Stuvede ærter og gulerødder
Fra : Gorm

Dato : 12-03-05 18:41

Nogle der har en rigtig "mormoropskrift"?
M.v.h.
Gorm

Fra : Torbenth

Dato : 12-03-05 19:23

"Gorm" <soijf@fjkghd.com> skrev i en meddelelse
> Nogle der har en rigtig "mormoropskrift"?

Masser af gulerødder i tern + ærter + hakket persille (rigtig meget efter
smag).
Gulerødderne koges (få minutter efter behag) i en lille smule vand og mælk.
Så det passer med væden i den færdige ret.
Når gulerødderne er møre efter ens smag, kommes ærterne i og det får et
opkog.
Tilsæt jævning (mel + mælk i en melryster).
Et opkog for at fjerne melsmagen.
Smag til med salt.
Tilsæt den hakkede persille lige før servering.
Og så lige en klat smør som prikken over i'et.

Mvh.
Torben

Fra : MigSelv

Dato : 12-03-05 21:42

Nej nej nej - den rigtige "mormor" opskrift er slet ikke med jævning.

Nej du skal lave en smørbolle (rør mel og smør/marg. sammen til en fast
klump) kom lidt i af gangen - vandet skal være lige under kogepunkt - DET
MÅ IKKE KOGE - imens rører du rundt i gryden og smørbollen opløses og jævner
vandet. Du kommer bare en klat mere i alt efter hvor tyk du vil ha sovsen.

God appetit. Det smager bare SÅ godt.

Fra : Torbenth

Dato : 12-03-05 21:51

"MigSelv" <nejnee@snydemail.dk> skrev i en meddelelse
> Nej nej nej - den rigtige "mormor" opskrift er slet ikke med jævning.

Ja men min mormor er død. Og min opskrift er ligeså god.
Den skal have et opkog for at tage melsmagen.

Mvh.
Torben

Fra : Torbenth

Dato : 12-03-05 22:21

"MigSelv" <nejnee@snydemail.dk> skrev i en meddelelse
> Nej nej nej - den rigtige "mormor" opskrift er slet ikke med jævning.
>
> Nej du skal lave en smørbolle (rør mel og smør/marg. sammen til en fast

Og forresten, hvad tror du en smørbolle er? Og en rigtig smørbolle er med
smør.

Mvh.
Torben

Fra : MigSelv

Dato : 12-03-05 22:32

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

> "MigSelv" <nejnee@snydemail.dk> skrev i en meddelelse

> Og forresten, hvad tror du en smørbolle er? Og en rigtig smørbolle er med
> smør.

Ja - det har jeg da også skrevet , MEN man kan altså også bruge marg. for
dem der ikke kan lide smør - som min søster feks. *GG*

Fra : Torbenth

Dato : 12-03-05 22:54

> [...]
> MÅ IKKE KOGE - imens rører du rundt i gryden og smørbollen opløses og
> jævner vandet. Du kommer bare en klat mere i alt efter hvor tyk du vil ha

Og så lige her:
1) meljævning: melet udrøres med kold væske og tilsættes den kogende sovs i
en jævn stråle under omrøring. Melet skal koge med sovsen mindst 5-10
minutter, gerne længere.

2) smørbolle: mel og lige dele smør/margarine røres godt sammen og lægges
som en bolle (,.smørbolle") i den kogende væske. Efter nogle minutters
forløb er den kogt ud, hvorefter sovsen piskes godt igennem og koges 5. 10
minutter.

klip fra: http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page446.html

Så er det vist opklaret. Den skal koge.
Mon ikke det er smag og behag.*S*

Mvh.
Torben

Fra : MigSelv

Dato : 12-03-05 23:14

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

> "MigSelv" <nejnee@snydemail.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Så er det vist opklaret. Den skal koge.
> Mon ikke det er smag og behag.*S*

Jo det er det nok - og vi har jo nok alle vores "rigtige" måde at gøre
tingene på. Hihi - og det er jo også godt nok
ellers var det s.. da kedeligt.

Smutter i seng nu - god aften til dig *S*

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 13-03-05 18:25

"Gorm" <soijf@fjkghd.com> skrev i en meddelelse
> Nogle der har en rigtig "mormoropskrift"?
> M.v.h.
> Gorm

Hvis det skal smage godt er du nødt at bruge friske ærter der ikke er for
store. Med frosne ærter får man slet ikke den rigtige smag. Så hjælper det
også at gulerødderne er friske sommergulerødder. Kog i letsaltet vand og
tilsæt en smørbolle. Kog derefter et par minutter eller 3, færdig.

Steen, Der godt ved at 99% af læserne af denne gruppe aldrig har smagt den
ægte vare hverken med denne ret eller andre danske retter!

Fra : Hauge

Dato : 13-03-05 20:18

Hej
Steen Jakobsen wrote:

> Steen, Der godt ved at 99% af læserne af denne gruppe aldrig har
> smagt den ægte vare hverken med denne ret eller andre danske retter!

Er det noget du _ved_, eller bare noget du tror du ved?

/Hauge

Fra : Torbenth

Dato : 13-03-05 23:00

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> skrev i en meddelelse
> Steen, Der godt ved at 99% af læserne af denne gruppe aldrig har smagt den
> ægte vare hverken med denne ret eller andre danske retter!

Stakkels dig. Så har du jo ikke noget at glæde dig til.
Og vi andre som har lavet mad i 40 år, ved så ikke hvad vi laver.
Een har ret og alle andre uret.
Det er sgu noget af en påstand.

Mvh.
Torben

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-03-05 15:05

> Stakkels dig. Så har du jo ikke noget at glæde dig til.
> Og vi andre som har lavet mad i 40 år, ved så ikke hvad vi laver.
> Een har ret og alle andre uret.
> Det er sgu noget af en påstand.

Var det det jeg skrev? Der skulle nu også have stået " mange andre gamle
danske retter "

Steen.

Fra : Hauge

Dato : 14-03-05 19:36

Hejsa
Steen Jakobsen wrote:
> Var det det jeg skrev?

Ja

> Der skulle nu også have stået " mange andre
> gamle danske retter "

Ok, men hvor har du de 99% fra? Er det så noget du ved, eller noget du tror
du ved?

/Hauge

Fra : Max

Dato : 14-03-05 15:26

Hej Steen

> Steen, Der godt ved at 99% af læserne af denne gruppe aldrig har smagt den
> ægte vare hverken med denne ret eller andre danske retter!

Nu kan så de 99% jo så glæde sig over at de aldrig har smagt netop
ovennævnte ret i den "originale" udgave. Jeg husker med gru de
grønne og orange melklatter min moder hældte ud af dåserne
i halvtredserne og lavede stuvede ærter og gulerødder med.

Mvh Max

Fra : Jørgen Hess

Dato : 14-03-05 22:49

> [...]
> grønne og orange melklatter min moder hældte ud af dåserne
> i halvtredserne og lavede stuvede ærter og gulerødder med.

Jeg husker dengang man lavede dåsegrønærter, at det var en mærkelig fremmed smag
de gange man om sommeren fik samme ret med frisk bælgede ærter. Syntes dåse
udgaven havde en mere rigtig smag.
Så kom det med de frosne ærter. 250 gram i en lille æske og friske men dog
efterårs eller vinter gulerødder. Det smagte næsten som den sommer friske
udgave.
Jeg tror ikke jeg kunne forestille mig grønærter i dåseudgave i dag.
Ordet grønærter dækker over det andre kalder stuvede ærter og gulerødder.
mvh
Jørgen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-03-05 01:08

Steen Jakobsen wrote:

> Hvis det skal smage godt er du nødt at bruge friske ærter der ikke er
> for store. Med frosne ærter får man slet ikke den rigtige smag.

Jo, men nogle vil måske gerne have retten i et af årets øvrige 10 måneder.

Langt fleste friske købeærter er af elendig kvalitet og kan i det hele taget
kun fås gode i ganske kort tid.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : -V-

Dato : 17-03-05 02:11

Kevin Edelvang wrote:

> Jo, men nogle vil måske gerne have retten i et af årets øvrige 10
> måneder.
> Langt fleste friske købeærter er af elendig kvalitet og kan i det
> hele taget kun fås gode i ganske kort tid.

Iøvrigt er Danmark begunstiget med at have en overordentlig god kvalitet
frosne ærter (og grøntsager i det hele taget), som beror dels på ærternes
initielle kvalitet og dels på indfrysningsteknologien, som er topnotch i DK.

-V-