo Warming

Dato : 17-03-05 13:52

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> wrote in message

> Hvordan skelnes mellem reel og indbildt smagsoplevelse?

Man lader folk smage med bind for øjnene. Er de afskåret fra viden og har
kun smagsløg at bedømme med, så er det reelt og ikke KejserNyKlær
indbildning

Er der en eneste mad-ekspert der har turde blindtest? Camilla Plum har på
nettet påstået at det var "indlysende", at fritgående glade grises kød har
bedre konsistens og smag - men test turde hun ikke, da jeg foreslog det.
Ofte har jeg tilbudt mange tusinde kroner i væddemål-gevinst, men folk vil
hellere forblive selvbedragere, livsløgnere, storløgnere end at blive rige.

I Malawi besøgte jeg to danske brygmestre på Carlsberg Bryggeriet i Malawi
der forsyner SydAfrika.
De var langt væk hjemmefra og turde tale frit, så de oplyste at ingen
brygmester har nogensinde kunne afgøre, om Carlsberg eller Tuborg pilsner -
der er større variation fra byghøst til byghøst end fra navn til navn.
I lukkede kredse tør fagfolk leve efter oplysningstidens slogan VOV AT
VIDE - men da firmaerne lever af snobberi ser du aldrig TV-program hvor
blindtest gør os klogere på hvad er salestalk og hvad er realiteter
TV er jo forlovet med de store firmaer og vil ikke genere dem der er del af
samme mafiøse netværk som dem selv.
"Product placement" kunne engang forarge - idag ved alle, at dette er den
mindste af de tjenester som the establishments mediere gør til the
establishments multinationale koncerner

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-03-05 15:23

On Thu, 17 Mar 2005 13:51:32 +0100
> [...]

> Man lader folk smage med bind for øjnene. Er de afskåret fra viden og
> har kun smagsløg at bedømme med, så er det reelt og ikke KejserNyKlær

Hvordan vil du undgå at konsistens har en indvirkning på testpersonens
"smagsoplevelse"??

[snip]
> [...]
> brygmester har nogensinde kunne afgøre, om Carlsberg eller Tuborg
> pilsner - der er større variation fra byghøst til byghøst end fra

Denne diskussion har jeg jævnligt med venner og bekendte og jeg har
indtil videre vundet indtil flere kasser øl på at kunne smage forskel på
dem i blindtest. Der har også være folk som så mente at det var held,
hvorefter vi så har taget 5 glas hvoraf nogen havde tuborg pils og andre
havde carlsberg pils i. I disse test kunne jeg (og forøvrigt flere andre
jeg har gjort det sammen med) også skelne øl mærkerne fra hinanden.

Dette er alt sammen sket i danmark så det er den almindelige danske høst
vi her snakker om.

--
Kim Schulz | Want to know more about The Fundanemt CMS. Join the
Geek by nature | users and developers at linuxforum 2005.

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-03-05 16:06

[snip]
> Las os kalde de to mærker, du vinder på at skelne mellem for A og B.
> Gider du forklare smagskvaliteter og ulemper ved de to.

Da jeg ikke har favoritter blandt de 2 så er det blot et spørgsmål om
hvor vidt jeg kan smage forskel eller ej.
Den ene er for mig lidt mere syrlig og har en mere bitter efter smag,
hvor den anden er mere rund i smagen men også mere "vandet".

> Smager den ene dig altid bedst, og kan du sætte pris på hvor meget
> værd din favorit ville være værd for dig, hvis de kostede
> forskelligt?

nu er der ingen af disse 2 som har en værdi for mig frem for da den
anden. Generelt undgår jeg begge hvis jeg kan få noget med mere smag og
fylde i.

> Kik omkring Bjelkes alle 46 og gentag væddemål, hvis du kommer i
> nærheden af Nørrebros Runddel.

Desværre ikke den landsdel som jeg færdes mest i pt.

> Tror du at det er over 10% af de der nyder A og B der er som dig?

Ved jeg ikke. Til de forsøg som jeg har været med til har vi ofte kunne
få de fleste til at kunne smage forskel ved at sige hvad de skulle
bemærke når de smagte på øllen.

> Industrien leder ofte med lys og lygte efter smags-panel-deltagere der
> har evner som dine - jeg tror evnerne er sjældne.

Har været med til flere blindtests af bl.a. læskedriks produkter som
cola og sportsvand. Dog var det for egen fornøjelses skyld og ikke fordi
der var nogen der ledte efter mig til det.

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com